مارال مردانی دختر جودوکار ایران در المپیک جوانان،  روز سه شنبه برای حضور در مبارزات وزن ۷۸- کیلوگرم می بایست دور نخست به مصاف نماینده دومنیکن می رفت که داوران به دلیل حجاب جودوکار ایران، مانع از مبارزه وی شدند. 

همین موضوع در جدول شانس مجدد نیز مانع از حضور وی بر روی تاتامی شد تا نماینده کشورمان از دور مسابقات حذف شود. مسئولان کمیته ملی المپیک که در سالن مسابقات حضور داشتند به این اقدام کمیته برگزاری اعتراض کرده و خواستار بازگشت مردانی به تاتامی مبارزه شدند. 

مسئولان فدراسیون جهانی به خصوص «عبید العنزی» رئیس اتحادیه آسیا که اتفاقا رابطه خوبی هم با رئیس فدراسیون جودو کشورمان دارد از ارسال نامه ای به تهران خبر داد که موضوع حجاب و مبارزه نکردن مردانی را به اطلاع «محمد» رسانده است. 

درخشان: مشکل صفویه را حل کردم، مشکل مردانی هم می توانستم حل کنم

پس از رسیدن این خبرها به تهران، محمد درخشان در گفتگو با چند خبرگزاری به این اتفاق واکنش نشان داده و گفت: من در آرژانتین نیستم که چنین مشکلی را حل کنم. به همراه کاروان اعزامی کشورمان نیز فرد با نفوذی نیست. در مسابقات مختلف چنین مشکلی را برای دختران محجبه حل کرده ام و اگر در بوینس آیرس بودم، این مشکل را حل می کردم. 

وی عنوان داشت : «در المپیک جوانان دوره قبل رامین صفویه نماینده جودوی کشورمان به دلیل اینکه با نماینده رژیم اشغالگر قدس هم گروه بود مشکلاتی به وجود آمد و بنده چون در آن رقابت‌ها مسئولیت داشتم توانستم با رایزنی این مشکل را حل کنم شاید در صورت حضور در این رقابت‌ها می‌توانستیم این مشکل را حل کنیم.»

وی مدعی شده که پیش از اعزام، مسئولان کمیته ملی المپیک هیچ صحبتی در خصوص احتمال بروز چنین مشکلی با وی نداشته اند. وی با انکار ارسال هرگونه نامه از سوی IJF به تهران خواستار انتشار آنها شد. 

انتشار نامه ها

بعد از این اظهار نظر نامه های فدراسیون جهانی از سوی کمیته ملی المپیک منتشر شد. در متن این نامه ها به امضای رئیس فدراسیون جهانی، خطاب به رئیس فدراسیون ایران آمده است: فدراسیون بین المللی جودو (IJF) به ورزشکاران شرکت کننده در رویدادهای IJF اجازه استفاده از هیچ نوع پوشش سر (از جمله حجاب) نمی‌دهد، به‌خصوص به منظور حفظ ایمنی و حفاظت از ورزشکاران و به ویژه در خلال تکنیک‌های خفه کردن. حجاب، از منظر دیگر نیز ممنوع است زیرا به ورزشکاری که از آن استفاده می‌کند ارفاق داده می‌شود. حجاب باعث می‌شود ورزشکار دیگر، قادر به اجرای تکنیک گرفتن kumi-kata و خفه کردن نباشد.

واکنش فدراسیون جودو: نامه ها قدیمی است

پس از انتشار این نامه ها از سوی کمیته ملی المپیک، فدراسیون جودو نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و آنها را قدیمی قلمداد کرد. در متن جوابیه فدراسیون جودو به این دو نامه که روی خروجی این سایت قرار گرفته آمده است:

همانگونه که در خبر منتشر شده از سوی سایت کمیته ملی المپیک مشخص است تاریخ نامه مربوط به اسفند سال ۹۶ یعنی حدود ۸ ماه پیش و درباره مسابقات «گرند پری» ترکیه و گرجستان است. آنهایی که دستی بر آتش داشته و با ورزش آشنایی دارند می‌دانند که این نامه مربوط به رویدادهایی است که تحت نظر فدراسیون جهانی جودو (IJF) برگزار می‌شود نه رخدادهایی که زیر نظر کمیته بین المللی المپیک یا شورای المپیک آسیا انجام می‌گیرد.

فدراسیون جهانی جودو حضور بانوان با حجاب را ممنوع اعلام کرده و فدراسیون جودو در هیچ کدام از رقابت‌هایی که زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار می‌شود نماینده خانم نداشته چرا که اجازه حضور آنها با حجاب داده نشده است اما در مسابقاتی که زیرنظر IOC یا OCA برگزار می‌شود موضوع متفاوت است کما اینکه در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸اندونزی که همین چندی پیش برگزار شد جودو بانوان ایران دو نماینده خانم با حجاب اسلامی داشت که هر دو نفر با حجاب اسلامی مسابقه دادند.

همچنین در دوره‌های گذشته المپیک از جمله المپیک ۲۰۱۲ لندن خانم وجدان علی سراج از عربستان با حجاب اسلامی مسابقه داد. 

در واقع مسابقاتی که زیر نظر IOC و OCA برگزار می‌شود تابع مقرراتی است که کمیته برگزاری مسابقات اعلام می‌کند. تفاوت بین مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون جهانی و کمیته بین المللی المپیک و شورای المپیک آسیا کاملا مشخص است و جای تعجب دارد که چگونه سایت کمیته ملی المپیک بدون توجه به این مهم اقدام به انتشار نامه چند ماه پیش فدراسیون جهانی کرده است! این در حالی است که المپیک جوانان زیر نظر کمیته بین المللی المپیک برگزار می‌شود نه فدراسیون جهانی جودو!

فدراسیون جودو با توجه به اینکه زیرمجموعه دکتر صالحی امیری در کمیته ملی المپیک است به توصیه مدبرانه ایشان درباره مسکوت نگه داشتن موضوع و بررسی آن بعد پایان مسابقات در تهران عمل نکرد و برای روشن شدن افکار عمومی توضیح فوق را ارائه کرد و اعلام می‌کند موارد کامل‌تر و بیشتر را طبق توصیه مدبرانه رئیس کمیته ملی المپیک در جلسات کارشناسی ارائه خواهد کرد.

نکته فراموش شده ماجرا

بحثی که در این چند روزه مغفول مانده و نادیده گرفته شده است، اینکه رئیس فدراسیون جودو کشورمان در فدراسیون جهانی و اتحادیه آسیا دارای مسئولیت است و در اغلب رویدادهای رسمی و سطح بالای فدراسیون جهانی عضو کمیته کنترل است. ایشان به خوبی به قوانین آشنایی داشته و دارد. مهمتر اینکه درخشان به خوبی می دانسته قانون استفاده از حجاب اسلامی در فدراسیون جهانی تصویب نشده و جودوکاران اجازه استفاده از آن را در رویدادهای جهانی و المپیک ندارند. 

سئوال اصلی اینجاست که چرا با وجود آگاهی از این قانون، دختر با آتیه جودو ایران به این مسابقات اعزام شده است؟ فدراسیون جودو اگر هم ابهامی در خصوص این قانون داشت می بایست پس از اعلام نام مارال مردانی برای حضور در المپیک  آرژانتین، از فدراسیون جهانی استعلام می گرفت که آیا اجازه دارد مبارزه کند یا خیر؟ اینکه فدراسیون جهانی نامه زده یا نزده و یا این نامه قدیمی و مربوط به مسابقات گرندپری است و غیر، همه فرافکنی است و شانه خالی کردن از مسئولیتی است که در بروز این مشکل داشته است. 

رئیس فدراسیون جودو بیان کرده که در المپیک قبلی جوانان مشکل قرعه کشی را در همگروهی صفویه با نماینده رژیم اشغالگر رفع کرده است. سئوال مهمتر اینجاست که آیا درخشان آنچنان نفوذ دارد که می تواند قرعه کشی مسابقات  را تغییر دهد؟ آیا این اعتراف صریح تبعات خاصی برای مدال آوری ایران در میدان‌های مختلف نخواهد داشت؟ اگر رئیس فدراسیون آنچنان با نفوذ است که می تواند با عبور از قانون چنین مشکلات بزرگی را حل کند، چرا در طول سالهای طولانی که در فدراسیون جهانی دستی بر آتش دارد برای رفع مشکل حجاب بانون اقدامی نکرده و یا اگر کرده ثمری نداشته است!

از سوی دیگر فدراسیون جودو مدعی شده که رقابتهای که تحت نظر IOC برگزار می شود، تابع مقرراتی است که کمیته برگزاری اعلام می کند. ولی بیان نکرده که همین کمیته برگزاری را فدراسیون جهانی همان رشته تعیین می کند. مسئولیت برگزاری صفر تا صد مسابقات رشته های مختلف ورزشی در بازیهای المپیک برعهده فدراسیون های جهانی است. کما اینکه در دو المپیک قبلی محمد درخشان عضو کمیته برگزاری بوده است. در کتاب قوانین برگزاری مسابقات نیز که حتما در اختیار همه فدراسیون ها از جمله جودو قرار گرفته نیز این موضوع به صراحت اشاره شده که مسابقات طبق قوانین فدراسیون های جهانی برگزار می شود.

در پایان باید عنوان کنیم که کمیته ملی المپیک باید برای رفع مشکل حجاب در این رشته پیش قدم شده و با همراهی فدراسیون جودو این مشکل برای همیشه حل شود تا با روح و روان جوانان و ورزشکاران اینچنین بازی نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.