به نظر نمی رسد پرونده قتل جمال خاشقچی خبرنگار عربستانی به این زودی ها دست از یقه سعودی ها بردارد.

این ماجرا، بدترین بحران دیپلماتیک در تاریخ پادشاهی عربستان سعودی است. 

در آمریکا سیاستمداران این رویکرد را مطرح می کنند که عربستان بابت این جنایت هولناک تنبیه شود و هر مقام سعودی که در قتل خاشقچی دخیل بوده به سختی تحریم شود. یکی از سناتورها به نام &#۳۹;لیندسی گراهام&#۳۹; حتی خواستار برکناری &#۳۹;محمد بن سلمان&#۳۹; ولیعهد عربستان شده است. 

اما سعودی ها با تهدید به همه انتقادها پاسخ می دهند. سعودی ها در بیانیه ای اعلام کرده است؛ اگر اقدامی علیه این کشور صورت بگیرد؛ با اقدامی بزرگتر آن را پاسخ خواهد گفت.

اما آیا واقعا همینطور خواهد بود؟

تمامی نقطه قوت عربستان در &#۳۹;نفت&#۳۹; خلاصه شده است.

اما واقعیت این است که عربستان دیگر بزرگ ترین تولیدکننده نفت در جهان نیست. امسال سطح تولید آمریکا در جهان از عربستان بیشتر شده است. عربستان پس از کانادا، دومین تامین کننده نفت آمریکا است. عربستان روزانه ۹۵۵ هزار بشکه نفت به آمریکا صادر می کند. این رقم فقط ۹ درصد مجموعه نفت وارداتی آمریکا را تشکیل می دهد.

از آن گذشته، سطح تجارت متقابل دو کشور بسیار ناچیز است. آمریکا در سال ۲۰۱۷میلادی به ارزش ۱۶.۳ میلیارد دلار کالا به عربستان فروخته است که ۳ میلیارد دلار آن سلاح و مهمات بوده است. همچنین، حجم واردات غیر نفتی آمریکا از عربستان در دوره زمانی مشابه فقط ۹۰۰ میلیون دلار ارزش داشته است. 

این آمار و ارقام، در مقابل حجم سرمایه گذاری هنگفتی که عربستان در آمریکا انجام داده بسیار ناچیز است. 

صندوق سرمایه گذاری عامه که صندوق ثروت ملی پادشاهی عربستان است، ۴.۹ میلیارد دلار به شرکت های آمریکایی نوبنیاد کمک مالی پرداخت کرده است.

سعودی ها همچنین دست کم ۱۷ میلیارد دلار قراردادهای سرمایه گذاری در سایر حوزه های آمریکا نیز دارد. بانک های آمریکایی صدها میلیون دلار بابت مشاوره در پروژه های سعودی مانند مزایده های عمومی در شرکت نفت دولتی آرامکو نصیبشان شده است.

حالا اگر عربستان در تهدیدهایش جدی باشد؛ قاعدتا تمام این معامله های تجاری را بر هم خواهد زد. اما اگر این قراردادها به هم بخورد، طرفی که متضرر خواهد شد؛ عربستان خواهد بود.

نفت؛ سلاحی است نیرومند اما کشور ونزوئلا در حال از هم فروپاشی است. نفت ایران هم از ماه آینده تحت تحریم قرار می گیرد. 

در غیاب نفت ایران؛ اگر عربستان تولید نفت خود را افزایش ندهد؛ قیمت نفت بالا خواهد رفت و به بشکه ای بالای ۱۰۰ دلار خواهد رسید. چنین شرایطی مسلما به نفع ایران تمام خواهد شد. 

نفت گران علاه بر این در افزایش تولید نفت &#۳۹;شیل&#۳۹; در آمریکا هم موثر خواهد بود، ضمن آنکه باعث می شود سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر رونق بگیرد. رونق تولید نفت شیل و نیز رونق اکتشاف انرژی های تجدید پذیر؛ قیمت جهانی نفت را کاملا ملموس پایین می آورد.

وانگهی، این تهدید هم چندان جدی نیست که در صورت عدم فروش سلاح آمریکا؛ عربستان به سراغ روس ها خواهد رفت و از آنها سلاح خواهد خرید.

پادشاهی سعودی چندین دهه است که هرچه لازم دارد را از آمریکا و سایر اعضاء ناتو می خرد. اکنون اگر ریاض بخواهد این سیاست قدیمی را تغییر دهد؛ مستلزم آن است که زنجیره های جدیدی برای تامین نیازمندی ها تهیه کند و زیرساخت ها را هم نو کند اما چنین روندی بلندمدت و پرهزینه خواهد بود.

حتی کوتاه کردن سرمایه گذاری های عربستان در سیلیکون ولی مرکز فناوری آمریکا هم غیرسودمند خواهد بود. (سیلیکون ولی منطقه ای در نزدیکی سانفرانسیسکو است که محل استقرار بسیاری از شرکت های نوبنیاد و شرکت های معظم جهانی فناوری از جمله اپلف فیسبوک و گوگل است).

البته اینطور هم نیست که گمان کنیم عربستان در صورت تنبیه شدن؛ مطلقا انتقام نخواهد گرفت اما یک نکته ظریف در این اثنا وجود دارد. شاهزاده محمد سابقه تاریکی در بروز اعمال و رفتارهای نسنجیده دارد که تماما علیه خودش تمام شده است. 

علاوه بر این؛ آمریکا هم در این مناقشه اهرم های خود را دارد. پادشاهی سعودی ناراحت است که پول و سرمایه گذاری خارجی در صندوق سرمایه گذاری عمومی دریافت نکرده است. اقتصاد غیرنفتی عربستان بسیار ضعیف و تنبل است. نرخ بیکاری عامه مردم رو به بالا رفتن است. 

در این منشور؛ تنها یک مزیت به چشم می خورد؛ اینکه &#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; رئیس جمهوری آمریکا همیشه از قیمت نفت اظهار نگرانی کرده و همیشه گلایه مند است که چرا کشورهای جهان آن طور که میل اوست به اندازه کافی از آمریکا کالا نمی خرند و در آن سرمایه گذاری نمی کنند. 

ترامپ کاری به اینکه کشورها حقوق بشر را رعایت می کنند یا نه، ندارد. ترامپ شاید از موضوع قتل یک خبرنگار به راحتی بگذرد و آن را نادیده بگیرد. باید مراقب بود، بنزین در آمریکا گران نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.