نخست وزیر عراق عصر شنبه در مراسم بزرگداشت یکی شهدای نبرد با داعش در شهر نجف اشرف گفت باید همانطور که در جنگ با تروریسم دست به دست هم دادیم، امروز نیز دوباره متحد شویم. قربانیان و فداکاری هایی بزرگی که در این راه شده است به ما اجازه بازگشت به عقب نمی دهد.

العبادی افزود آنچه زمینه ورود داعش به عراق شد، اختلافات سیاسی در داخل کشور بود.

وی با اشاره به موضوعات روز عراق درخصوص نتایج انتخابات و تخلفات انجام شده در آن تاکید کرد این مسیر را نمی توان از کانال تقلب انتخاباتی طی کرد و ما هرگز بخشی از روند تقلب در انتخابات، یا دولت مبتنی بر سهمیه بندی سیاسی و یا ضعیف نخواهیم بود و بر ضرورت صیانت از رای مردم تاکید داریم.

العبادی همچنین بر اهمیت تشکیل دولتی قوی و مورد حمایت پارلمان تاکید کرد و آن را لازمه حفظ دستاوردهایی چون پیروزی بر تروریسم و نیز تامین شغل، خدمات عمومی، توسعه اقتصادی و بازسازی کشورش دانست.

نخست وزیر عراق همچنین قرار است در سفر به نجف همچنین با سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر و حامی ائتلاف انتخاباتی سائرون نیز دیدار و گفتگو کند.

گفتنی است در پی برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۲ اردیبهشت در عراق، رهبران و احزاب سیاسی بر سر نتایج آن دچار اختلاف و تنش شدند و سخن از تقلب های گسترده در برخی مراکز رای گیری و شهرهای این کشور به میان امد، سرانجام این امر به برگزاری جلسه فوق العاده پارلمان و پاره ای تصمیمات جنجال برانگیز منجر شد.

پارلمان عراق قانون انتخابات را اصلاح کرد و شمارش آرا را از الکترونیکی به دستی بازگرداند و رای به پایان فعالیت کمیسیون عالی انتخابات در عراق داد و همزمان مجموعه ای از قضات را برای مدیریت امور این کمیسیون تعیین کرد.

پارلمان همچنین با ابطال آرای نیروهای نظامی و آوارگان، بر بازشماری دستی آرا در سراسر کشور تاکید کرد اما مخالفان و موافقان نتایج انتخابات و نیز مخالفان تصمیمات پارلمان همزمان به دادگاه عالی فدرال عراق شکایت کردند.

دادگاه عالی فدرال عراق روز پنج شنبه گذشته در پاسخ به شکایات احزاب عراقی ضمن تایید مصوبه پارلمان، بر بازشماری دستی آرای نتایج انتخابات پارلمان عراق تاکید و ابطال آرای نیروهای نظامی و آوارگان را خارج از اختیارات مجلس و بر خلاف قانون اساسی دانست و آن را رد کرد.

در چنین شرایطی که تنش ها و اختلاف نظرهای احزاب و رهبران عراقی درخصوص مرحله آتی سیاسی در این کشور ادامه دارد، احتمال ورود کشور به مرحله خلاء قانونی درصورت تاخیر بیش از حد در تشکیل پارلمان و دولت جدید نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت ۴۴.۵ درصد واجدین شرایط و بصورت کاملا الکترونیک برگزار شد، بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی کمیسیون عالی انتخابات، فهرست های انتخاباتی &#۳۹;سائرون&#۳۹; (سید مقتدا صدر) با ۵۴ کرسی، الفتح (هادی العامری) با ۴۷ کرسی، النصر (حیدر العبادی) با ۴۲ کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند.

دولت قانون (نوری المالکی) با ۲۶ کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با ۲۴ کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با ۲۰ کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با ۱۹ کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با ۱۸ کرسی در رده های بعدی قرار دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.