روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی نوشت: دولت آمریکا همه شرکت هایی را که می خواهند با ایران مبادلات تجاری انجام دهند را تهدید به تحریم کرده است. سیستم اقتصادی مبتنی بر دلار این امکان را فراهم می کند. اروپا باید در مسائل پولی خود را از این قیومیت نجات دهد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: رهبران اتحادیه اروپا وقتی به صورت شفاهی با جنگجویان تجاری در کاخ سفید مقابله می کنند از کلمات قوی استفاده می کنند.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه در مناقشات هسته ای با ترامپ این طور هشدار داده بود که ما آماده هستیم درباره هر چیزی صحبت کنیم، اما وقتی که سلاحی روی سر ما قرار دارد بحث نمی کنیم.

یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم با لحنی عصبانی این طور اظهار داشته است که ما زیر تیغ شمشیر مذاکره نمی کنیم.

"هایکو ماس"، وزیر امو خارجه آلمان هم اروپای متحد را تنها پاسخ به سیاست اول آمریکای ترامپ دانسته و گفت: اگر اروپا کاری نکند ضربه می خورد.

در ادامه این مطلب آمده است: البته اروپاییان تنها با شعارهای قوی و دهان پر کن نمی توانند فاجعه و بلا و مصیبت از واشنگتن را دفع کنند. از ماه آگوست تهدیدی خطرناک از طرف واشنگتن ایجاد می شود. از این تاریخ به بعد ترامپ  می خواهد پیامد خروج از توافق هسته ای ایران تمام مناسبات تجاری با تهران را تحریم کند. در این صورت یک مسابقه تسلیحاتی با عربستان سعودی و تاثیرات این تحریم ها بر اقتصاد ایران تمام خاورمیانه و البته مناطق دیگر را ناپایدار می کند.

وزرای دارایی و امور خارجه اتحادیه اروپا اخیرا درباره این اقدام ترامپ که می تواند منافع امنیتی اروپا را هم به خطر بیاندازد هشدار داده اند. با این حال موفقیت این استراتژِی ترامپ در ابتدای کار مطمئن به نظر می رسد. دولت آمریکا در برابر اروپا سلاحی در اختیار دارد که اتحادیه اروپا در مقابله با  آن عاجز است و آن سلاحی به نام دلار است.

نویسنده در ادامه با اشاره به نفوذ ارز آمریکا در بسیاری مبادات اقتصادی و جهانی همچنین نوشت: بیش از نیمی از تجارت های جهانی با دلار انجام می شود. در نتیجه  در چنین سیستم اقتصادی مبتنی بر دلار جهانی، حتی شرکت هایی که با ایالات متحده تجارت نمی کنند به بانک هایی وابسته هستند که از طریق شعب آمریکا انتقال دلار انجام می دهند. در این شرایط عملا وزارت دارایی آمریکا از جمله در مناقشات هسته ای با ایران یک حق وتو در تجارت های بین المللی دارد.

بنابراین حتی اگر شرکت های اروپایی در مبادلات گاز و نفتت و ماشین با ایران فقط با یورو هم محاسبه کنند، هیچ بانکی را برای تامین مالی این گونه مبادلات و پردازش های مالی آن پیدا نمی کنند. دولت آمریکا چنین بانک هایی را با تحریم های میلیاردی و همانگونه که در دوران تحریم ها این کار را انجام می داد تحریم می کند.

در دوران تحریم های غرب علیه ایران، "کامرس بانک" آلمان مجبور به پرداخت جریمه ۱.۴۵ میلیارد دلاری به دلیل تامین مالی مناسبات تجاری با تهران شد. نگهبانان تحریم های آمریکا همچنین بانک بزرگ "بی ان پی پاریبای" فرانسه را هم حدود ۹ میلیارد دلار به این دلیل جریمه کرد. بنابراین اگر اروپاییان می خواهند در جبهه گیری خود در مقابل ترامپ جدی باشند باید تجارت های خود فراتر از دلار را امکان پذیر کنند.

"فولکر تربر"، معاون مدیر عامل اتاق بازرگانی و صنایع آلمان در این راستا اظهار داشته است که ما باید سیستمی را ایجاد کنیم که ما را از سیستم اقتصادی مبتنی بر دلار جدا کند. در این راستا تشکیل یک بانک دولتی اروپایی که با صرف نظر کردن از نقل وانتقالات دلار آسیبی نمی بیند قابل تصور است.

"لایرا فون دانیلس" از موسسه علم و سیاست برلین هم چنین اقدامی را پاسخ مناسبی به این شرایط می داند. به گفته وی ایران تنها در صورتی علاقمند به صرف نظر از تسلیحات هسته ای است که برای این کشور پروژه های سرمایه گذاری بزرگی را به ارمغان بیاورد. اگر پاریس و برلین درباره حمایت از بانک ایرانی توافق کنند، هر دو طرف نه تنها می توانند توافق هسته ای با ایران را نجات دهند بلکه پیروزی ها و دستاوردهای بزرگی را برای شرکت های خود به دست می آورند.

به این ترتیب اتحادیه اروپا به ایران یک راه ارتباطی جایگزین به سیسام مالی جانی را ارائه می دهد که پیشرفت های بیشتر را به دنبال دارد. اروپا با این روش می تواند از دیگر کشورها و مناسبات تجاری دیگر هم در برابر تحریم های آمریکا در صورتی که در راستای منافع این اتحادیه باشد حمایت کند. در این صورت اگر چین وژاپن هم این روند را دنبال کنند سلاح قدرتمند دلار سقوط خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.