سیدحسن هاشمی امروز در حاشیه بازدید از تعدادی از کارخانجات تولید تجهیزات پزشکی و کارخانه تولید شیرخشک در مشهد، در خصوص مشکلات تأمین و تخصیص ارز کارخانجات تولید دارو و لوازم پزشکی و بهداشتی، اظهار کرد: برخی از شرکت‌های تولیدی حوزه پزشکی بخشی از تولید خود را به خارج صادر کرده و واقعا برخی از آن‌ها به بازار داخل نیاز ندارند و ما هستیم که به آن‌ها محتاج هستیم.  بنابراین طبیعی است که هزینه آن بخش از تولید را که صادر می‌کنند باید از غیر رسمی و توسط سامانه نیما تأمین شود.  اما هزینه آن بخش از تولید که مربوط به مصرف داخل است یا باید با ارز دولتی تأمین شده یا به تولیدکننده اجازه افزایش قیمت دهیم.

وی با بیان این‌که دولت باید یکی از دو راه تخصیص ارز دولتی و یا افزایش قیمت را انتخاب کند،  ادامه داد: در مورد محصولاتی مانند شیرخشک، دارو و مواداولیه آن و مواد اولیه تجهیزات پزشکی این تصمیم گرفته شده است. با این حال برخی از کارخانه‌ها به دلیل این که تجهیزات سرمایه‌ای تولید می‌کنند در حال حاضر مشمول دریافت ارز دولتی نیستند و حقیقتا ما هم پیشنهادی در این خصوص نداریم.

هاشمی تصریح کرد: ما معتقدیم دولت می‌تواند به بیمه کمک کرده و دست بازار را باز بگذارد تا به روال معمول خود عمل کند. ما نباید بر اساس مسیرهای یارانه‌ای عمل کنیم که خدای ناکرده فسادی در آن ایجاد نشود.

وی با اشاره به پیشنهاد وزارت بهداشت به دولت در خصوص نحوه ارائه ارز و یارانه خدمات دارو و لوازم پزشکی، گفت: پیشنهاد ما این است که تولیدکنندگان بر اساس قوانین خود عمل کنند و کالاها را با هزینه تمام شده، به علاوه سودی منطقی ارائه کرده و بنابراین به راحتی می‌توانند ارز خود را از طریق بازار تأمین کنند و همچنین برای این‌که به مصرف‌کننده فشار نیاید و هزینه‌ای تحمیل نشود، مابه‌التفاوت نرخ ارز را به جای پرداخت به تولیدکننده در قالب بیمه به مصرف‌کننده بدهیم که هم مانع ایجاد قاچاق خواهد شد و هم تکلیف تولیدکننده روشن است، وابستگی به دولت و مسیرهای بروکراتیک ندارد، اما سازمان برنامه‌و بودجه باید در این خصوص تصمیم بگیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: به نظر می‌رسد این مسیر مناسب‌تر است و دولت دارد در این خصوص مطالعه می‌کند و امیدواریم بتوانیم به موقع تصمیم بگیریم.

وی در خصوص مشکلات مالی مراکز درمانی که با نرخ دولتی خدمات ارائه می‌دهند پس از افزایش نرخ ارز، گفت: این یکی از مشکلات جدی است که این روزها ما با آن مواجه هستیم، یعنی دولت قبل از افزایش نرخ ارز و افزایش تورم،  افزایش قیمت ۵ درصدی را برای خدمات پزشکی تصویب کرد، در حالی که پیش‌بینی این شرایط نمی‌شد. در حال حاضر که این شرایط کاملا متفاوت است و تورم کاملا مغایر پیش‌بینی هاست، اگر قرار باشد ارائه خدمات بی‌کم‌وکاست ادامه پیدا کند، باید در این خصوص تجدید نظر شود و ما هم چندین بار این موضوع را از رئیس جمهور و سازمان برنامه‌وبودجه خواسته‌ایم و در دولت هم در این خصوص بحث شده است. 

هاشمی گفت: انتظار من به عنوان مسئول دستگاه بهداشت و درمان کشور این است که همان‌گونه که در بخش صنعت، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، تعیین تکلیف می‌کند و متناسب با افزایش هزینه‌ها، قیمت‌ها را تغییر داده‌اند، در این بخش هم عجله کنند. هر چقدر تأخیر ایجاد شود باعث توقف خدمت می‌شود و توقف خدمت در این حوزه آسیب جدی به سلامت مردم وارد می‌کند؛ امیدواریم که سریع‌تر در این خصوص تصیمیم گرفته شود.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات امروز ما این است که تصمیم می‌گیریم، اما برخی از این تصمیم‌گیری‌ها به قول مردم «نوش‌داروی پس از مرگ سهراب» می‌شود. زمانی تصمیم می‌گیریم که کار از کار گذشته و مشکلات ایجاد شده، انتظار من از سازمان برنامه‌وبودجه این است که هر چه سریع‌تر پیشنهاد خود را به دولت ارائه کند و مانع از تعطیلی برخی از خدمات سلامت به مردم چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی شود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: بخش خصوصی هم با مشکلات جدی در این بخش مواجه است و دلیل آن این است که دولت در بخش خصوصی نیز قیمت‌گذاری می‌کند. اگر ما تعرفه و قیمت‌گذاری در این بخش نداشتیم، بخش خصوصی مشکلی نداشت. ما با ارز ۳۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری کرده ایم، اما هم‌اکنون بخش خصوصی باید با ارزی که در کوچه و خیابان خرید و فروش می‌شود، مجموعه خود را اداره کند که منصفانه نیست. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آخرین وضعیت تولید، انبار و توزیع شیرخشک در کشور، اظهار کرد: در این خصوص من بیش‌تر می‌توانم راجع به کارخانجات، مواد اولیه و انبارها صحبت کنم، چراکه بازار متنوع است و توزیع در برخی مکان‌ها دقیق و صحیح است و در برخی مکان‌ها ممکن است با اشکال باشد و نمی‌خواهم مردم قضاوتی را که از محیط دارند با آن‌چه اعلام می‌شود، متفاوت ببینند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است ما هیچ مشکلی در تأمین مواد اولیه و تولید شیرخشک نداریم. خوشبختانه شیرخشک در داخل کشور تولید می‌شود، بخشی از مواد آن باید از خارج بیاید که در حال حاضر پیش‌بینی هشت ماهه آینده شده و قراردادها برای یکسال بعد از آن در حال منعقد شدن است. 

هاشمی با بیان این‌که ارز و اعتبار لازم نیز برای بخش یارانه‌ای بوده و مصرف داخل پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: هم‌چنین خوشبختانه بخشی از این نیز صادر می‌شود و باید آن مسیر باز باشد تا این که بازار خود را از دست ندهند و خود یک منبع تولید ثروت و ایجاد اشتغال است که مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد شده بود که قول برطرف شدن آن را می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود به نظر می‌رسد در شیرخشک رژیمی بخش‌نامه‌های متناقضی که شده مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در حوزه توزیع ایجاد کرده بود که آن هم تدبیر سازمان غذا و دارو برای توزیع کنترل‌شده شیرخشک‌های رژیمی در داروخانه‌های خاص با تعدادی که در گذشته مصرف داشتند، بود.  این مشکل نیز در این هفته برطرف خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این اطمینان را پیدا کردم که ما مشکلی برای شیرخشک نداریم و هیچ نیازی به انبار کردن شیر خشک در منازل نیست، چراکه شیرخشک تاریخ مصرف دارد و انبار کردن آن‌ها برای بچه‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به این‌که ۲۵ درصد مازاد بر مصرف سال گذشته مجموعه پخش در اختیار داروخانه‌ها قرار خواهد گرفت، گفت: با توجه به این‌که بازار منطقه در دست شرکت‌های ایرانی است، بنابراین قاچاق آن هیچ سودی برای کسی نخواهد داشت. در عین حال مصرف تمام داروخانه‌ها از طریق شرکت‌ها کنترل خواهد شد تا خدایی نکرده مشکلی به وجود نیاید.

هاشمی گفت: تولیدکنندگان نیاز به حمایت مسئولان و اعتماد مردم به این‌که بازار اشباع خواهد بود، دارند. انبارهای متعدد دارای شیر خشک وجود دارد، بنابراین امیدواریم همه اعتماد کنند. اگر شیر خشک را می‌شد، بیشتری از این تاریخ نگهداری کرد شاید شاهد انبارهای بیشتری بودیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.