خالد مشعل در مراسم افطاری شهرداری سلطان غازی در استانبول که با حضور بیش از یکهزار شهروند ترک و صدها نفر از اعضای اقلیت عربی و جاهد تونای شهردار این شهر برگزار شد، تاکید کرد که معامله قرن زیر قدم های مبارزان له خواهد شد.

وی در این کنفرانس خواستار اجرایی شدن تصمیم های اتخاذ شده از سوی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی و مجازات تمامی طرف هایی شد که به خود جرات انتقال سفارت شان به شهر قدس را می دهند.

مشعل گفت که «ملت فلسطین از سرزمین خود چشم پوشی نخواهد کرد و تا زمانی که اجماع فلسطینی بر روی شکست معامله قرن وجود داشته باشد، ما آنرا در هم خواهیم شکست.»

از آذرماه۹۶ که ترامپ شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی و دستور انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی را صادر کرد، زمزمه هایی درباره طرحی هماهنگ میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه با نام معامله قرن برای یکسره کردن مساله فلسطین شنیده شد.

براساس طرح معامله قرن، دولت فلسطین با مرزهای موقت شامل نیمی از کرانه باختری و نوار غزه بدون قدس اشغالی می شود که بررسی مساله پناهندگان را نیز در بر می گیرد. 

همچنین به موجب آن، فلسطینیان باید شهر قدس جدید را در روستاها و مجتمع های مسکونی کرانه باختری بسازند. 

براساس این قرارداد، مساله امنیت و مرزهای سرزمین های اشغالی همچنان در دست رژیم صهیونیستی قرار داشته و شهرک سازی ها نیز تحت تاثیر مذاکرات دستیابی به راه حل نهایی باقی می ماند.

این طرح درباره ایجاد گذرگاهی برای حضور فلسطینیان در شهر قدیم قدس که مسجد الاقصی و کنیسه القیامه نیز در آن قرار دارد، برای اقامه فریضه نماز خواهد بود.

صهیونیست ها سالهاست که برای قدس طرح های درازمدتی در دست اجرا دارند؛ مهمترین طرح صهیونیست ها در این راستا، ایجاد قدس بزرگ است. 

اشغالگران قدس در طرح (توطئه) قدس بزرگ قصد جداکردن محله های فلسطینی نشین مثل شعفاط، کفر عقب و ابودیس و در مقابل آن الحاق شهرک های صهیونیست نشینی چون «آریئِل» را به قدس دارند و تلاش می کنند یک قدس بزرگ به وجود آورند که خالی از فلسطینیان باشد. صهیونیست ها برای ایجاد قدس بزرگ، توافقاتی چون اسلو و قطعنامه های سازمان ملل را زیرپا گذاشته و از خط سبز که مرز سرزمین های اشغالی و کرانه باختری محسوب می شود نیز ده ها کیلومتر فراتر رفته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.