ترامپ روز گذشته (سه شنبه) در پیامی توئیتری هشدار داده بود هر کشوری که به روابط تجاری با جمهوری اسلامی ادامه دهد، از ادامه فعالیت در ایالات متحده محروم خواهد شد.

اظهار نظرهای پکن و برلین، نشانگر خشم فزاینده شریکان تجاری ایالات متحده نسبت به تهدید واشنگتن برای مجازات کردن شرکت های کشورهای ثالت است که به فعالیت در ایران ادامه دهند. 

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای که برای رویترز فرستاد، اعلام کرد که پکن همیشه با اعمال تحریم های یکجانبه و گسترش صلاحیت قضایی یک کشور به کشورهای (ثالث) خارجی مخالفت بوده است. 

پکن افزود: فعالیت ها و روابط تجاری چین با ایران، باز، آشکار و شفاف، منطقی، عادلانه و قانونی است و هیچ یکی از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض نمی کند.

این بیانیه می افزاید: از حقوق قانونی چین باید حفاظت و دفاع شود.

دولت آلمان نیز اعلام کرد که اقدامات ایالات متحده علیه ایران دارای تاثیر فراسرزمینی است که ناقض قوانین بین المللی می باشد و برلین انتظار دارد که واشنگتن، منافع اروپا را در مورد چنین اقداماتی درنظر بگیرد.

رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری اعلان کرد که به صورت یکجانبه از پیمان بین المللی هسته ای ۲۰۱۵ با ایران خارج می شود. 

رویترز افزود: کشورهای اروپایی به امید ترغیب تهران به ادامه پایبندی به توافق هسته ای، قول داده اند برای کاهش آسیب اقدامات واشنگتن علیه ایران تلاش کنند و از شرکت های کشورهایشان بخواهند که به فعالیت و روابط با ایران ادامه دهند، هر چند برخی شرکت های اروپایی اعلان کرده اند که نمی توانند فعالیت های تجاری خود را در ایالات متحده به خطر بیندازند. 

ترکیه نیز اعلان کرده به خرید گاز طبیعی از ایران ادامه خواهد داد.

در حالی که مقام های ایالات متحده در هفته های اخیر گفته اند که قصد تحت فشار قرار دادن کشورهای جهان را به منظور متوقف کردن خرید نفت خام از ایران به منظور اعمال فشار بر تهران را دارند، اما روزنامه های این کشور به نقل از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نوشتتد که طرح های ایالات متحده برای کاهش صادرات نفت ایران تا قطع کامل موفق نخواهد شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.