«استیون منوچین» در گفت وگو با خبرگزاری رویترز در بیت المقدس و در آغاز سفر دوره ای به کشورهای خاورمیانه با رد نگرانی ها درباره احتمال بالا رفتن بهای جهانی نفت، گفت: بازار کاهش عرضه نفت ایران را جبران کرده است.

وی درباره معافیت کشورها از مجازات های ایالات متحده برای خرید نفت ایران افزود: کشورها باید خرید نفت ایران را به ۲۰ درصد سطح خرید در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ کاهش دهند تا بتوانند از معافیت واشنگتن استفاده کنند.

منوچین دو هفته پیش از اجرای تحریم های دوباره نفتی و مالی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه تهران، پیش بینی کرد که خرید نفت ایران به میزان بسیار قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. 

این در حالی است که رویترز تاکید دارد که احتمال کاهش صادرات نفت ایران تا دو سوم میزان کنونی موجب تنش در بازارهای نفت شده است. 

منوچین همچنین گفت: انتظار ندارم که صادرات نفت تهران در نوامبر (میانه آبان ماه) به صفر برسد.

رویترز افزود که سخنان منوچین در حالیست که دولت ترامپ فعالانه صدور معافیت از اعمال تحریم های دوباره بر کشورهایی که واردات نفت ایران را کاهش می دهند، بررسی می کند. 

منوچین با این پیش بینی که تحریم های واشنگتن در پی خروج شرکت های بزرگ از بازار ایران به علت نگرانی از اقدام های تلافی جویانه و مجازات های آمریکا، تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایران گذاشته است، گفت: انتظار این است که فشار اقتصادی در دو سال آتی افزایش یابد. 

به گفته منوچین، وزارت خرانه داری آمریکا سرگرم مذاکره با سامانه خدمات پیام رسانی مالی سوئیفت به عنوان تسهیل کننده همه مبادلات مالی کشورهای جهان مستقر در بلژیک، درباره قطع دسترسی ایران به این شبکه است. 

به گزارش رویترز، واشنگتن از مدتی پیش برای ترغیب سوئیفت به قطع دسترسی ایران به این سامانه مانند سال ۲۰۱۲ و پیش از توافق هسته ای ۲۰۱۵ تلاش ها و رایزنی هایی را انجام داده است. 

منوچین با خودداری از ارائه هرگونه جزئیات درباره مذاکرات نمایندگان آمریکا با مدیران سوئیف، گفت: می توانم اطمینان دهم که هدف ما اطمینان یافتن از این موضوع است که معاملات تحریم شده چه از طریق سوئیف یا هرگونه سازوکار دیگری رخ نمی دهد. 

وی افزود که وزارت خزانه داری آمریکا هر چه سریع تر نام بانک های مجاز به اجرای دادوستدهای مالی انسان دوستانه با ایران را معرفی خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.