محمود احمدی‌نژاد اگرچه تلاش دارد تا هر از چند گاهی با اقدامات پوپولیستی، ژست دفاع از مردم را بگیرد و توجهات را به خودش جلب کند، اما کارنامه ناموفق او در دوره ۸ سال ریاست‌جمهوری‌اش اعتبار او را کم و سخنانش را بی‌اثر کرده است. رئیس‌جمهور سابق به‌تازگی با انتشار ویدئوی درخواست تجمع برای اعتراض به سیاست‌های فعلی دولت داده بود؛ درخواستی که نه از جانب مردم موردتوجه قرار گرفت و نه از جانب نهادهای حکومتی و وزارت کشور. وزارت کشور به درخواست تجمع رئیس‌جمهوری سابق مجوز نداد. بسیاری از فعالان سیاسی با اشاره به کاهش اعتبار و اثرگذاری احمدی‌نژاد مقابله او با نظام را غیرمنطقی عنوان کرده و معتقدند اگرچه انتقاد و بیان دیدگاه‌ها حق طبیعی هر شهروندی است؛ اما او خود جز مسببان مشکلات فعلی کشور است. عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اقدام احمدی‌نژاد را در راستای فرافکنی و دور کردن ذهن جامعه از مفاسد دوره ریاست‌جمهوری‌اش عنوان می‌کند.

وی گفت: با توجه به اصلاحات زیربنایی در حوزه اقتصاد، سیاست، بین‌الملل و مهم‌تر از همه شفاف‌سازی، ساختار مدیریتی و مناسبات اقتصادی به دستگاه‌های دولتی که اتفاق افتاد و اگر باور کنیم که دوره اصلاحات نقطه عطفی در تاریخ مدیریت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است دقیقاً این نقطه عطف با آمدن احمدی‌نژاد به هم‌ریخت.

ناصری در ادامه افزود: دوره ۸ ساله احمدی‌نژاد یکی از سیاه‌ترین و زشت‌ترین دوره‌های تاریخ مدیریت در ایران است و این را با قاطعیت می‌توان گفت. امروزه مبارزه با فساد به یکی از مطالبات مردم و جامعه مدنی تبدیل‌شده است در همین راستا برخی در حوزه اجرایی و یا نهادهای دیگری به خاطر هماهنگی و جلب رضایت مردم دست به اقداماتی از همین نوع می‌زنند اما هرچه جلوتر می‌روند این سیاه‌کاری‌ها و بدعملی‌های دوره احمدی‌نژاد بیشتر نمایان می‌شود، بنابراین باید به او حق داد از این‌جهت که خودش را مبرا و فرافکنی کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: هر از چند گاهی شاهد اقدامات این‌چنینی از سوی ایشان هستیم که درواقع به نظر می‌رسد با این کارها بیشتر می‌خواهد ذهن‌ها را از عامل این مسائل فساد ساختاری دور کند و این سخنرانی آخر او هم یک کار تبلیغاتی است و در راستای فرافکنی و دور کردن ذهن جامعه از مفاسد دوره خودش است.

ناصری با بیان اینکه احمدی‌نژاد فردی بود که در مدت ۸ سال بگم بگم می‌کرد و مدام می‌گفت پرونده‌های فساد در جیب من است گفت: اما درنهایت هم معلوم شد که خیلی از این‌ها فضای تبلیغاتی است. البته حتماً نهادهای موازی دولت و نهادهای فرا دولتی بعضاً مسائلی را داشته‌اند که مشخص است اما آقای احمدی‌نژاد اگر بنای دلسوزی داشت حتماً در زمان خودش هم با ساختار شفاف کار می‌کرد و هم بسیاری از مفاسد نهادهای خارج از قوه مجریه را برملا می‌کرد، بنابراین صحبت‌های او از روی دلسوزی نخواهد بود و امروز هم تمام کسانیکه وزارتخانه‌های پول‌ساز کشور را به عهده گرفته‌اند مانند وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، رفاه و تأمین اجتماعی و حتی استانداری‌ها معتقدند که در دوره احمدی‌نژاد فساد ساختارمند یکی از دستاوردهای بزرگ احمدی‌نژاد بوده است. 

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بالاخره اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان معتدل در این ۵ سال مسائل مهم کشور را گوشزد کرده‌اند، مسائلی ازجمله فساد را و در یک مسئله مشترک هستند و آن‌هم این است که فساد ساختارمند یادگار زمان او است، بنابراین نیازی نیست که هزینه آن را روی دوش آقای روحانی بگذاریم.

به گفته وی احمدی‌نژاد با این سخنرانی خود هزینه بدکاری و زشت‌کاری ۸ ساله دوره خودش را می‌خواهد به‌حساب آقای روحانی بگذارد و همه نسبت به این مسئله کاملاً هشیار هستند.

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور باید در اصلاح قوانین و مقررات ضمن اینکه شفاف‌سازی را نهادینه می‌کند اقدامات جدی دیگری نیز انجام بدهد گفت: خیلی کارهای جدی در این زمینه در سال‌های اخیر صورت نگرفته به همین جهت مفاسدی که شاهد آن هستیم و همه می‌دانیم بنیان آن از کی بنانهاده شد خودش را در حال حاضر نشان می‌دهد.

ناصری گفت: شاید جامعه در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ مهم‌ترین انتظاری که داشت این بود که همه آنچه از سهم دولت پیشین و نهادهای فرا دولتی در نهادینه کردن و ساختارمند کردن فساد در این کشور نقش داشته‌اند همه این‌ها برملا شود اما در این زمینه کمی منفعلانه عمل کردیم.

وی گفت: در حال حاضر مانند برجام یک عزم جدی در تمام ارکان حکومتی و نهادهای بالادستی می‌خواهد که در چارچوب قانون اساسی و مقررات شفاف اصلاح ساختار فاسد اقتصادی را در دستور کار قرار بدهند و به‌علاوه مفسدان و کسانیکه در این دوره ۸ ساله احمدی‌نژاد یا همه دولت‌ها بوده‌اند را در برابر یک دادگاه قانونی قرار بدهند و حقوق مرم را استیفا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.