شرط توکیو در شرایطی مطرح می شود که کره شمالی به ژاپن هشدار داده است که اگر بخواهد رهیافت خصمانه گذشته را ادامه دهد، روابط طرفین کماکان تیره خواهد بود.

روزنامه ژاپن تایمز در گزارشی آورده است که مقام های دو کشور رایزنی هایی در باره دیدار سران دو کشور انجام داده اند توکیو این درخواست را به طرف کره شمالی اعلام کرده اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

از سوی دیگر&#۳۹; شینزو آبه&#۳۹; نخست وزیر ژاپن برای چندمین بار به مساله ربوده شدگان اشاره کرده و گفته است که اگر کره شمالی خواستار کمک های اقتصادی این کشور است باید به موضوع مذکور فیصله بدهد.

کره شمالی بر این باور است که مساله ربوده شدگان ژاپنی در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی دیگر ماهیت خارجی ندارد و تعدادی از آنها به ژاپن بازگردانده شده اند.

تلویزیون فیجی ژاپن از قول &#۳۹;آبه&#۳۹; آورده است که موضوع عادی سازی روابط دیپلماتیک دو کشور می تواند برای کره شمالی مهم قلمداد شود اما آن کشور باید درخواست های بین المللی را اجابت کند.

دو کشور در زمینه افراد ربوده شده اختلاف دارند کره شمالی در سال ۲۰۰۲ میلادی اعتراف کرد که جاسوسان این کشور ۱۳ نفر را ربوده اند اما توکیو این افراد را ۱۷ نفر اعلام کرده است.

پیونگ یانگ همچنین تاکید کرده که ۵ نفر از این افراد سپس به ژاپن رفته و بازنگشته اند و هشت نفر دیگر هم جانشان را از دست داده اند که ژاپن به این قول اعتماد ندارد.

آبه همچنین تاکید کرده است زمانی که مساله مذکور حل و فصل شود می تواند سر میز مذاکره با رهبر کره شمالی حاضر شود در غیر این صورت گفت و گوهای پوچ برای این کشور بی ارزش است.

این اظهار نظرها در شرایطی مطرح می شود که روز ۱۲ ژوئن قرار است در سنگاور سران آمریکا و کره شمالی یک دیدار مهم انجام دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.