تونی بلر که از زمان رأی تاریخی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده است، در تازه‌ترین اظهارات خود خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره توافق برگزیت شده است.

وی اظهار داشت که تاکنون به این اندازه نگران وضعیت کشورش نبوده و احساسات خود را مخلوطی از اضطراب و خشم توصیف کرد.

بلر افزود: اکنون دولتی سرکار است که اقداماتش را برخلاف منافع ملی محاسبه می کند. او ترزا می نخست‌وزیر انگلیس را به یک گروگان تشبیه کرد که به‌جای رهبری دولت، دستورات طرفداران برگزیت را اجرا می‌کند.

نخست‌وزیر اسبق انگلیس با تأکید بر نقش پارلمان در آینده نظام سیاسی این کشور تصریح کرد که دولت و طرفداران برگزیت قادر به مقابله با اراده نمایندگان مردم نخواهند بود. &#۳۹;سرانجام این مردم هستند که تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنند، چون تنها آن‌ها این حق را دارند که درباره برگزیت و آینده کشور تصمیم ‌گیری کنند.&#۳۹;

بلر مدعی شد که بن‌بست کنونی در مذاکرات برگزیت و اختلافات درون کابینه، اقتصاد و جایگاه سیاسی انگلیس را در معرض خطر قرار داده است. درحالی‌که برخی وزرای دولت انگلیس از احتمال خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا خبر می‌دهند، نخست‌وزیر اسبق انگلیس تصریح کرد که این مساله می‌تواند برای کشور فاجعه بیافریند.

وی با بیان این مطلب نتیجه گیری کرد از هم‌اکنون بایستی برای امکان تمدید تاریخ خروج از اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی کنیم

بر اساس قانون برگزیت که روز گذشته به تصویب رسید، انگلیس ۲۹ مارس سال آینده (۱۰ فروردین ۱۳۹۸) رسماً از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

بلر دراین‌باره گفت: هرروز که می‌گذرد به ماه مارس نزدیک می‌شویم و این در حالی است که هنوز موقعیت مشخصی در مذاکرات برگزیت به دست نیاورده‌ایم. وضعیت آینده مرزی دو ایرلند نامشخص است و دولت امیدوار است که اتحادیه اروپا اجازه دسترسی به بازار مشترک و اتحادیه گمرکی اروپا را به ما بدهد.

او با اشاره به تهدید انگلیس برای عدم توافق با اتحادیه اروپا مثال زد که این مساله مانند برگزاری مذاکرات در طبقه آخر یک ساختمان بلند است و طرف مقابل تهدید کند که اگر به خواست او عمل نشود خودش را از پنجره به پایین پرت می‌کند.

بلر همچنین عنوان کرد که اکثر بحث‌ها درباره برگزیت حول محور مسائل اقتصادی دور می‌زند و این در حالی است که به گفته او پیامدهای سیاسی برگزیت به‌مراتب وخیم‌تر خواهد بود. او بدون اشاره به سیاست‌های چالش‌برانگیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، این پرسش را مطرح کرد که آیا روابط لندن و واشنگتن طی یک سال گذشته بهتر و یا بدتر شده است.

نخست‌وزیر اسبق انگلیس همچنین خیزش احزاب راست‌گرا در نظام سیاسی غرب را مورداشاره و هشدار داد که روند تحولات حاکی از آن است که بازگشت به دوران پوپولیستی دهه ۳۰ میلادی دور از انتظار نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.