نماگر بازار سرمایه که اکنون در مرحله اصلاح و تعدیل قرار دارد، امروز نیز بیش از ۲ هزار واحد افت کرد و کانال ۱۳۰ هزار واحدی را به طور کامل از دست داد.

رخدادهای سیاسی، بین المللی و اقتصادی از مهم ترین عوامل موثر در اصلاح شاخص بورس هستند که زمینه عقب نشینی شاخص را فراهم کردند.

کارشناسان اصلاح شاخص بورس را که پس از رشد بی سابقه آن و عبور از مرز ۱۳۳ هزار واحد تحقق یافت را جزئی از روند طبیعی حرکت بازار سرمایه می دانند.

بر این اساس، شاخص بورس پس از اصلاح (از چند روز تا چند هفته) و جمع کردن انرژی لازم، آماده جهشی جدید خواهد شد.

** ادامه افت دسته جمعی شاخص های بورس

در معاملات امروز یک میلیارد و ۶۲۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال در ۱۱۹ هزار و ۱۶۱ نوبت داد و ستد شد.

همچنین بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۷۳۵ واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۱۲ واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز امروز ۹ واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور نیز ۲ هزار و ۲۵۹ واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و ۷۴۵ واحد و شاخص بازار دوم بورس نیز پنج هزار و ۴۸۳ واحد کاهش یافت.

در معاملات امروز نمادهای پارسان (نفت وگاز پارسیان)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، جم (پتروشیمی جم)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فولاد (فولاد مبارکه) و پارس (پتروشیمی پارس) بیشترین فشار منفی را بر شاخص بورس وارد کردند. 

** تداوم صدرنشینی گروه شیمیایی و پتروشیمی

گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۲۰۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه فلزات اساسی به ارزش ۵۶۴ میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش ۳۸۵ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه بانک ها با داد و ستدی به ارزش ۳۰۸ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۳۹ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

**افت فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۲۰ پله افت کرد و در جایگاه یک هزار و ۴۷۹ واحدی قرار گرفت.

همچنین در بازار فرابورس، بیش از ۸۰۱ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و ۶۲۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) با افت خود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.