سردار احمد وحیدی صبح روز چهارشنبه در دانشگاه دفاع ملی در افتتاحیه مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی که با حضور مقامات کشوری و لشگری برگزار شد، با بیان این‌که «مدرسه شهید بهشتی که به نام این شهید است در عمر کوتاه خود پس از انقلاب منشا خدمات زیادی شد» به اهمیت حکمران اسلامی اشاره کرد و افزود: این موضوع موقعی اهمیتش روشن می‌شود که بدانیم حکمرانی در اسلام امری مقدس است

وی اظهار کرد: حکومت در اسلام مانند سایر نقاط دنیا نیست که عده‌ای جمع شوند و حکومت کنند، بلکه در اعماق فطرت انسانی و در فرامین الهی ریشه دارد. وقتی حکومت از یک چنین جایگاهی برخوردار است با حکومت در سایر نقاط دنیا متفاوت است. این‌که بعضی حکومت اسلامی را برنمی‌تابند شاید به این خاطر باشد که یا متوجه نمی‌شوند یا ایمان‌شان ضعیف است که این نشان از بی‌توجهی و غفلت آن‌ها از این ریشه عمیق است.

وی تصریح کرد: حکمرانان در همه سلسله مراتب باید بدانند به یک امر مقدس قیام کردند. بخش مهمی از دولت اسلامی توسط حکمرانی محقق می‌شود که دل در گروی اسلام و مکتب اهل بیت (ع) دارند و با تخصص و تعهد می‌توانند جامعه را به سمت صلاح و فلاح هدایت کنند و به فرموده مقام معظم رهبری هدف ما رسیدن به حیات طیبه است که این هدف فقط از راه دولت و جامعه اسلامی می‌گذرد و شکل‌گیری حکومت اسلامی جز بر پایه حکمرانان و کارگزارانی که برخواسته از منویات اسلام باشند، نیست.

رییس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: اما نکته‌ای که وجود دارد حکمران اسلامی و انقلابی باید در کارش خیلی مسلط باشد. اگر کسی کاری می‌گیرد که بر آن مسلط نیست آن کار غصبی است و هیچ کس به خود نباید اجازه دهد که وقتی دانش کافی و درکی درست از کاری ندارد آن کار را انجام دهد؛ ترکیب این دو عنصر یعنی وابستگی به آموزه‌های عمیق توحیدی و تسلط کافی بر موضوعی که قرار است در آن حکمی داده شود، حکمران اسلامی را می‌سازد. حکمران اسلامی باید بیش از هر چیز خود را خدمتگزار بداند. بی‌تردید مدیری که احساس کند ارزش و جایگاه بالاتری از مردم دارد اسلامی نیست و این خصائل مذموم در حکمرانان دنیا وجود دارد و بعضی فکر می‌کنند که این ذات مدیریت است.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی ادامه داد: هرچه از انقلاب فاصله می‌گیریم مسائل پیچیده‌تر می‌شود و دیگر فضای تربیتی انقلاب برای پرورش حکمرانان مسئول به تدریج از بین می‌رود، بنابراین ما موظف هستیم که یک فضای رسمی و عملی برای تربیت حکمرانان آینده تشکیل دهیم. نمی‌شود حکومت‌داری با آزمون و خطا انجام شود.

وی با انتقاد از تغییر مدیریت‌ها پس از رقابت‌های سیاسی و طرح این سوال که «آیا اگر دولتی آمد سرکار باید همه چیز را تغییر دهد؟ » اظهار کرد: حتی در کشورهای دموکراتیک غربی هم این چنین نیست. نظام اداری کشور نباید در گیر چالش رقابت‌های حزبی باشد چون وظیفه اصلی‌اش خدمت به مردم است. همه این‌ها ضرورت این‌که باید یک سازوکار وجود داشته باشد که افراد برای حکمرانی متناسب با نظام جمهوری اسلامی تربیت شوند را آشکار می‌کند.

وحیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ممکن است سوال شود که چرا این دوره (حکمرانی) در دانشگاه دفاع ملی باید برگزار شود و در جای دیگری مانند دانشگاه شریف یا تهران نه. چون این کار صرفا یک کار تخصصی نیست، بلکه یک امر حکومتی است و حاصل تجربیات گرانبار اندوخته شده از یکسو و تعهدات عمیق به منافع ملی است که باید در فرد پرورده شود.

وی به افتتاح مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی اشاره کرد و ادامه داد: این کار، کار بسیار بزرگی است. یکی از ضعف‌های ما تلقیات مختلف حکمرانان ما در نحوه‌ اداره و همچنین در کمبود دانش کافی و نداشتن چارچوب‌های ذهنی لازم است و با این شرایط حکمرانی میسر نیست؛ چرا که مسئولین ما بر سر مفاهیم با هم دعوا می‌کنند و کار پیش نمی‌رود، چون یک فکر مشترک ندارند و به آن‌ها داده نشده است. حکمرانی ربطی به سلایق سیاسی ندارد و فراتر از آن‌هاست و مسئولین باید بتوانند با هم کار کنند.

وی در این باره اظهار کرد: قبل از دانشگاه عالی دفاع ملی عده‌ای از دانشگاه‌ها اقدام به تاسیس رشته مدیریت دولتی کردند، اما موفق نشدند و ما به چیزی نیاز داریم که هم اسمی از آن بماند و هم رسمی از آن.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.