سردار موسی کمالی ، درباره چرایی توقف طرح جریمه ریالی برای مشمولان دارای حداقل هشت سال غیبت از سربازی اظهار کرد: اجرای طرح جریمه ریالی مشمولان غایب برای تحقق دو هدف بود. یکی اینکه افرادی که بیش از هشت سال غیبت کرده‌اند و تکلیف قانونی خود را انجام نداده‌اند بتوانند با توجه به شرایط سنی که ممکن است برای برخی از آنان ایجاد شده یا موارد دیگر جریمه این هشت سال غیبت را پرداخته و از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

وی افزود: هدف دوم نیز برای دیگر مشمولان غایب بود که بتوانند هر چه زودتر تکلیف سربازی خود را روشن کرده و به سربازی اعزام شوند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در سال نخست اجرای طرح جریمه ریالی سربازی بیش از ۱۹۰ هزار نفر با پرداخت جریمه ریالی از سربازی معاف شده و از این طرح بهره‌مند شدند، گفت: اما در سال‌های بعد روند بهره‌مندی از این طرح کاهش یافت و افراد کمتری اقدام به پرداخت جریمه ریالی کردند.

کمالی با بیان اینکه از نظر ستاد کل نیروهای مسلح این طرح نمی‌توانست به شکل دائمی اجرا شود، گفت: اجرای دائمی این طرح سبب می‌شد تا دیگر افراد رغبتی برای اعزام به سربازی نداشته و تصور کنند که پس از هشت سال می‌توانند با پرداخت جریمه از سربازی معاف شوند که این موضوع اعتراض بسیاری از خانواده‌ها را نیز به دنبال داشته و افراد بسیاری به دلیل اینکه ممکن است هشت سال دیگر با پرداخت جریمه ریالی از سربازی معاف شوند نه شغل مناسبی برای خود انتخاب کرده، نه سربازی‌شان را تعیین تکلیف کرده بودند و نه راهکاری در مواجهه با محدودیت‌های اجتماعی اعمال شده برای مشمولان غایب داشتند. بنابراین مشکلات زیادی را برای این افراد و همچنین خانواده‌هایشان ایجاد کرده بود.

وی با بیان اینکه قرار بود سال ۹۶ آخرین مرحله از اجرای طرح جریمه ریالی سربازی باشد، گفت: اما با پیگیری‌هایی که انجام شد ستاد کل نیروهای مسلح سرانجام موافقت کرد که در سال ۹۷ نیز طرح جریمه ریالی مشمولان غایب سربازی اجرا شود؛ اما دیگر در سال ۹۸ به هیچ عنوان این طرح اجرا نخواهد شد و سال ۹۷ آخرین زمان اجرای این طرح خواهد بود.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به آن دسته از مشمولانی که تا پایان سال ۹۷ سنوات غیبت‌شان به هشت سال یا بیشتر از آن می‌رسد، اظهارکرد: این افراد مجاز هستند تا با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ نسبت به ثبت نام برای پرداخت جریمه ریالی اقدام کنند که توصیه ما به این افراد این است که حتما اگر قصد پرداخت جریمه ریالی را دارند زودتر نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. به ویژه اگر این افراد می‌خواهند مبلغ جریمه را به شکل اقساطی پرداخت کنند لازم است که زودتر و در ماه‌های ابتدایی سال تصمیم خود را عملیاتی کنند؛ چرا که تا پایان سال ۹۷ باید تمام مبلغ جریمه ریالی پرداخت شده و دیگر امکان پرداخت جریمه در سال ۹۸ وجود ندارد. بنابراین باز هم توصیه می‌کنیم که این دسته از متقاضیان واجد شرایط زودتر برای پرداخت جریمه ریالی اقدام کرده و موضوع را به آخر سال موکول نکنند.

کمالی اضافه کرد: گروه دوم افرادی هستند که سنوات غیبت‌شان تا پایان سال ۹۷ به زیر هشت سال رسیده و واجد شرایط بهره‌مندی از این طرح نیستند. توصیه ما به این افراد این است که هر چه سریعتر برای اعزام به سربازی اقدام کرده و خود را درگیر مشکلات و تبعات ناشی از غیبت نکنند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه پیش بینی می‌شود که امسال چند نفر با پرداخت جریمه ریالی از سربازی معاف شوند به ایسنا گفت: امسال پیش بینی ما این است که حدود ۱۰۰ هزار نفر با پرداخت جریمه ریالی از سربازی معاف شوند اما همانطور که گفتم حتما باید تمام مبلغ تا پایان سال ۹۷ پرداخت شود در غیر اینصورت امکان بهره‌مندی از طرح جریمه ریالی وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به محدودیت‌های قانونی پیش بینی شده برای مشمولان غایب سربازی اظهار کرد: برابر قانون مشمولان غایب دارای یک سری محدودیت‌های اجتماعی هستند که این موضوع هم خود این افراد را دچار مشکلاتی کرده و هم اینکه خانواده‌هایشان را دچار مشکل می‌کنند. بنابراین بهتر است که مشمولان هر چه سریعتر وضعیت سربازی خود را مشخص کرده و اخبار مربوط به حوزه سربازی را تنها از افراد مرتبط با این حوزه در رسانه‌های رسمی پیگیری کنند؛ چرا که ممکن است برخی با انتشار شایعات و اخبار نادرست به دنبال سودجویی باشند. بنابراین آنچه که در رسانه‌های رسمی مطرح می‌شود صحت دارد و مشمولان و خانواده‌هایشان به هیچ عنوان به اخبار و شایعات توجه نکنند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.