یک سخنگوی اتحادیه اروپا که نامش ذکر نشده به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: قربانیان جنایت های بین المللی هرکجا که باشند مستحق عدالت هستند و باید جنایتکاران جنگی در هر نقطه ای که یافت شدند به دادگاه تحویل، محاکمه و مجازات شوند.

وی افزود: اتحادیه اروپا همچنان از نقش قانون و تلاش ها برای تحقق عدالت علیه شنیع ترین جنایت ها حمایت می کند و به تمکین از دیوان بین المللی کیفری و فعالیت های این دادگاه ادامه می دهد.

به گزارش ایرنا، آمریکا روز دوشنبه با اتخاذ موضع تهاجمی علیه دیوان بین المللی کیفری لاهه، قضات این دادگاه را به تحریم در صورت آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی این کشور در افغانستان تهدید کرد.

دیوان بین المللی کیفری (ICC) نیز روز سه شنبه در واکنش به تهدید آمریکا به تحریم این دادگاه، گفت بدون هراس و نگرانی به اقدامات خود ادامه می دهد.

دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند با صدور بیانیه ای تصریح کرد این دادگاه نهادی مستقل و بی طرف است که مورد حمایت ۱۲۳ کشور قرار دارد. 

در این بیانیه آمده است: ICC به عنوان یک دادگاه قانونی به اقدامات خود بدون هراس و مطابق با اصول و ایده غالب حاکمیت قانون ادامه می دهد.

دیوان بین المللی کیفری پیش تر در تحقیق خود در خصوص اقدامات آمریکا در جنگ افغانستان اعلام کرده بود، نیروهای نظامی آمریکا و کارمندان اداره مرکزی اطلاعات این کشور، مرتکب جنایات جنگی در افغانستان شده اند.

بر اساس یافته های این تحقیق، حداقل ۶۱ زندانی در افغانستان بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ میلادی، توسط نیروهای نظامی امریکا، شکنجه شده اند.

دادستان دادگاه بین الملل جرایم در این تحقیق گفته است که کارمندان سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) نیز ۲۷ زندانی را در بین همین سال ها مورد شکنجه قرار داده اند.

دیوان بین المللی کیفری، نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.