هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در نخستین جلسه شورای راهبردی نهاد گفتمان شهری که با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در محل خانه گفتمان شهری (خانه وارطان) برگزار شد، با تأکید بر اهمیت تداوم رویکرد ایجاد نهادهای گفتمان در سطح شهرهای کشور بیان کرد: من در تمامی سفرهای استانی خود در راستای وظیفه شرکت بازآفرینی شهری ایران جهت ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی و ترویج این مسئله بین مردم می‌بیینم که راه‌اندازی نهادهای گفتمان در هرمنطقه‌ای به نحوی دچار مشکل است به همین دلیل قصد داریم اتفاقی بیفتد مسیر اجرایی این هدف در نقاط مختلف تسهیل شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های ۶ بعدی برنامه ملی بازآفرینی شهری تحت عنوان توان‌افزایی محلات بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده مسئله آسیب‌های اجتماعی یکی از ابعاد بسیار مهم این برنامه به شمار می‌رود که حتی از جانب نگاه حاکمیتی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

عشایری: هر سه ماه یک بار وضعیت حاشیه نشینی به رهبر انقلاب گزارش می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از این روز هر سه ماه یک بار شورای اجتماعی کشور از سوی نهاد رهبری برگزار و مسائل متعدد این آسیب‌ها از جنس طلاق، اعتیاد، پرخاش‌گری و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد، مسئله‌ای که ما نیز به دلیل تأثیر مستقیم بر جامعه هدف در کنار برنامه بازآفرینی به آن توجه کرده و در این رویکرد اقداماتی را برای آن تعریف کرده‌ایم.

وی افزود: در این راستا اماکن و نهادهایی را در برنامه‌ریزی خود تعیین و مشخص کردیم تا مکانی برای گفت وگو و رفع مشکلات در مسیر پیش‌رویمان باشد، نهادهایی که در من در سفرهای استانی می‌بینیم همگی در مراحل ساخت، مرمت و یا اتمام و برگزاری جلسات هستند.

مردم در جلسات خانه گفتمان شهر حاضر نمی شوند

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تأکید براینکه متأسفانه امروز حضور اهل حرفه در نهادهای گفتمان‌ شهری در سراسر کشور غالب بر حضور عموم مردم است گفت: با وجود آنکه اعتقاد دارم وجود جریان حرفه‌ای، متخصصین و دانش‌ورزان در این نهادها امری واجب بوده ولی حضور مردم حتی به عنوان مستمع در این اماکن ضروری است.

عشایری خاطرنشان کرد: به تصور من خط‌کشی در ساختار مدیریت خانه‌های گفتمان شهری نیز اقدام درستی نخواهد بود چراکه اینطور منافع عمومی و حرفه‌ای تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

وی همچنین با تأکید براینکه قطعا سیاست راه‌اندازی خانه‌های گفتمان شهری در سراسر کشور همانند گذشته ادامه خواهد یافت گفت: ما همچنان در شرکت بازآفرینی خرید خانه‌های تاریخی در سراسر کشور به ویژه در مراکز استان‌ها را در اولویت قرار داده و به این مسیر ادامه خواهیم داد.

معاون معماری و شهرسازی: آمایش سرزمین ۲۰ سال تعطیل بود

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با تأکید بر اهمیت و ضرورت ایجاد شرایط گفتمان‌سازی بین جامعه حرفه‌ای و تشکل‌های مختلف با دولت بیان کرد: ما در ابتدای امر همواره تلاش داشتیم تا ضمن اعتمادسازی بین ۲ بخش مذکور شرایط انجام گفت وگو و در نتیجه ترویج تجربه‌های خوب را فراهم سازیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون شاهد تحقق این هدف در شهرهایی چون تهران، تبریز، گرگان، کرمان و ... بوده‌ایم گفت: در ابتدا با توجه به مطالعات و هم‌فکری‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که خانه‌های تاریخی در حال تخریب می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای راه‌اندازی مکانی برای انجام این گفت وگوها باشد، لذا در ادامه نیز دیدیم که این تغییر کاربری‌ها بسیار دل‌چسب بوده و به نتیجه دلخواه رسیده است.

ایزدی دراین‌باره اضافه کرد: پس از مشخص شدن بعد مکانی این سیاست باید تلاش می‌کردیم تا اهداف و مأموریت‌های خود از راه‌اندازی این اماکن را اطلاع رسانی و بین علاقمندان، اعضای حرفه و تشکل‌ها ترویج دهیم که خوشبختانه تاکنون به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با تأکید براینکه چگونگی ماندگاری این مسیر و این رویکرد در سالیان آتی یکی از دغدغه‌های اصلی ما در حال حاضر به شمار می‌رود گفت: امروز می‌بینیم که تمامی خانه‌های گفتمان در ۴ شهر مذکور در یک بعد از عملیات اجرایی موفق بوده‌ و در بعدی دیگر ضعف داشته‌اند، به طور مثال یکی مانند گرگان در نظام مدیریتی موفق ولی نمونه خانه گفتمان در تهران کمی در این مسئله ضعف داشته‌ است، از سویی دیگر بحث جانمایی و مکان لازم برای برگزاری جلسات گردهمایی و گفتگو در تبریز هنوز دچار مشکل است و ...

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان این نکته که قطعا نباید انتظار داشته باشیم تمامی نهادهای گفتگو در سطح کشور مشابه یکدیگر باشند گفت: این نهادها باید به نحوی شکل بگیرند که همواره مورد مراجعه بوده و دارای برنامه‌های فشرده باشند، ما باید این واقعیت را بپذیریم که اینگونه نهادسازی‌ها برای ایجاد فضای گفت وگو طبق تجارب موجود اقدامی صحیح بوده و تاکنون پاسخ خود را داده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این نکته که طبق آمار تا کنون ۲۱۸ نشست و رویداد در خانه گفتمان شهری تهران (خانه وارطان) برگزار شده است گفت: این نهاد بدون یک ریال درآمدزایی برای دولت به خدمت‌رسانی پرداخته و مکانی جهت گردهایی‌ها و نشست های گوناگون بوده است.

برخی فکر می کنند اجرا را کنار گذاشته و فقط نشست برگزار می کنیم

ایزدی نهاد گفتمان شهری را محلی برای حضور تمامی هنرمندان تلقی کرد و گفت: باید کاری کنیم تا اینگونه اماکن هرچند کوچک ولی تأثیرگذار باشند، طی ۵ سال گذشته و در طول مدت زمان برگزاری نشست‌های متعدد بسیاری از افراد تصور می‌کردند ما اجرا را کنار گذاشته و تنها به برگزاری جلسات پرداخته‌ایم، درحالی که باید توجه کنیم گفت وگو امر واجب و مهمی بوده و همچنان نیز در بسیاری از بخش ها نیاز است تا مشکلات و ابهامات را رفع کند.

ایزدی در پایان با بیان اینکه متأسفانه ۲۰ سال است که به دلیل مشکلات بسیار طرح آمایش سرزمینی تعطیل شده و به همین دلیل عدم تعادل در کشور بیداد می‌کند گفت: باید تلاش کنیم تا این مسیر ایجاد شده تسهیل شده و با راهکارها و راه‌حل‌های مناسب نیز طی سال‌های آینده تداوم پیدا کند.

معیدفر (جامعه شناس) : باید مکان های دوست داشتنی برای مردم ایجاد کنیم

سعید معیدفر جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز با حضور در این جلسه با تأکید بر ضرورت حضور مردم از تمامی اقشار در نهادهای گفتمان شهری بیان کرد: باید بتوانیم تا جای ممکن مکانی دوست‌داشتنی و دارای حس تعلق برای مردم در شهرها ایجاد کرده و شهر را تنها در خیابان و پارک خلاصه کنیم.

معیدفر با بیان اینکه تحرک و زنده بودن باید در مقیاس مختلف و در سطوح گوناگون مردم در شهرها دیده شود گفت: درحال حاضر بیگانگی در سطح کلانشهرها به اندازه‌ای افزایش یافته است که افراد جز منفعت خود به موضوع دیگری فکر نمی‌کنند، ما باید در این شرایط نهادی را شکل دهیم  تا نظام مدیریتی آن بدون درنظر گرفتن یک ریال منفعت و سود در عرصه‌های مختلف شهری فعالیت کرده و افراد برای انجام گفتگوهای سازنده به دور یکدیگر جمع کند.

حبیب خراسانی رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در بخش دیگری از این نشست با تأکید براینکه باید از فضای ایجاد شده از سوی دولت در راه‌اندازی این گونه نهادها و خانه‌های گفتمان شهری نهایت استفاده را ببریم گفت: قطعا حضور این نهادها شرایط و پتانسیل لازم برای رسیدگی و پیگیری مباحث گوناگون فرهنگی و اجتماعی در کشور را فراهم می‌سازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.