خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، زید رعد الحسین کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد که در حاشیه سی و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو صحبت می کرد گفت: از آغاز سال جاری (۲۰۱۸) ۱۱ هزار و ۴۳۲ نفر از مسلمانان روهینگیایی از ایالت راخین میانمار به دلیل خشونت فرار و به بنگلادش رفتند.

وی افزود: برخی از پناهندگان تاکید کردند که خشونت، ظلم و کوچ اجباری علیه آن ها در میانمار ادامه دارد و منازل آن ها به آتش کشیده می شود.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: هیچ یک از مسلمانان روهینگیایی ساکن ایالت راخین باوجود توافقی که میان دولت میانمار و بنگلادش صورت گرفته به صورت رسمی به منازل خود در این ایالت بازنگشتند.

صلیب سرخ جهانی پیش تر اعلام کرده بود که شرایط کنونی میانمار را برای بازگرداندن آنان امن ندانست.

ارتش و بودائیان میانمار در شهریور ۹۶ با حمله به ایالت راخین ، هزاران نفر از روهینگیایی ها را کشته و بیش از ۷۰۰ هزار نفر را آواره کردند که همگی در مرزهای مشترک با میانمار در جنوب بنگلادش پناه گرفته اند.

سازمان ملل کشتار و سرکوب مردم روهینگیا را که در اقداماتی سیستماتیک و برنامه ریزی شده انجام گرفته را &#۳۹;پاکسازی نژادی&#۳۹; و ارتش میانمار را بدترین ارتش دنیا نام نهاده است.

میانمار اقلیت مسلمان روهینگیا را به رسمیت نمی شناسد و بسیاری از آنها را مجبور می کند در شرایطی مانند آپارتاید در اردوگاهها زندگی کنند.

پس از موج مهاجرت اخیر، دسترسی به غذا، مراقبت های بهداشتی، آموزش و نیازمندی های روزمره برای بسیاری از آنها بسیار دشوار شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.