شرکت کنندگان در این مراسم به مناسبت سی و نهمین سالگرد ارتحال ملکوتی آیت الله سید محمود طالقانی یار دیرین امام(ره)، رهبری و مفسر کبیر قرآن کریم، با حضور در قطعه ۱۷ گلزار شهدای بهشت زهرا(س) با آرمان های ایشان تجدید میثاق کردند.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) در این مراسم گفت: حضرت آیت الله طالقانی مجاهدی ژرف اندیش، مفسری توانا بودند که امام خمینی(ره) بدرستی به ایشان لقب ابوذر زمان و به زبانش لقب شمشیر مالک اشتر را داده بودند.

سعید خال با بیان اینکه آیت الله طالقانی به دنبال حق طلبی، آزادگی و اتحاد در جامعه بودند افزود: امروز از هر زمان دیگری جامعه نیاز به راه، فکر و اندیشه ایشان دارد چرا که سیره آیت الله طالقانی راهگشای بسیاری از مشکلات فعلی کشور می باشد.

وی  اظهار کرد: فقدان آیت الله طالقانی در حال حاضر نیز در جامعه به شدت احساس می شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه حجت الاسلام دعائی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با اشاره به اینکه در زمان طاغوت "ساقی" معروف ترین و سختگیرترین زندانبان زمان خود بود اظهار کرد: این فرد شکنجه گر پس از انقلاب برای در امان ماندن از خشم انقلابیون به دامن حضرت آیت الله طالقانی پناه آورد و تا آخر عمر در منزل ایشان ماند.

حجت الاسلام سید محمود دعائی ادامه داد: بخشش و کرم آیت الله طالقانی به حدی بود که افراد منحرف و تحت تاثیر افکار منفی چپ پس از پیروزی انقلاب، ایشان را برای خود تکیه گاهی می دانستند که می توانند توبه کنند.

وی یادآور شد: آیت الله طالقانی چنان شخصیت تاثیر گذاری داشتند که بسیاری از افراد مارکسیست به واسطه عملکرد مثبت ایشان توبه کرده و نماز شب خوان شدند.

حجت الاسلام دعائی در پایان سخنان خود گلباران آرامگاه آیت الله طالقانی را از سوی مدیریت بهشت زهرا(س) را حرکتی نمادین و فرهنگی دانستند که می‌تواند باعث شناخت بیشتر جوانان نسبت به گنجینه‌های انقلاب اسلامی شود.

در بخش دیگر این برنامه مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی گفت: ایشان می توانست در قم بماند و جزو مراجع بزرگ زمان خود شود ولی ایشان با حس مسئولیتی که داشتند در زمان پهلوی اول به  تهران آمدند و چندین بار طعم تلخ زندان طاغوت را چشیدند.

 وی با بیان اینکه در زمان پهلوی دوم آزادی نسبی برای احزاب چپ و مارکسیست در ایران باز شده بود عنوان کرد: آیت الله طالقانی با قدرت تفسیر قرآنی که داشتند همواره در جوامع دانشگاهی و جوانانی که تحت تاثیر تفکرات چپ قرار گرفته بودند حضور پیدا می کردند و با برپایی مباحث علمی آنان را به اسلام ناب دعوت می کردند.

طالقانی ادامه داد: آیت الله طالقانی مدتی مسئولیت امام جماعت مسجد هدایت در تهران را بر عهده داشت که در همین زمان توانست با برنامه های فرهنگی متنوع و برپایی جلسات تفسیر قرآن جوانانی مانند شهید مصطفی چمران و شهید رجایی را برای انقلاب تربیت کند.

گفتنی است؛ سیدمحمود طالقانی در۱۳ اسفند ماه سال ۱۲۸۹ هجری شمسی در روستای گلیرد طالقان به دنیا آمد، پدرش ابوالحسن علایی طالقانی بود. وی در خانواده‌ای اهل علم و فضیلت و دارای روحیات انقلابی و ضد ظلم رشد نمود و برای نخستین بار در مکتب پدرش ابوالحسن آغاز به یادگیری مفاهیم اسلامی‌و درس تقوا کرد.

طالقانی پس از گذراندن دروس مقدماتی در مدارس رضویه و فیضیه قم تا سال ۱۳۱۷ تحصیل را تا درجه اجتهاد ادامه داد.

در اوایل مرداد ۱۳۵۸ بود که بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت‌الله طالقانی را به عنوان اولین امام جمعه تهران منصوب کرد، این اولین و باشکوه‌ترین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب بود که ‌در پنجم مرداد همان سال به امامت ایشان در دانشگاه تهران برگزار شد.

بعد از انتصاب به عنوان امام جمعه تهران، آیت‌الله طالقانی موفق به برگزاری پنج نماز جمعه شد که آخرین نماز جمعه به مناسبت فرارسیدن سالگرد جمعه خونین ۱۷ شهریور در بهشت زهرا(س) و کنار مزار شهدا برگزار شد.

آیت‌الله طالقانی که از سوی امام و انقلابیون به عنوان ابوذر انقلاب نامیده می‌شد، در نخستین ساعات سحرگاه نوزدهم شهریور سال ۱۳۵۸ پس از سال‌ها تلاش خستگی‎ناپذیر، فعالیت سیاسی و مبارزه با رژیم پهلوی در اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

پیکر آیت‌الله طالقانی‌ همان روز در میان اندوه هزاران نفر از مردم تهران تشییع و طی مراسمی باشکوه در بهشت‌زهرای تهران به خاک سپرده شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان بهشت زهرا(س)، در این مراسم مزار آیت الله طالقانی توسط مدعوین و خانواده های معظم شهدا و شخصیت های حاضر در مراسم گلباران شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.