کیومرث کلانتری؛ مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که با حضور تواهن معاون عمرانی استاندار تهران و عیسی فرهادی فرماندار تهران و اعضای کارگروه برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به دستور کار جلسه امروز این کارگروه گفت: این جلسه سه دستور کار داشت که مهمترین آن اقدامات دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با کنترل کانون‌های گرد و غبار در اطراف شهر تهران به ویژه در منطقه جنوب و غرب استان تهران بود.

وی ادامه داد: قرار بر این شد گزارش تکمیلی اقدامات در دو هفته آینده و در جلسه بعدی کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران به صورت مشروح ارائه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: همچنین در این جلسه مصوبات سال ۹۵ هیئت وزیران در خصوص اقدامات دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و استانی در جهت کاهش آلودگی هوا بررسی شد مهمترین بحثی که در این جلسه مطرح شد موضوع محدوده کاهش آلودگی هوا در شهر تهران بود و مشکلاتی که در قالب ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد.

کلانتری با اشاره به تشکیل کارگروهی با مدیریت دفتر فنی مدیریت شهری استانداری تهران خاطرنشان کرد: در این کارگروه درباره هماهنگی بیشتر بین پلیس راهور، شهرداری تهران و دستگاه‌های ذیربط در خصوص ورود خودروها به محدوده طرح کاهش آلودگی هوا پرداخته خواهد شد.

وی ادامه داد: در این جلسه موضوعاتی چون بحث معاینه فنی خودروها و آلودگی ناشی از این خودروها و همچنین سن فرسودگی خودروهایی که در شهر تهران تردد می‌کنند مطرح شد و این موضوعات در جلسه کارگروه فنی دفتر استانداری بررسی خواهد شد. همچنین در این جلسه موضوع مهم طرح جایگزینی خودروهای سنگین و ترانزیتی فرسوده مطرح و مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با توجه به سهم عمده کامیون‌ها در ایجاد آلودگی هوای کلانشهر تهران در فصل سرما، سهم استان تهران را متناسب با اثرگذاری این کامیون‌ها در کلانشهر تهران ویژه ببیند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه این طرح بسیار جالب است تاکید کرد: آغاز این طرح از سه هفته پیش در وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم خورده است و در حال حاضر در حال رفع مشکلاتی از جمله ثبت نام در سایت، اختصاص منابع مالی و از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده و جایگزینی خودروهای نو است تا سهم آلایندگی این خودروها در هوای کلانشهر تهران کاهش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه نتایج جلسات کارگروه آلودگی هوا که در سال گذشته برگزار می‌شود همچنان مورد پیگیری قرار می‌گیرد گفت: این مصوباتی که امروز در این جلسه پیگیری شد به ویژه جایگزینی خودروهای سنگین فرسوده و محدوده کاهش آلودگی هوا بحث‌هایی است که در جلسات شش ماهه دوم سال ۹۶ در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران به تصویب رسیده است. همچنین بحث کنترل بخارات بنزین از موضوعاتی است که در سال گذشته مصوب شده و در این جلسه نیز به آن پرداخته شد. بنابراین مطمئن هستم که دستگاه‌ها مشغول اقدامات خود برای اجرایی کردن مصوبات بوده و البته برخی مصوبات زمان بر است و برخی مصوبات نیازمند تامین منابع مالی است اما عزم استان و ریاست کارگروه استانی برای اجرای همه مصوبات کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران وجود دارد.

کلانتری خاطرنشان کرد: در جلسات آتی نیز گزارش کمی پیشرفت این مصوبات  به تناسب ارائه خواهد شد و اگر مصوبه‌ای قابلیت اجرا نداشته باشد حتما با ادله کارشناسی و فنی بررسی شده و مقدمات اجرایی آن را فراهم می‌کنیم.

وی همچنین در خصوص نبود مراکز تست آلایندگی خودروهای دیزلی ادامه داد: در این جلسه نیز مطرح شد که باید استانداردهای جدیدی مطرح شود و سازمان حفاظت محیط زیست در حال تدوین این استانداردهای جدید برای پایش خودروهای دیزلی نیز است، اما در حال حاضر نیز مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین نیز وجود دارد و فعال هستند اما بر اساس این مصوبات سازمان حفاظت محیط زیست موظف است استانداردهای جدید برای خودروهای دیزلی تدوین کند.

وی در خصوص تعطیلی دو هفته‌ای مدارس که چندی پیش از سوی هیئت دولت مطرح و به مجلس ارسال شده بود، خاطرنشان کرد: تعطیلی دو هفته‌ای مدارس ملی است و این پیشنهاد از سوی دولت به مجلس ارسال شده و در کمیسیون آموزش مجلس مطرح و در حال بررسی است. البته اشکالاتی به طرح گرفته و طرح به وزارت آموزش و پرورش عودت داده شده و قرار است سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش با دیدگاه کاهش آلودگی هوا این طرح را بررسی کرده و مجددا به مجلس و کمیسیون آموزش بازگردانده شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: این طرح نیازمند قانون است و باید برای شروع و اتمام برنامه‌های آموزشی رسمی کشور به قانون احتیاج داریم و وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست اعتقادشان بر این است که ما نمی‌توانیم نظام آموزشی کل کشور را با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی در این پهنه وسیع کشور یک نسخه واحد ببینیم و باید تجدیدنظری در گرمسیری بودن یا سردسیری بودن یا شرقی و غربی بودن مناطق داشته باشیم به خصوص در کلانشهرها که در پیک آلودگی هوا در آذر و دی ماه مواجه هستیم معتقدیم باید برنامه جدیدی در این مدارس در نظر گرفته شود. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.