روزنامه "راینیشن پست" آلمان در مطلبی بحران مالی و سقوط ارزش لیره در ترکیه را تهدیدی برای ناتو و اروپا و همچنین جهان غرب دانسته و نوشت: در مناقشات بین آمریکا و ترکیه موضوعاتی فراتر از تنها تحریم های اقتصادی و یک ارز در معرض خطر مطرح است که البته همین هم به اندازه کافی دراماتیک است. در این رویارویی بین شرکای نابرابر همچنین یک شرایط شکننده و متزلزل جهانی نمود می کند. ترکیه به یک انبار باروت تبدیل شده است.

نویسنده در ادامه نوشت که ناتو از هیچ مکانیسمی برخوردار نیست تا چنین مناقشاتی در بین شرکا را حل کند. بسیاری ارزش‌ها و علایق مشترک در این ائتلاف نظامی به نظر در این شرایط بحران توهم به نظر می رسد. همچنان در این اوضاع تنها این جای امیدواری وجود دارد که هدف واقعی ناتو یعنی وعده امنیت متقابل در این شرایط در مرحله آزمون قرار نگیرد.

اروپا در هر حال در ارتباط با ترکیه مات و مبهوت و مستاصل مانده است. اینکه مناسبات طرفین تا این اندازه بد است و مذاکرت عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا تقریبا شکست خورده است تنها مقصرش آنکارا نیست. سال هاست که اروپا ترکیه را در مسئله عضویت در اتحادیه اروپا معطل نگه داشته است. این مذاکرات هرگز واقعا عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را هدف قرار نداده بود بلکه بیشتر بر مسئله مشارکت تاکید داشت که در گذشته هم وجود داشت. اگر ما بخواهیم صادقانه سخن بگوییم این تنها مناسبات تجاری و توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا است که آنکارا و بروکسل را با هم مرتبط نگه داشته است. حالا ترکیه به صورت اساسی تغییر جهت می دهد. این تغییر جهت ترکیه برای اروپا و ناتو همراه با مسائل و عواقبی است. از نظر سیاست داخلی ترکیه بیشتر در مسیر یک نظام استبدادی در حال حرکت است که آن را بیشتر از اروپا دور می کند. در عرصه سیاست خارجی هم روسیه به شریک استراتژیک و منطقه آسیایی به عنوان شریک تجاری ترکیه تبدیل می شود.

ترکیه مدت طولانی است که همچنین برای ناتو یک شریک دشوار است. بخصوص در جنگ سوریه اختلاف منافع و علایق فراوانی بین این دو وجود دارد. در حالی که آمریکا با کمک کردها داعش در سوریه را سرکوب می کند، اما ترکیه با گروه های کرد در سوریه می جنگد و خواهان سرکوبی آن ها است. درگیری این دو کشور ناتو در شمال سوریه بسیار خطرناک است.

در چنین شرایطی اروپاییان باز هم خود را مانند اغلب موارد در نقش بازیگران درمانده نشان می دهند. اما ترکیه همچنان برای اروپا یک شریک مرکزی باقی می ماند. البته ترکیه برای آلمان شریک تجاری بزرگی محسوب نمی شود، اما بانک های بزرگ در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه می توانند در صورت شکست مالی ترکیه در تنگنا قرار گیرند.

نویسنده در ادامه نوشت: اگر ترکیه به عنوان یک متحد نظامی راهبردی از دست برود، درگیری‌های خاورمیانه به مرزهای اروپا نزدیک می شود و رئیس جمهور روسیه به هدف خود برای در هم شکستن ائتلاف غربی نزدیک تر می شود.

نه تنها اروپا بلکه ناتو باید علاقه زیادی به یک ترکیه پایدار داشته باشند. در این جا دیدگاه رئیس جمهور آمریکا کافی و مهم نیست. اروپاییان باید مسئله بحران ترکیه را بدون متحد خود ایالات متحده حل کرده و با آن مواجه شوند.

اخیرا مناقشات تجاری بین ترکیه و آمریکا تشدید شده است. آمریکا در واکنش به بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه برای اعمال فشار بیشتر بر آنکارا از روز جمعه تعرفه‌های گمرکی بر محصولات فولاد و آلومینیوم ترکیه را دو برابر کرده است.

بعد از اینکه رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد که تعرفه‌های گمرکی بر تولیدات آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو برابر می کند لیره ترکیه ارزش خود را حدود یک چهارم دلار از دست داد. در مجموع این ارز از شروع سال جاری میلادی نسبت به دلار بیش از ۷۰ درصد ارزش خود و نسبت به یورو ۶۱ درصد ارزش خود را از دست داده است.

به گفته بسیاری تحلیلگران بحران اقتصادی در ترکیه همچنین می تواند تاثیرات منفی بر اقتصاد اتحادیه اروپا داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.