به گزارش روزنامه "تاگس اشپیگل"، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در آستانه برگزاری نشست اتحادیه اروپا با محوریت برگزیت که امشب برگزار می شود در یک بیانیه دولتی در پارلمان این کشور گفت: در هفته ها و ماه های اخیر دو طرف به صورت فشرده با یکدیگر مذاکره کرده اند. وی همچنین به ارزیابی "میشل بارنیه"، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا که اظهار داشته بود ۹۰ درصد توافق برگزیت انجام شده است اشاره کرد.

وی در عین حال تصریح کرد که آینده مرز میان ایرلند و ایرلند شمالی و آینده بازار مشترک اروپایی البته هنوز مشخص نیست.

صدر اعظم آلمان همچنین تصریح کرد که هر کس که فقط یک بار مذاکرات بین المللی انجام داده باشد می داند که سخت ترین قسمت کارپایان یافته است و از این رو برای دستیابی به توافق برگزیت هنوز دیر نشده است. شانس دستیابی به یک توافق خروج قابل قبول هنوز وجود دارد.

وی همچنین آرزو کرد که انگلیس بعد از خروج از اتحادیه اروپا همچنان یک شریک قابل اعتماد و تنگاتنگ برای اروپا باقی بماند. مرکل در عین حال از مسئولیت های خود را این دانست که دولت آلمان را برای همه سناریوها از جمله یک خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا آماده کند. به گفته وی دولت آلمان پرداختن به مسائل مربوط به چنین سناریویی را آغاز کرده است.

امروز قرار است نشست اتحادیه اروپا با موضوع برگزیت برگزار شود. ترزا می قرار است در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در این باره شفاف‌سازی کند که از دید وی چه اشکالاتی در مذاکرات وجود دارد. بعد از آن یک مهمانی بدون حضور "می" در دایره 27 کشور عضو اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی شده است.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌خواهد در این جلسه توضیح دهد که برنامه‌های اورژانسی اتحادیه اروپا برای سناریوی شکست مذاکرات برگزیت در چه‌حد گسترده و چگونه است. بر اساس محافل دولتی در برلین در این نشست مذاکرات با نخست وزیر انگلیس در برنامه نیست.

مذاکرات بین اتحادیه اروپا و لندن درباره برگزیت تحت فشار زمان قرار دارد. انگلیس می‌خواهد در 29 ماه مارس سال 2019 اتحادیه اروپا را ترک کند. این خروج باید از طریق یک توافق بین لندن و بروکسل که تا اواخر ماه اکتبر منعقد می‌شود تنظیم شود تا پارلمان‌ها فرصت رأی‌گیری و ارزیابی این توافق را داشته باشند. اگر تا آن زمان هیچ توافقی شکل نگیرد انگلیس بدون توافق و به‌صورت نامنظم از این اتحادیه خارج می‌شود. چنین خروجی می‌تواند عواقب اقتصادی سخت و دشواری داشته باشد.

مرکل در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مهاجرت اشاره کرده و گفت: بسیاری از شهروندان بر راه حل های اروپایی و نه تکروی ها در این راستا تاکید دارند. از این رو در میان سران اتحادیه اروپا درباره طیف وسیعی از اقداماتی مانند مبارزه با قاچاقچیان، تا ادغام بهتر یوروپل و تقویت آژانس حمایت از مرزهای اروپایی (فرانتکس) صحبت شده است. اما درباره تقسیم عادلانه پناهندگان بین کشورهای اروپایی هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. این یک موضوع حل نشده باقی می ماند.

مرکل همچنین با نگاهی به انتخابات اروپایی سال آینده گفت: سران کشورهای اروپایی می خواهند درباره اقداماتی با هم تبادل نظر کنند که این انتخابات را از نفوذ داخلی و خارجی حمایت کنند. تجربه های اخیر نشان داده است که اهداف دموکراتیک به راحتی می تواند از طریق کمپین های اطلاعاتی نادرست، حملات اینترنتی و یا سوء استفاده از داده ها تحریف شود. اروپا نه تنها مصمم است بلکه به طور فزاینده ای قادر به تضمین آزادی و امنیت در اتحادیه اروپا است.  

در پایان این نشست پارلمانی، "آندره ناهلس"، رئیس حزب سوسیال دموکرات هم خواستار تعمیق همکاری ها در اتحادیه اروپا شده و گفت: ما نیاز به اروپای بیشتر و البته حالا داریم. مسئله آینده یک اروپای صلح آمیز و باز بر روی جهان و قدرتمند از نظراقتصادی مطرح است. وی تاکید کرد که آلمان باید همراه با فرانسه لوکوموتیوی برای اصلاحات از جمله در اتحادیه ارز مشترک اروپایی باشد.

کریستین لیندنر، رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان هم این انتقاد را به دولت فدرال آلمان وارد کرد که در موضوع برگزیت دقیقا مانند دولت انگلیس دچار جدایی و چند قطبی شده است. به گفته وی ما باید خود را برای خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا آماده کنیم.

"سارا واگن کنشت"، رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان هم تاکید کرد که مذاکرات برگزیت بزرگترین مسئله اتحادیه اروپا نیست. اروپا در شرایط بدی است. نابرابری های اجتماعی و ناامنی زندگی و ترس از آینده در بین انسان ها به صورت روزافزون افزایش می یابد. این عاقبت الزامات ضد اجتماعی قراردادهای اروپایی است که سیاست های بروکسل و برلین به آن کمک می کند. به این ترتیب نیروهای ضد اروپایی بازی آسان تری خواهند داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.