رئیس جمهور کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است قرار است امروز در مجمع عمومی این سازمان سخنرانی کند. حضور ایران در اجلاس این دوره از دو منظر از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی اجلاس استانه و وضعیت سیاسی سوریه که به دستاوردهای چشمگیری همراه بوده است و مهمتر از آن خروج آمریکا از برجام که منجر به انزوای ایالات متحده شده است. رسانه های خبری دنیا، اخبار اجلاس سازمان ملل را روی محور روابط آمریکا و ایران و آینده برجام و سخنرانی رئیس جمهور متمرکز کرده اند، دراین باره با دیاکو حسینی کارشناس روابط بین الملل صحبت کرده ایم، او معتقد است:  «شرکت رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد همزمان است با دو رویداد که تاثیرات عمیقی بر امنیت ایران و جهان به جا گذاشته است.

اول شکست داعش در شامات که ایران در آن نقش بسزایی داشت و دوم؛ خروج آمریکا از برجام که به انزوای اخلاقی آمریکا در جهان منجر شده است.

 

رئیس جمهور فرصت خوبی برای بازخوانی نقش بزرگ ایران در شکست داعش و مبارزه با تروریسم و همینطور مقابله با تبلیغاتی در اختیار دارد که قصد دارند نقش ایران را تقلیل دهند و از آن بدتر اینکه به پیروی از ماشین تبلیغاتی اسرائیل، ایران را خطر جایگزین داعش در سوریه معرفی کنند. به همین ترتیب انتظار می رود که آقای روحانی دولت آمریکا را بخاطر قانون شکنی، قلدری و یکجانبه گرایی سرزنش کند و از آمریکا بخواهد که برای اثبات حسن نیت خود، به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تن دهد.»

حسینی در رابطه با اهمیت این سازمان در پیشبرد اهداف دیپلماسی کشورمان و استفاده از این فضا برایی اهداف کشور گفت: «سازمان ملل متحد نه تنها به منزله مهمترین نهاد بین المللی که به ملت های عضو فرصت می دهد که در اشکال گوناگون سیاست ها و دیدگاه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند بلکه به عنوان عالی ترین نماد نظم بین المللی که توسعه دهنده اخلاقیات جهانی است، امروز در معرض تهاجم قدرتمندترین کشور جهان قرار گرفته است.

ایران از اولین کشورهایی است که در فردای جنگ دوم جهانی به عضویت این سازمان درآمد و به رغم انتقادهایی که نسبت به بعضی از عملکردهای آن دارد، همچنان برای حفظ آن و حمایت از اهداف بلند مدتی که ضامن خیر مشترک جهانی است، احساس مسئولیت می کند.»

وی در ادامه گفت: «سازمان ملل متحد که سمبل چندجانبه گرایی است اکنون با اقدامات یکجانبه و خارج از قانون توسط ایالات متحده تهدید شده و به یکی از ضعیف ترین دوران حیاتش را شاهد است. ایران در کنار سایر اعضای ملل متحد موظف به پشتیبانی از اصول جهانشمول این سازمان در برابر قانون شکنی های آمریکاست. گام برداشتن در این مسیر و نشان دادن اراده ایران برای تبعیت از قوانین بین المللی و ارزش های مشترک جهانی، بزرگترین سودی است که ایران می تواند از طریق حضور در مجامع این سازمان بدست آورد.»

 

دیاکو حسینی کارشناس مسائل راهبردی درباره دیدارهای دو جانبه در حاشیه اجلاس این سازمان افزود: « اجلاس های حاشیه ای سازمان ملل متحد عمدتاً نتایج بزرگی به بار نمی آورند اما می تواند زمینه ساز تعمیق همکاری میان کشورها و نزدیک کردن دیدگاه های آنها باشد و حتی مقدمات گسترش روابط دو جانبه یا سفرهای رهبران به کشورهای یکدیگر را فراهم کند. به دلیل اعمال تحریم ها و تنظیم مناسبات تحت شعاع آن، انتظار می رود که امسال دیدارهای بیشتری با رئیس جمهور صورت بگیرد و باید منتظر باشیم و ببینیم که چه مباحثی در این دیدارها به میان خواهد آمد؛ اما به هر حال می توان انتظار داشت که اعلام حمایت سایر کشورها از برجام و مخالفت با تحریم ایران یکی از محورهای مشترک در این دیدارها باشد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.