حجت الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص راهکار حل چالش ها و مشکلات کشور اظهار داشت: اولین مسأله این است که در نشست های نمایندگان ادوار، نمایندگان فعلی مجلس، ائمه جمعه، مدیران مسئول مطبوعات و هر جمع دیگری وضعیت امروز جامعه را برای افراد تبیین و تشریح کنیم و به برخی از سؤالات هم پاسخ دهیم و این موضوع به یک مورد یا یک فرد خلاصه نشود. یکی از اشکالاتی که همه کارشناسان منصف به دولت های یازدهم و دوازدهم دارند این است که در اطلاع رسانی و پاسخگویی ضعیف بوده است.

وی با تأکید بر اینکه درد را باید به اهل گفت؛ نه با هیاهو کردن، ادامه داد: آقای روحانی در اجلاس سران اعلام کرد که وزیران با مردم صحبت کنند؛ خودش هم باید به میان مردم برود و با آنها صحبت کند و با نمایندگان مجلس هم جلسات علنی و غیر علنی داشته باشد. من پنج دوره نماینده مجلس بوده ام و می دانم که اگر آقای روحانی در جلسه غیر علنی حرف نمایندگان را بشنود و به آنها پاسخ دهد، برخی ناگفتنی های پشت تریبون را در جلسه غیر علنی می شود گفت و باید گفت.

عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: مطلب دوم این است که همان طوری که خود ایشان پیشنهاد داده اند بلافاصله برای برون رفت از مشکلات حتما راه حل ارائه دهیم. چون دردشناسی و دردگویی کافی نیست و باید درمان هم بشود. از ظرفیت های فراوان داخل کشور و استعدادهای موجود برای این امر می توانیم استفاده کنیم. مطلب سوم این است که اراده عمومی می خواهد. قطعا مشکلات کشور ما در قوه مجریه خلاصه نمی شود؛ قوه های مقننه و قضائیه هم نقش مهمی دارند.

وی گفت: مهندس باهنر نقل کرد حوادث دی ماه 95 تا دی ماه 96 را رصد و بررسی کرده اند که چرا در دی ماه 96 تعدادی از مردم شهرهای مختلف اعتراض کردند؟ نتیجه این بود که صدا و سیما، برخی از ائمه جمعه، برخی روزنامه ها و برخی از نمایندگان مجلس ناامیدی و ناکارآمدی را در جامعه القاء کرده اند. پس از القای  این موارد، اعتراضات از مشهد شروع و به جاهای دیگر کشیده شد.

اکرمی با بیان «ما باید خودمان را کنترل کنیم»، ادامه داد: خدا به من قدرت «بیان« داده که فقط درد، ناامیدی و ناکارآمدی را نگویم. این کشور هشتاد میلیونی مستقل، مقتدر و نیرومند دارد در داخل و بیرون از کشور کار خودش را انجام می دهد. دستور کار حزب جمهوری اسلامی در تیر ماه سال 60 تورم بود. ما باید ابتدا درمان سهل و آسان را بگوییم تا بعد به درمان دشوار برسیم. به نظر من اگر این کارها را انجام دهیم مشکلات ما کاهش پیدا می کند.

وی با تأکید بر اینکه گرانی و مشکلات را نمی توانیم نادیده بگیریم، اظهار داشت: البته ضمن بیان مشکلات باید راهکار عملی ارائه دهیم و نسخه ای ننویسیم که در هیچ داروخانه ای پیدا نشود. اول باید درد را نزد اهلش بیان کنیم و درمان را هم بگوییم و بعد با کسی که اعتراض بی مورد می کند برخورد کنیم. اگر درد و راه حل راه بیان نکردیم به کسی که درد دارد نمی توانیم بگوییم داد نکشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه صحیح بیان درد گفت: باید جلسات هم اندیشی در سراسر کشور با ائمه جمعه و جماعت، فرهنگیان، نخبگان و امثال اینها برگزار شود و مشکلات جامعه را بیان کنیم و بعد راه حل کنیم کنیم و سپس اراده عمومی برای حل مشکلات داشته باشیم.

وی با اشاره به خطبه های نماز جمعه مشهد گفت: خوشبختانه من در نماز جمعه هفته اخیر  مشهد حضور داشتم و صف اول نشسته بودم و سخنان آقای علم الهدی را هم شنیدم. یک نفر هم تکبیر گفت که تکبیر بسیار بی رمقی ادا شد؛ اینها از همان رواق بیرون نمی رود. وقتی که ما حرف را به جای خود و همراه با راه حل نگوییم این طور می شود. هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد؛ باید وقت مناسب را هم در نظر گرفت و حرف زد. ما خلأ گفت و گو و هم اندیشی داریم و در نتیجه، این مسائل پیش می آید.

اکرمی در پایان با بیان اینکه پنج مطلب می تواند حلّال مشکل باشد، تصریح کرد: اول دین، دوم عقل و خرد، سوم اخلاق، چهارم ایثار و پنجم انصاف است که می تواند به جامعه ما کمک کند. اگر ما این پنج عامل را به کار بگیریم برخی از مشکلات جامعه ما حل می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.