روزنامه تایمز او ایندیا گزارش داد، حسینه در سخنرانی خود در ایالت بنگال غربی گفت :هر چند بنگلادش به دلایل انسان دوستانه به مسلمانان روهینگیا پناه داده است اما میانمار باید با بازگشت آنها موافقت کند.

وی افزود: سایر کشورها باید برای بازگشت مسلمانان روهینگیا به کشورشان به دولت میانمار فشار وارد کنند.

نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در مراسم سخنرانی شیخ حسینه حضور داشت.

محمد شهریار عالم وزیر امور خارجه بنگلادش گفت : درباره دیدار نخست وزیران هند و بنگلادش که در طی آن مسائل دو جانبه مورد گفت و گو قرار گرفت، در خصوص موضوع بازگشت مسلمانان روهینگیا، هند و بنگلادش دارای یک موضع مشترک هستند.

به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این نیز حدود ۴۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.

بنگلادش و میانمار در تاریخ ۲۵ ماه نوامبر یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.

بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.

اما دولت بنگلادش اعلام کرده است طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار که قرار بود از ماه ژانویه آغاز شود به تاخیر افتاده است.

مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های خود و مجازات عاملان قتل عام خانواده هایشان از سوی دولت میانمار هستند.

دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از ۶ هزار ۵۰۰ مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.

سازمان عفو بین الملل اخیرا در گزارشی ادعا کرد شبه نظامیان روهینگیا در طول درگیری های سال گذشته در منطقه راخین روستاییان هندو را قتل عام کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.