رویترز نوشت، نگرانی از کاهش عرضه و افزایش تقاضای جهانی، به شتاب صعود بهای نفت افزوده است. 

افت تولید نفت ونزوئلا نیز به افزایش قیمت امروز نفت کمک کرد.

آمریکا پس از انتخاب دوباره «نیکلاس مادورو» به سمت ریاست جمهوری ونزوئلا در انتخابات این کشور، تحریم های جدیدی علیه این کشور وضع کرد.

لغو تعلیق تحریم های آمریکا علیه ایران با خروج این کشور از توافق هسته ای برجام، میزان صادرات نفت را نیز به کاهش تهدید می کند. 

ونزوئلا و ایران از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شمار می روند و در برنامه کاهش تولید که با هدف حذف مازاد عرضه از بازارها صورت گرفت با این سازمان همکاری می کنند. 

قیمت ها از سال ۲۰۱۷ به دلیل کاهش تولید اوپک و برخی کشورهای غیراوپک بویژه روسیه روند صعودی یافته بود. 

به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر ۲۰۱۶ میلادی (دهم آذرماه ۱۳۹۵ خورشیدی) در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا مشکل مازاد عرضه نفت در بازارها را رفع کند. 

روسیه و ۹ تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال ۲۰۱۶ به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. 

بر اساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز از تولید بکاهند که این میزان، حدود ۲ درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ اعتبار دارد. 

هفته گذشته قیمت نفت برنت برای نخستین بار از نوامبر ۲۰۱۴ (آبان-آذر ۱۳۹۳) از مرز ۸۰ دلار عبور کرد اما هنوز به دلیل نگرانی از کاهش عرضه، همچنان در همین سطح باقی مانده است. 

صبح امروز نرخ هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در بازار نایمکس این کشور با ۴۲ سنت افزایش نسبت به دیروز، ۴۲ دلار و ۶۶ سنت شد. 

اینک نرخ انواع نفت به بالاترین میزان از اواخر سال ۲۰۱۴ رسیده است. 

احتمال می رود هفته گذشته موجودی انبارهای نفت آمریکا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده باشد. 

گزارش موسسه نفت آمریکا در این زمینه ساعت ۲۰:۳۰ امشب به وقت گرینویچ منتشر می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.