«جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا و «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه رسماً تشکیل نیروی فضایی آمریکا را اعلام کردند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۲۸ خردادماه سال جاری اعلام کرد به پنتاگون دستور تشکیل نیروی فضایی به عنوان یکی از شاخه‌های نیروی مسلح آمریکا را داده است.

نیروی فضایی آمریکا قرار است در کنار ارتش، نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و گارد ساحلی، ششمین شاخه نیروهای مسلح آمریکا باشد.

روسیه در این باره به آمریکا هشدار داده و با بیان اینکه رویارویی نظامی در فضا می‌تواند به اندازه مسابقه تسلیحات هسته‌ای خطرناک باشد،  از واشنگتن خواسته اشتباهات گذشته را تکرار نکند. (جزئیات بیشتر)

«متیس» در ابتدای این جلسه در مقر وزارت دفاع آمریکا امروز را «روزی مهم» توصیف کرد و حوزه فضا را یکی از «حوزه‌های مهم» برای رقابت نظامی عنوان کرد. او گفت که عرصه فضایی دیگر عرصه جدیدی نیست و کشورهای مختلف در این حوزه رقابت می‌کنند. 

«مایک پنس» بعد از متیس سخنرانی را آغاز کرد و مدعی شد که روسای جمهوری قبلی آمریکا امنیت آمریکا در عرصه فضا را نادیده گرفته‌اند، اما ترامپ، «به روشنی و قاطعانه» اعلام کرده که فضا، همانند «زمین، هوا و دریا»، یک «آوردگاه جنگ» محسوب می‌شد. 

پنس گفت: «با آنکه دولت‌های قبلی تقریباً به کل تهدیدهایِ امنیتیِ در حال ظهور در فضا را نادیده گرفته‌اند، رئیس‌جمهور ترامپ به روشنی و قاطعانه اظهار کرده که فضا، به سخن خود ایشان، "یک آوردگاه جنگ، درست همانند زمین، هوا و دریا" محسوب می‌شود.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال در ادامه سخنانش مدعی شد که یکی از اهداف تشکیل نیروی فضایی انتقال «نهضت صلح و آزادی» به دیگر جبهه بزرگ آمریکا است. 

او گفت: «ایالات متحده آمریکا در دوران رهبری او (ترامپ) با نبوغ و قدرت آمریکا مقابل تهدیدهای نوظهور در این آوردگاه جدید خواهد ایستاد تا از کشورمان دفاع و از مردممان محافظت کنیم و نهضت صلح و آزادی را به دیگر جبهه بزرگ آمریکا منتقل کنیم.»

پنس پس از با بیان اینکه آمریکا بعد از پیروزی در جنگ جهانی دوم منابعش را به سمت تشکیل نیروی هوایی پیش برده گفت: «اکنون وقت نوشتن یک فصل بزرگ دیگر در تاریخ نیروی مسلحمان فرا رسیده تا برای آوردگاه دیگر آماده باشیم.» 

او در ادامه گفت: «وقت تشکیل نیروی فضایی ایالات متحده فرا رسیده است و به این دلیل است که به اینجا آمده‌ایم.»

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه با نقل سخنان ترامپ گفت که او علاوه بر حضور آمریکا در فضا خواستار برتری‌اش در این عرصه است. او گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ گفته، کافی نیست آمریکا تنها در فضا حضور داشته باشته باشد، ما باید در فضا، برتری داشته باشیم؛ بنابراین، همین‌طور خواهد شد.»

او در ادامه گفت: «محیط فضا در نسل گذشته، دستخوش تغییرات بنیادین شده است. جایی که زمانی مسالمت‌آمیز و دور از رقابت بود، اکنون پرازدحام و آکنده از ستیزه‌جویی است.»

وی گفت: «امروز کشورهای دیگر به نحو بی‌سابقه‌ای به دنبال مختل کردن سامانه‌های ما که در فضا مستقرند و به چالش کشیدن استیلای آمریکا در فضا هستند. از سال‌ها پیش، کشورهای دیگر از روسیه گرفته تا چین، کره شمالی و ایران در صدد دستیابی به تسلیحاتی برای پارازیت انداختن، کورکردن و از کار انداختن ماهواره‌های ناوبری و ارتباطی ما-یعنی حملات الکترونیکی از زمین به آنها- برآمده‌اند.»

 

پنس در ادامه مدعی شد که «دشمنان» آمریکا در سال‌های اخیر به دنبال آن برآمده‌اند که سلاح‌های جدید جنگی را به فضا بیاورند: «در سال‌های اخیر دشمنان ما در تلاش بوده‌اند سلاح‌های جنگی جدید را به خود فضا بیاورند. در سال ۲۰۰۷، چین موشکی را پرتاب کرد که یکی از ماهواره‌های خودش را ردیابی و نابود کرد. این مانور بسیار تحریک‌آمیزی از توان فزاینده چین برای نظامی کردن فضا است.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد روسیه هم در حال طراحی یک سامانه لیزری هوایی است که هدف آن اخلال در سامانه‌های فضایی آمریکا است. پنس همچنین مدعی شد روسیه برای نابود کردن ماهواره‌های آمریکا در حال توسعه موشک‌هایی است که قادر به پرتاب از هواپیما، در حین پرواز هستند.

 او همچنین روسیه و چین را به تلاش برای مانور دادن با ماهواره‌هایشان در نزدیکی ماهواره‌های آمریکا متهم کرده و آن را «تهدیدی بی‌سابقه» علیه سامانه‌های فضایی آمریکا توصیف کرد.

پنس گفت روسیه و چین همچنین در حال سرمایه‌گذاری‌های عظیم برای توسعه موشک‌های مافوق صوت هستند که قادرند با سرعت ۵ مایل در ثانیه پرواز کنند و ارتفاع پرواز آنها به قدری پایین است که می‌توانند از رادارهای دفاع موشکی آمریکا بگریزند.

او مدعی شد که چین و روسیه در تلاش هستند حملات علیه ماهواره‌ها را در دکترین نبرد نظامی‌شان بگنجانند. پنس گفت چین سال ۲۰۱۵، نهادی را با هدف اولویت دادن به قابلیت‌های نبرد در فضا تأسیس کرده است.

پنس گفت: «همان‌طور که اقدامات دشمنان ما روشن کرده آنها همین حالا فضا را به یک میدان نبرد جنگی تبدیل کرده‌اند و ایالات متحده از این چالش، پا پس نمی‌کشد.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این سخنرانی به شکست نیروهای آمریکایی در عملیات پنجه عقاب برای نجات گروگان‌های لانه جاسوسی آمریکا در سال ۱۳۵۹ هم اشاره کرد.

او گفت: «همه ما درس سختی که در اوایل دهه ۱۹۸۰ یاد گرفتیم را به خاطر داریم: زمانی که شکست غم‌انگیز "صحرای یک" (موقعیت عملیاتی طبس) اتفاق افتاد. هشت نیروی میهن‌پرست آمریکایی حین انجام وظیفه برای آزادسازی آمریکایی‌های هم‌وطنشان که در ایران گروگان گرفته شده بودند، جان باختند.»

وی اضافه کرد: «در پرتو آن مأموریت شکست‌خورده، آمریکا مصمم شد اطمینان حاصل کند که نظامیان ما همیشه از هماهنگی آموزشی و رهبری لازم برای انجام مأموریت‌هایشان برخوردار خواهند بود. گام‌هایی که کشورمان در سال‌های بعد برداشت، مسیر را برای تشکیل ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده آمریکا هموار کرد.»

پنس در ادامه هدف از تشکیل نیروی فضایی آمریکا را هم پیگیری اهداف مشابه دانست و گفت: «در همین راستا، گزارش امروز خواستار تشکیل یک ستاد فرماندهی یکپارچه، یعنی ستاد فرماندهی فضایی ایالات متحده آمریکا است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.