گاهی به اوضاع حقوق بشری و جرم و جنایت در عربستان نشان می دهد که این کشور به سرعت به سوی بحرانی خطرناک می رود. اگرچه مقام های آل سعود ادعاهای اصلاحات را دارند و در این زمینه برخی اصلاحات نمایشی را انجام داده اند. اما ساختارها و سازو کارهای موجود نشان می دهد که سردمداران آل سعود قادر به مهار بحران ها نخواهند بود .
تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات در گزارشی با عنوان «جنایت در عربستان؛ امنیت در دوره بن سلمان کجاست»، نوشت: با وجود اینکه مقام های عربستان ادعا می کنند که حجم جرایم در این کشور در مقایسه با میانگین جهانی آن اندک است، اما آماری که اخیرا از سوی مراکز رسمی منتشر شد دروغ بودن این ادعا را اثبات می کند. آخرین مورد اقدام نیروهای پلیس منطقه الریاض در دستگیری سرکرده باند سرقت از خانه ها بود. سخنگوی رسمی پلیس منطقه الریاض در این زمینه گفت: ثابت شده است که متهم با کمک عناصر باند خود از 40 خانه با استفاده از خودروهای مسروقه، سرقت کرده است. فرد بازداشت شده در مسائل ضد اخلاقی نیز دست داشته است.
این تارنمای خبری افزود: همچنین نوار ویدئویی که درباره آزار جنسی کودکان و سوء استفاده از آنان در عربستان منتشر شده است، نشان می دهد آنان از طریق بازی های رایانه ای فریب خورده اند. این نوار ویدیویی عربستان را به لرزه در آورد و زوایای پنهان موضوع سوء استفاده جنسی از کودکان را بر ملاء کرد. گزارش های انجمن ملی حقوق بشر عربستان نشان می دهد که میانگین آزار جنسی و سوء استفاده از کودکان طی هفت سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است. آماری که در این زمینه از سوی رسانه های سعودی منتشر شده نشان می دهد که صاحبان بیش از ۷۷۷ حساب کاربری در شبکه های اجتماعی از کودکان سوء استفاده جنسی می کردند. «منصور الترکی» سخنگوی رسمی وزارت کشور گفته ۷۵ درصد از جرایم در شهرهای مدینه، مکه، ریاض و مناطق شرقی رخ داده است.
باید اشاره کرد که در جامعه عربستان همواره روحیه مردسالاری حاکم بوده است و زنان از زمان تولد تا مرگ زیر سایه مردان زندگی می‌کنند. این باور در ذهن و روح زنان کاشته شد که آنان عامل گناه و بدبختی هستند. اما اکنون زنان برای به دست آوردن حقوق خود و اصلاح این برداشت نادرست، فعالیت‌هایی را به صورت جدی آغاز کرده‌اند. این زنان با جسارت فراوان مشکلات و چشم‌انداز خود را برای آینده شان بازگو می‌کنند، اما این کوشش زنان هم با مشکلات و آسیب ها و موانعی همراه است. 
تارنمای «عسیر نیوز» عربستان نوشت: با توجه به چالش های موجود، در آینده نظام خانواده در عربستان از شماری از مشکلات رنج خواهد برد. زنان در حالی به دنبال آزادی هستند که درک درستی از ابعاد آن ندارند. در نتیجه آمار طلاق ها در این کشور بالا رفته است. این در شرایطی است که برای تقویت مفهوم خانواده و نقش آن در جامعه تلاش چندانی صورتی نمی گیرد و نهادهای جامعه مدنی وجود ندارد که در این زمینه اقدامی را صورت دهند. نقش مرد به عنوان هسته خانواده در حال کم رنگ شدن و کنترل اجتماعی اش در داخل خانواده ضعیف شده است. بالا رفتن سن ازدواج در سایه تاثیر پررنگ شبکه های اجتماعی برخی انحرافات رفتاری را به دنبال داشته است و در این شبکه ها برخی مفاهم انحرافات جنسی ترویج می شود. 
به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، در سال گذشته میلادی 53 هزار 675 مورد طلاق در دادگاه های عربستان رخ داده است. افزون بر این 6 هزار 163 مورد طلاق از طریق دفاتر ویژه مفتی سعودی صورت گرفته است.
به نوشته تارنمای «الواقع السعودی»، زنان یکی از بزرگترین قربانیان نظام قضائی در عربستان هستند. هنوز هم با وجود اینکه نظام عربستان متعهد به از بین بردن تبعیض ها شده است باز هم علیه زنان تبیعض می شود. آنان برای مسافرت، ازدواج و کار در بیرون از منزل باید از مردان اجازه بگیرند.
تارنمای شبکه «الحره» عراق نیز دراین مورد نوشت: اوضاع اجتماعی در عربستان بسیار پیچیده است. اندیشه های واپسگرا و ایدئولوژی های افراطگرایان در طبقات گسترده ای از جامعه ریشه دوانده است. این اوضاع سال های بسیاری با نهادهای دینی در ارتباط بود به طوری که ولیعهد عربستان هم اعتراف کرده که برای خرسندسازی مفتی و علمای محلی تلاش بسیاری کرده است و بسیاری از قید و بندهایی که در عربستان وجود دارد بخشی از عقاید اسلام نیست. 
این تارنمای خبری افزود: اصلاحات در زمینه زندگی اجتماعی از جمله دادن حق رانندگی به زنان در عربستان، پس از مدت ها مناقشه با علمای وهابی صورت گرفته است. با این وجود هنوز هم در بسیاری از موارد با رانندگی زنان مخالفت هایی می شود و عصبانیت از اجرایی شدن این تصمیم به قوت خود باقی است.
با وجود همه اصلاحات نمایشی، بازهم نباید درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی رویایی فکر کرد زیرا این وضعیت فاجعه‌آمیز است. اعمال وحشت برانگیز نقض حقوق بشر در این کشورها همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری بوده است. 
بر طبق برخی آمارها، حدود ۱۵ درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می دهند. این در شرایطی است که شیعیان هیچ پست و مقامی ندارند و شهروند درجه دو به حساب می آیند و حتی از کوچکترین حق شهروندی محروم هستند چه برسد به اینکه صاحب پست و مقامی شوند.
تارنمای شبکه الحره دراین خصوص نوشت: گزارش های منتشر شده نشان می دهد که اقلیت های دینی در عربستان از سیاست هایی که آزادی ها و اعتقادات اقلیت ها را هدف قرار می دهد، رنج می برند. براساس گزارش دیده بانی حقوق بشر «هیومن رایتس وتچ»، شیعیان از تبعیض رنج می برند و اعتقاداتشان به طور پنهان و آشکار هدف قرار می گیرد. تبعیض رسمی علیه شیعیان شامل اعتقادات دینی، مسائل تربیتی و احکام دادگاه می شود. در این زمینه «ولید سلیس» فعال شیعی در عربستان گفت شیعیان در عربستان دارای مطالباتی هستند که از حدود اجرای قانونی اصلاحات سیاسی و اجتماعی فراتر نمی رود و خواستار حقوق مساوی با اهل تسنن هستند. این در شرایطی است که نظام عربستان درد ورنج های شیعیان در زندگی روزانه، ظلم به آنان در مساجد، دانشگاه ها و نهادهای عمومی نادیده می گیرد.
شبکه خبری«دویچه وله»نیز در گزارشی بیان داشت: سازمان عفو بین المللی همواره از اوضاع مصیبت بار حقوق بشر در عربستان انتقاد می کند. حقوق بشر در این کشور از وضعیت بد به بدتر منتقل شده است، به طوری که در همان ماه های نخست قدرت یابی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان «نمر النمر» روحانی برجسته شیعی اعدام شد و موجی از اعتراض ها به دلیل اعدام وی سراسر جهان را فرا گرفت.
این شبکه خبری افزود: به نظر می رسد سلمان زمان زیادی برای رهایی کشورش از این وضعیت ندارد. نظام پادشاهی عربستان به شدت نیازمند اصلاحاتی است که آزادی های فردی شهروندان را به دنبال داشته باشد. او همچنین برای مبارزه با فساد بایستی تصمیم قاطعی را اتخاذ و در عرصه سیاسی خارجی هم راهی برای خروج زودهنگام از جنگ یمن پیدا کند و بار دیگر روابط خود با کشورهای عراق، سوریه و ایران سازماندهی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.