مکرون که خواستار پایان اتکای اروپایی ها به حمایت نظامی آمریکا شده است، تاکید کرد که اروپا باید در حوزه دفاعی به «خودمختاری راهبردی» دست یابد.

وی در کنفرانسی خبری با حضور همتای فنلاندی خود در هلسینکی اظهار داشت که برای رسیدن به این هدف باید «همکاری ها به طور خودکار تقویت شود، به گونه ای که اگر کشوری مورد حمله قرار گرفت یک همبستگی واقعی برای دخالت ایجاد شود.

مکرون گفته که پیشنهاد وی «به نوعی ماده پنج تقویت شده» ناتو است. طبق این ماده هر کشور عضو ناتو که مورد حمله قرار گیرد، این حمله به مثابه هجوم به سایر اعضا تلقی خواهد شد.

این اظهارات مکرون درحالی بیان می شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از ناتو دوری جسته است. با این حال، رئیس جمهوری فرانسه گفته که سخنانش به منزله تلاشی برای تضعیف ناتو نیست و این پیمان «همچنان یک اتحاد مهم و راهبردی باقی می ماند».

فرانسه که بعد از انگلیس دومین ارتش را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد، از تشکیل یک گروه واکنش سریع اروپایی حمایت کرده است.

آلمان نیز خواستار تقویت همگرایی دفاعی در اروپا شده است. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هفته گذشته در یادداشتی بر تقویت همکاری های نظامی و «ایجاد وزنه ای» در مقابل آمریکا تاکید کرد.

۹ کشور اروپایی از جمله انگلیس در ماه ژوئن از طرح فرانسه برای تشکیل یک گروه مداخله گر نظامی حمایت کردند. اتحادیه اروپا در ماه می اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ حدود ۲۰ میلیارد یورو به مسائل دفاعی اختصاص می دهد. این بودجه صرف توسعه فناوری های جدید نظامی می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.