روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن به نقل از یک مقام برجسته عراقی نوشت که آمریکا در بحران فعلی عراق روی نقش کویت در این بحران حساب باز کرده است.

یکی از وزرای عراقی که در جریان گفت‌وگوها بین ائتلاف‌های سیاسی این کشور قرار دارد، به این روزنامه گفته است که «ایالات متحده آمریکا در پرونده بحران فعلی انتخابات یا تشکیل دولت جدید روی کویت حساب باز کرده است؛ چرا که صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت در بین گروه‌های سیاسی عراق چه شیعه و چه سنی از احترام و مقبولیت خوبی برخوردار است و می‌تواند در حل اختلافات و نزدیک کردن دیدگاه‌های آن‌ها نقش آفرینی کند».

این وزیر عراقی افزود: «برخی از رهبران شیعی [عراق] درباره هرگونه نقش آمریکا در این کشور حساسیت دارند و معتقدند که این نقش در چارچوب درگیری با ایران در داخل عراق قرار می‌گیرد».

او در مورد نقش عربستان سعودی در عراق نیز گفت که حتی در مقطع کنونی در مورد حرف و حدیث‌ها در رابطه با نقش ریاض در عراق تا حدود زیادی مبالغه شده و حتی رهبران سیاسی سنی سه ائتلاف بزرگ (ائتلاف "القرار" به رهبری «اسامه نجیفی»، "الحل" به رهبری «جمال الکربولی» و «احمد عبدالله الجبوری» و "الوطنیه" به رهبری «ایاد علاوی» و «سلیم الجبوری») در تعامل با «ثامر السبهان»، وزیر مشاور فعلی عربستان و سفیر سابق این کشور در عراق و «یحیی شراحیلی» محتاط هستند.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد این احتیاط ائتلاف‌های سنی سه‌گانه به سردرگمی عربستان سعودی در تعامل با نیروهای سنی عراق و شکست السبهان در درک طبیعت طبقه سیاسی سنی‌های عراقی برمی‌گردد.

وزیر عراقی به یکی از شکست‌های سعودی در انتخابات عراق اشاره می‌کند و می‌گوید، شکست «شیخ وضاح الصدید» در تحقق هرگونه نتیجه‌ی قابل توجهی در انتخابات پارلمانی در حوزه موصل تصویر کوچکی از شکست سعودی‌ها در تاثیر گذاری بر سنی‌ها در عراق است؛ چرا که عربستان سعودی از الصدید به عنوان نامزد خود در انتخابات مذکور از نظر مالی و رسانه‌ای حمایت کرد.

العربی الجدید در همین ارتباط و در خصوص تلاش آمریکا برای تأثیر گذاری در عراق از طریق کویت، به نقل از «فاضل ابو غریف»، از رهبران «جریان حکمت» به رهبری «عمار الحکیم» می‌نویسد: «فشار منطقه‌ای بر عراق چه از سمت شرق چه از شمال یا از جنوب منجر به تشکیل دولت ملی نمی‌شود؛ ولی نباید از دخالت برادران عرب تحت عنوان قیمومیت یا کمک غافل شد».

او افزود: «طی ۴۸ ساعت گذشته اطلاعاتی به بیرون درج شد که حکایت از آن دارد یک قدرت منطقه‌ای بازیگر تلاش می‌کند که در کمک به عراق مشارکت داشته باشد و به نظر بنده، این گونه دخالت‌ها همانند گذشته اعلام نمی‌شود».

بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت)، تعدادی از شخصیت‌های عراقی به کویت سفر کردند که «مقتدی الصدر»، رهبر جریان الصدر و رئیس ائتلاف سائرون، «عمار الحکیم»، رهبر جریان ملی حکمت و «سلیم الجبوری»، رئیس پارلمان عراق از جمله این شخصیت‌ها می‌باشند که در سفر به کویت با امیر این کشور دیدار کردند.

روزنامه العربی الجدید در مورد روابط مقامات و شخصیت‌های عراقی با کویت به نقل از «محمد الحیانی»، کارشناس امور سیاسی عراق نوشت که کویت با طرف‌های سیاسی مختلف عراق به ویژه مقتدی صدر، «حیدر العبادی»، نخست وزیر، عمار الحکیم و رهبران سنی و حتی کردی عراق روابط خوبی دارد و هیچ گونه احتیاطی در مورد نقشی که کویت برای ایجاد آشوب یا نزدیک کردن دیدگاه‌ها ایفا کند، ندارند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.