آناتولی ترکیه گزارش داد، فاتو بنسودا، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی در جلسه شورای امنیت در نیویورک از این شورا خواست، اقداماتی را برای بازداشت عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان و محاکمه او به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جرایم ضد بشری در اقلیم دارفور واقع در غرب این کشور در پیش گیرد.

این دادگاه از سال ۲۰۰۹ عمر البشیر را به اتهام ارتکاب کشتار جمعی، جنایات جنگی و جرائم ضد بشری در اقلیم تنش زده دارفور تحت تعقیب قرار داده است.

در مقابل البشیر این دادگاه را به رسمیت نشناخته و آن را ابزاری استعماری علیه سودان و آفریقایی‌ها می‌داند.

بنسودا گفت: اگر بخواهیم کارها را در دارفور پیش ببریم و عدالت را برای قربانیان اجرا کنیم، حمایت از اعضای شورای امنیت ضرورت می‌یابد.

دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی در ادامه دولت سودان و چند کشور دیگر یعنی اوگاندا و چاد را به عدم همکاری با دفتر خود متهم کرد.

وی خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: اداره تجدید نظر دادگاه کیفری بین‌المللی در ۲۵ مه گذشته با صدور حکمی از مسؤولان سودان و نیز عمر البشیر خواست نظرات خود را درباره مسایل قانونی که اردن مطرح و سودان را به عدم وفاداری به اساسنامه روم متهم کرده، تا تاریخ ۱۶ ژوئیه ارائه کنند.

واکنش‌ها نسبت به این اظهارات بنسودا متفاوت بود.

تیکیدا الیمو، نماینده دائم اتیوپی در سازمان ملل با انتقاد از صحبت‌های بنسودا گفت: ناراحت کننده است که دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی به این شکل درباره رئیس جمهور کشوری که نقش مهمی در تقویت صلح و ثبات در آفریقا داشته، صحبت کند.

الیمو تاکید کرد، اتیوپی لازم می‌داند دادگاه کیفری بین‌المللی تمامی اقدامات اتخاذ شده در حق عمر البشیر را به حالت تعلیق درآورد.

منصور العتیبی، نماینده دائم کویت در سازمان ملل نیز سیاسی کردن اصول بین‌المللی عدالت و استفاده از آن در راستای تضعیف حاکمیت، وحدت و ثبات کشورها زیر سایه دادگاه کیفری بین‌المللی را رد کرد.

در مقابل نمایندگان دائم انگلیس، آمریکا و هلند در این جلسه بر لزوم همکاری همه کشورهای عضو شورا برای بازداشت و تحویل عمر البشیر به دادگاه تاکید کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.