تارنمای روزنامه صهیونیستی هاآرتص با درج این خبرافزود: این اظهارات فریدمن بخشی ازمصاحبه طولانی وی با روزنامه اسرائیلی هیوم بود. به گفته فریدمن، اسرائیل اکنون برنامه های ساخت و ساز خود را به دولت ترامپ ارائه می کند که بعضی اوقات با یادداشت ها و درخواست هایی مواجه می شود. 

وی همچنین ابراز داشت که تل آویو ملاحظات آمریکا برای تغییرات در برنامه ساخت و ساز را برسمیت شناخته و آنها را اعمال می کند.

وی با تاکید بر موضع ترامپ در مورد اینکه شهرک سازی ها مانعی برای توافق صلح نیست، گفت : اگر گسترش (ساخت و ساز) بی قید و شرط ادامه پیدا کند، محدودیت های بیشتری برای تخصیص احتمالی مناطقی به فلسطینی ها ایجاد خواهد شد. 

هنگامی که از او در مورد واکنش آمریکا به طرح ساخت وساز &#۳۹;کمربند قدس شرقی&#۳۹; پرسیده شد، وی از پاسخ مستقیم طفره رفت و فقط به بیان اینکه این طرح باید در خدمت ثبات و صلح منطقه ای باشد، بسنده کرد.

سفیر آمریکا افزود که بر خلاف دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، دولت ترامپ هر خانه یا محله ساخته شده در کرانه باختری را مورد بررسی قرار نمی دهد.

اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی سیاست رژیم صهیونیستی درگسترش شهرک ها را مغایر با قوانین بین المللی عنوان کرد. همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در قدس، کرانه باختری و مناطق اشغالی را محکوم کرده بود.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ (سوم دی ماه ۹۵) از تل آویو خواست تمامی فعالیت های مربوط به شهرک سازی های خود را متوقف کند. ۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله چهار عضو دائم این نهاد بین المللی شامل چین، فرانسه، روسیه و انگلیس به این قطعنامه رای مثبت دادند و نماینده باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز برای نخستین بار به این قطعنامه رای ممتنع داد.

با وجود آنکه این قطعنامه، شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین را «فاقد وجاهت قانونی» دانسته است، اما رژیم صهیونیستی نه تنها اقدامی برای توقف شهرک سازی های غیر قانونی انجام نداد، بلکه با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا و حمایت همه جانبه واشنگتن از تل آویو، روند ساخت آن شدت گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.