کامیون‌های تجاری براساس ویژگی، ایمنی و قیمت متفاوت بوده و هر یک عملکرد خاصی دارند. این وسیله نقلیه در ایران مانند دیگر وسایل نقلیه، در مدل‌های ایرانی و خارجی در بازار موجود است.

photo_2018-06-26_15-49-31

با این حال تولید و ورود کامیون نسبت به سال‌های اخیر شیب صعودی‌تری در پیش گرفته است. طبق آمار وزارت صنایع و معادن، تولید کامیون رشد ۱۸۸ درصدی داشته و پیش‌بینی می‌شود این رقم بالاتر نیز برود. هر چه این مدل‌ها متنوع‌تر شود، خرید کامیون نیز پیچیده‌تر می‌شود. در ادامه به چند مدل برتر کامیون‌های وارداتی مورد معامله در ایران اشاره می‌شود.

بنز

‌از بنز شروع می‌کنیم، یکی از اولین کامیون‌های جهان. وقتی اسمی از بنز می‌شنویم، به ماشین‌های لاکچری و پرسرعت فکر می‌کنیم، اما واقعیت اینجاست که شرکت آلمانی بنز یکی از بهترین کامیون‌های موجود در جهان را به بازار عرضه کرده است. در حال حاضر نمایندگی این شرکت آلمانی در کشور، ایران خودرو است. جهت اطلاع از قیمت‌های خرید کامیون بنز می‌توان سری به سایت دیوار زد و مدل‌های گوناگون را با یکدیگر مقایسه کرد. قیمت کامیون‌های بنز آگهی شده در این سایت حدودا از 100 میلیون تومان شروع می‌شود. به عنوان مثال ارزان‌ترین کامیون بنز موجود در دیوار 127 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که به گفته فروشنده دارای تخفیف است. این کامیون در سال 1363 تولید شده و همچنان دارای پروانه فعالیت است. در مقابل یک کامیون بنز تک باری با 140 هزار کارکرد، بدون رنگ و تولید سال 1394 به قیمت 228 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

فاو

بعد از بنز، فاو یکی دیگر از خوش‌نام‌ترین برندهای تولید ماشین سنگین در دنیا محسوب می‌شود. قیمت فاو از کامیون‌های بنز بیشتر است. نکته‌ای که در خصوص وسیله نقلیه این برند وجود دارد، جدیدتر بودن آن‌ها نسبت به کامیون‌های بنز است. به همین دلیل آگهی‌های چندانی نسبت به دیگر برندها ندارد. فاو یک شرکت چینی تولید ماشین‌های سنگین است که از طریق نماینده رسمی‌اش سیباموتور، محصولات خود را به ایران وارد می‌کند. طبیعتا قیمت‌های کامیون فاو گران‌تر از کامیون‌های بنز است. به عنوان مثال خرید کامیون فاو، تولید سال 1397 با 80 هزار کیلومتر کارکرد به همراه کمپرس در سایت دیوار 280 میلیون تومان آگهی شده است. همچنین در یک آگهی دیگر، فاو اتاق جدید با 88 هزار کیلومتر کارکرد به قیمت 290 میلیون تومان به فروش می‌رسد. فروشنده می‌گوید به دلیل تغییر ناگهانی شغل مجبور به فروش این کامیون شده است.

رنو

فرانسوی‌ها با تاسیس کمپانی رنو، تصمیم گرفتند شانس خود را در زمینه تولید ماشین‌های سنگین امتحان کنند. آن‌ها از کامیون‌هایی شروع کردند که توانست در نبرد جاده‌ها در نهایت پیروز شود. کامیون رنو در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. در سایت دیوار، خرید کامیون رنو چندین آگهی را از آن خود کرده است. به نظر می‌رسد نسبت به دو کمپانی فاو و بنز، کامیون‌های ساخت رنو قیمت بیشتری داشته باشد. مثلا در دیوار یک کامیون رنو تولید سال 1389 با 75 هزار کیلومتر کارکرد، به قیمت 305 میلیون تومان به حراج گذاشته شده است. همچنین در یک آگهی دیگر، یک رنو ده چرخ تولید همین سال اما تنها با 9000 کیلومتر کارکرد به قیمت 250 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

منبع : ویرلن

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.