محسن هاشمی در حاشیه نود و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نامه‌ای از وزارت کشور در خصوص بازنشستگی شهردار تهران دریافت کرده‌اید یا خیر اظهار داشت: اطلاعاتی که در فضای مجازی مطرح شده غلط بوده و من تا صبح امروز نامه‌ای از وزارت کشور دریافت نکرده‌ام.

وی با بیان اینکه معاونت حقوقی رئیس جمهور اطلاعیه‌ای مبنی بر شمولیت قانون منع به کارگیری بازنشستگان نسبت به شهردار تهران صادر کرده است، گفت: اکنون باید وزیر کشور در این خصوص تصمیم بگیرد به هرحال شرایط احراز آقای افشانی با بازنشستگی ایشان مخدوش شده و باطل شدن یا نشدن حکم ایشان مربوط به وزارت کشور است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بحث طرح دو فوریتی استثنا کردن شهرداران کلانشهرها گفت: این طرح مربوط به شورای شهر نیست. درست است که این ایده در شورای شهر مطرح شده اما ایده‌ای است که در مجلس هم مطرح است. دلیلش هم این است که ارگان‌های دیگر نیز در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان مشکلاتی دارند و مثلاً ارگانی مثل وزارت اطلاعات با این قانون بسیاری از نیروهای باتجربه خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: البته قانون به آنان اجازه داده یک درصد از نیروهای بازنشسته خود را حفظ کند اما آنان باز هم معتقدند این درصد کم است. همچنین شنیده‌ام قوه قضائیه هم قضات باتجربه‌ای دارد و با قانون منع به کارگیری بازنشستگان آنان را از دست خواهد داد. علاوه بر این شنیده‌ام فرهنگسراها هم از آنجا که نیروهای باسواد و عالمی دارند که بازنشسته خواهند شد با این قانون مشکل دارند. در مورد شهرداران هم تعداد زیادی از شهرداران کلانشهرها در رابطه با این قانون به مشکل برمی‌خورند.

هاشمی با بیان اینکه اکنون جوی شکل گرفته که امکان دارد مجلس با یک طرح دو فوریتی و حتی سه فوریتی به موضوع منع به کارگیری بازنشستگان نگاه کند، تاکید کرد: نباید این موضوع را به گردن شورای شهر یا شهرداری بیندازیم. برخی نهادها با این قانون دچار مشکل شده‌اند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز در جلسه هم‌اندیشی موضوع بازنشستگی شهردار را به بحث گذاشتیم، گفت: قرار شد یک هفته دیگر هم صبر کنیم تا ببینیم نتیجه چه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس به عاقبت این قانون فکر نکرده بودند، اظهار داشت: قطعاً نمایندگان به این موضوع فکر کرده بودند و اتفاقا گفته می‌شود کسانی که دنبال این قانون بودند همه این امور را مدنظر قرار داده بودند.

هاشمی افزود: البته قانون به آنان اجازه داده یک درصد از نیروهای بازنشسته خود را حفظ کند اما آنان باز هم معتقدند این درصد کم است. همچنین شنیده‌ام قوه قضائیه هم قضات باتجربه‌ای دارد و با قانون منع بکارگیری بازنشستگان آنان را از دست خواهد داد. علاوه بر این شنیده‌ام فرهنگسراها هم از آنجا که نیروهای باسواد و عالمی دارند که بازنشسته خواهند شد با این قانون مشکل دارند. در مورد شهرداران هم تعداد زیادی از شهرداران کلانشهرها در رابطه با این قانون به مشکل برمی‌خورند.

هاشمی با بیان اینکه اکنون جوی شکل گرفته که امکان دارد مجلس با یک طرح دو فوریتی و حتی سه فوریتی به موضوع منع بکارگیری بازنشستگان نگاه کند، تاکید کرد: نباید این موضوع را به گردن شورای شهر یا شهرداری بیندازیم. برخی نهادها با این قانون دچار مشکل شده‌اند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز در جلسه هم‌اندیشی موضوع بازنشستگی شهردار را به بحث گذاشتیم، گفت: قرار شد یک هفته دیگر هم صبر کنیم تا ببینیم نتیجه چه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس به عاقبت این قانون فکر نکرده بودند، اظهار داشت: قطعاً نمایندگان به این موضوع فکر کرده بودند و اتفاقا گفته می‌شود کسانی که دنبال این قانون بودند همه این امور را مدنظر قرار داده بودند امکان دارد این حرکت در مجلس نتیجه ندهد و ما به عنوان شورای شهر صلاح مردم را در نظر خواهیم گرفت و به موقع تصمیمات لازم اتخاذ می‌کنیم.

هاشمی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به مساله شنود تلفن برخی از کارمندان و معاونان شهرداری بیان کرد: مساله شنود سوءتفاهمی است که با صحبت‌های برخی افراد اتفاق افتاده است. من قطعا با کسانی که این سخن را گفته‌اند صحبت می‌کنم و به حقیقت پی برده و به موضوع رسیدگی می‌کنم.

وی ادامه داد: البته همانطور که می‌دانید شنود در همه جای کشور به صورت جدی وجود دارد. ابزار شنود آنقدر ارزان شده که حتی افراد عادی و زن و شوهرها هم از آن استفاده می‌کنند. شنود از صدر اسلام بوده و هنوز هم هست.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص جابجایی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: به هر حال برنامه به شورا آمده و شورا هم آن را پذیرفته است. ما اصلاحات لازم را با هماهنگی شهرداری انجام می‌دهیم. بالاخره فقط رئیس این معاونت برنامه سوم شهرداری را ننوشته و بدنه معاونت هم در این پروسه حضور داشته است. در ایران شهادت زیاد داریم اگر آقای حجت الله میرزایی شهید می‌شد، چه می‌کردیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شهردار شدن خود گفت: من اکنون رئیس شورا هستم و جایم هم راحت است.

هاشمی در خصوص جایگزین‌های احتمالی شهرداری تهران عنوان کرد: با فرض یک درصدی اینکه شهردار تهران تغییر کند اعضای شورا در این خصوص با هم مشورت می‌کنند و پیش از این هم بحث‌های مرتبط با احتمال جایگزینی در کمیسیون‌های شورا مطرح بوده است. به هر حال برخی اسامی در ذهن‌ها پرورش می‌یابند و در زمان لازم اعلام می‌شوند.

وی افزود: اما بحثی که امروز در جلسه هم‌اندیشی در خصوص احتمال جایگزینی شهردار تهران مطرح شد این بود که آیا باید همان پروسه طولانی قبلی را برای معرفی شهردار جدید بگذرانیم یا خیر؟ تعداد زیادی از حاضران معتقد بودند باید این پروسه یک ماهه را کمتر کنیم چراکه اکنون شناخت بیشتری از افراد داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.