رقابت کسب کرسی ریاست مجلس امروز میان علی لاریجانی، محمد رضا عارف و حمید رضا حاجی بابایی بود اما این انتخابات به دلیل نزدیکی آرای عارف و لاریجانی دو نامزد اصلاح طلب و اصولگرا و کسب نکردن اکثریت مطلق آراء به دور دوم کشیده شد.

براساس ماده ۱۵ آیین نامه داخلی مجلس انتخاب رییس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رأی است وانتخاب نواب رییس، منشی‌ها و کارپردازان هر کدام‌جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با ورقه خواهد بود.

در صورتی که در انتخاب رییس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم‌اکثریت نسبی کافی خواهد بود.

در این هنگام حاجی بابایی که رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس است به نفع لاریجانی کنار رفت و میدان رقابت را به لاریجانی و عارف رییس فراکسیون امید سپرد. 

لاریجانی نیز با اجماع فراکسیون های نمایندگان ولایی و مستقلین در دور دوم انتخابات با کسب ۱۴۷ رای از مجموع ۲۷۹ رای ماخوذه باردیگر موفق به کسب کرسی ریاست مجلس دهم شد. عارف نیز ۱۲۳ رای را بدست آورد.

** ورود به یازدهمین سال ریاست مجلس 

علی اردشیر لاریجانی، زاده ۱۳ خرداد ۱۳۳۶، سیاستمدار اصولگرا از ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ تاکنون، رییس مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از حوزه انتخابیه قم است. 

وی در مجلس دهم با کسب اکثریت آرا برای یک سال به عنوان رییس هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. او که تنها نامزد ریاست مجلس بود موفق به کسب ۲۳۷ رأی از ۲۶۰ رأی مأخوذه شد. 

در این انتخابات از مجموع آرای ریخته شده به گلدان‌ها ۲۲ رای سفید بود. وی پیش از این از سوی اصولگرایان، برای نامزدی ریاست مجلس برگزیده شده بود.

لاریجانی توانسته بود رقیب خود غلامعلی حداد عادل رییس مجلس هفتم را در انتخابات داخلی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس با ۱۶۱ در مقابل ۵۰ رأی شکست دهد.

او در ریاست خود در این دوره مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم را تأسیس کرد. این مرکز نهادی پژوهشی وابسته به مجلس است که با هدف تطبیق قوانین مصوب مجلس با دستورها و احکام شرع فعالیت می‌کند.

لاریجانی در مجلس نهم نیز به عنوان نماینده اول قم راهی بهارستان شد و توانست با کسب ۱۷۳ رای از مجموع ۲۷۵ به ریاست مجلس نهم برسد. در این دوران تنش بین وی و دولت محمود احمدی‌نژاد بالا گرفت.

او در انتخابات مجلس دهم نیز که به شکل مستقل با حمایت اصولگرایان و اصلاح طلبان از حوزه انتخابیه قم شرکت کرد، با ریزش آراء نسبت به دوره نهم، پس از احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان نفر دوم از قم به مجلس راه یافت.

به اعتقاد برخی اصولگرایان، حمایت‌های وی از دولت تدبیر و امید به ویژه در تصویب برجام و قرار گرفتن او در صدر لیست اصلاح طلبان سبب اصلی کاهش آرای او در این دوره از انتخابات مجلس بوده‌است.

لاریجانی پس از آغاز به کار مجلس دهم در رقابت با محمدرضا عارف و با کسب ۱۷۳ رای از مجموع ۲۸۱ رای به عنوان رییس موقت مجلس دهم تعیین شد. عارف نیز ۱۰۳ رای به دست آورد. او همچنین در انتخابات هیات رییسه دائم مجلس دهم با کسب ۲۳۷ رای رئیس مجلس ماند.

علی لاریجانی در جلسه علنی دهم خرداد ۹۶ مجلس نیز با ۲۰۴ رأی از مجموع ۲۶۸ رأی مأخوذه برای سال دوم رییس قوه‌مقننه شد. در این انتخابات تنها لاریجانی نامزد ریاست بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.