روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارش امروز خود نوشت: "اعلام آمریکا برای قطع کمک ها به آنروا نشان می دهد که دولت آمریکا عملا اجرای طرح خود برای درگیری اسرائیل و فلسطینی ها و از بین بردن جنبش ملی فلسطین را آغاز کرده است".

این روزنامه افزود: طرح معامله قرن "تماما همسو با طرح بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است".

به نوشته هاآرتص، رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین می دانند که درخصوص تصمیم آمریکا با نتانیاهو هماهنگی شده است.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: طرح نتانیاهو بر پایه "رد هرگونه حل و فصل سیاسی براساس راهکار دو دولت در محدوده مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی و برچیدن مسائل اساسی از میز مذاکرات و از جمله آنها وضعیت شهر قدس و حق بازگشت است".

این روزنامه افزود: هدف از بین بردن رویای فلسطینی ها در توسعه دامنه حکومت خودگردان در کرانه باختری و برپایی چیزی کمتر از یک دولت در نوار غزه است؛ آنطور که از سخن ها درباره بهبود اوضاع انسانی در نوار غزه بر می آید.

هاآرتص درباره جزئیات طرح آمریکایی معامله قرن نوشت: خطوط کلی طرح عملا روشن شده است. بخش اول آن درخصوص افزایش ساخت و ساز شهرک ها و وجود طرح شهرک سازی اسرائیل است که شهر قدس را به طور نهایی و کامل از گسترده فلسطینی آن جدا می کند که هدف از آن دفن ایده برپایی یک کشور فلسطینی برخوردار از پیوند منطقه ای در کرانه باختری است.

این روزنامه صهیونیستی افزود: "آنچه این برداشت را تقویت می کند، اصرار اسرائیل برای تخلیه روستای فلسطینی منطقه خان الاحمر است. بخش دوم طرح نیز به رسمیت شناختن شهر قدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به آنجا است".

این روزنامه نوشت: هرگونه سخن درباره تقسیم شهر قدس یا به شمار آوردن قدس به عنوان پایتخت فلسطین از دستور کار حذف می شود. پایتخت فلسطینی آینده در صورت تشکیل آن، در رام الله یا ابودیس و شاید حتی در غزه باشد؛ نه در قدس.

این رسانه به سومین بخش طرح معامله قرن اشاره کرد و نوشت: سومین بخش "در ارتباط با پناهندگان فلسطینی یا به عبارت درست تر حق بازگشت است که یکی از دشوارترین و پیچیده ترین مسائل در درگیری به شمار می رود".

این روزنامه نوشت: همه کابینه های اسرائیل به شدت با حق بازگشت مخالفت کرده اند، زیرا به عقیده آنها طرح صهیونیستی را از بین خواهد بود.

به نوشته این روزنامه، از دیدگاه رژیم صهیونیستی و آمریکا، "آنروا مشکل پناهندگان را تشدید و وضعیت آنها در کرانه باختری و غزه را حفظ کرده است و به کشورهای میزبان آنها اجازه داده است که از اقامت دائمی پناهندگان در آنجا خودداری کنند".

هاآرتص افزود: "براساس این مفهوم کاهش قدرت آنروا و تغییر ماموریت و سپس بستن آن، پناهندگان فلسطینی و تشکیلات خودگردان و کشورهای میزبان را مجبور به ایجاد راه حل هایی خواهد کرد. از جمله این راه حل ها، بهبود وضعیت انسانی پناهندگان فلسطینی در اراضی فلسطینی و اعطای تابعیت به کشورهای میزبان آنها و ادغام هزاران نفر از آنها در کشورهای عربی و غربی است. از این طریق، جلوی امکان بازگشت نسل دوم و سوم نکبت به داخل خط قرمز (اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸) گرفته خواهد شد".

این روزنامه نوشت: "با وجود خطر تهدید کننده آینده آنروا از چند ماه پیش، تشکیلات خودگردان طرحی اضطراری در صورت وخامت بحران پناهندگان ندارد.

جان کری: نتانیاهو بزدل و ترسو است

وزیر امور خارجه ساق آمریکا در کتاب جدید خود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را فردی بزدل و ترسو توصیف کرد.

جان کری در کتاب خود نتانیاهو را با عبارت "مثل این لحظه او را بزدل ندیده بودم" توصیف کرد.

سایت صهیونیستی "ریشت ۱۳"، نوشت: در کتاب جدید جان کری آمده است که نتانیاهو در طول حوادث جنگ ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی علیه نوار غزه هراسان و بزدل بود.

این سایت افزود: کتاب کری ماه جاری میلادی منتشر می شود و مهمترین بخش های آن که این سایت به آن دست یافته است، ترس نتانیاهو از روند رویدادهای جنگ ۵۱ روزه سال ۲۰۱۴ میلادی علیه غزه بود.

کری در این کتاب دیدارهای متعدد خود با نتانیاهو را در طول سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی که وزیر خارج آمریکا بود، روایت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.