روزبه باقری در نشست خبری سازمان قطار شهری اصفهان که در نمایشگاه حمل‌ونقل پاک برگزار شد، اظهار کرد: سیستم مخابراتی و سیگنالینگ مترو وظایف حیاتی و متعددی را بر عهده دارد دارد که یکی از آن‌ها جلوگیری از برخورد قطارها به یکدیگر است.

وی ادامه داد: این سیستم با ارتباطی که میان قطارها ایجاد می‌کند، فاصله استاندارد قطارها را با یکدیگر حفظ کرده و اگر در تونل قطار به شکلی ناگهانی ترمزی را تجربه کرده‌اید، هنگامی انجام گرفته که فاصله قطار شما با قطار بعدی کمتر از استاندارد شده است.

مدیر پروژه مترو شرکت مپنا با اشاره به سرعت طراحی شده برای قطار شهری اصفهان گفت: حداکثر سرعت طراحی شده برای قطار شهری اصفهان ۸۰ کیلومتر بر ساعت است که در حال حاضر متوسط سرعت همچون مترو تهران حدود ۳۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. 

باقری ادامه داد: یکی دیگر از وظایف سیستم سیگنالینگ در مترو اصفهان این است که چنانچه بر روی سکو اتفاقی رخ داده و برای مثال کودکی بر روی ریل سقوط کند با فشردن کلیدهای تعبیه شده، خود سامانه قطار بعدی را متوقف می‌کند. در مجموع این سیستم دارای ۱۴ زیر سیستم است.

وی افزود: می‌توان سامانه شمارش مسافران، کنترل برق مترو، سامانه رادیویی ارتباط قطارها، سامانه اطلاع رسانی به مسافران و دوربین‌های مدار بسته را به عنوان دیگر زیر سیستم‌های قطار شهری اصفهان نام برد. برای مثال در هر ایستگاه حدود ۸۰ دوربین مدار بسته وجود دارد.

مدیر پروژه مترو شرکت مپنا با بیان اینکه همه تجهیزات فنی و زیر ساخت‌های مورد نیاز آنتن‌دهی تلفن‌های همراه در تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو آماده است، افزود: به زودی در تمام طول مترو و ایستگاه‌های مترو، تلفن‌های همراه دارای آنتن خواهند بود که این اقدام تنها در انتظار بسته شدن تفاهم نامه‌ای میان اپراتورهای تلفن همراه و مترو اصفهان است.

در خط دو کمتر از ۳۰ درصد تجهیزات وارداتی خواهد بود

باقری با اشاره به نخستین تجربه ایران از قطار شهری در خط دو مترو تهران گفت: در نخستین تجربه، ۱۰۰ درصد تجهیزات و حتی کارگرانی که وجود داشتند از خارج از کشور آمده بودند. اما امروز تنها حدود ۴۰ درصد تجهیزات خط یک مترو اصفهان و حداکثر ۳۰ درصد تجهیزات خط ۲ از خارج از کشور خواهد آمد. امروزه بسیاری از تجهیزاتی که در ایران تولید می‌شود در کیفیت تراز یک دنیا است.

وی افزود: ولتاژ مترو اصفهان هزار و ۷۵۰ ولت انتخاب شده است که در مقایسه با ۷۵۰ ولت مورد استفاده در قطار شهری تهران، می‌تواند حرکت قطار در حومه شهر را نیز تضمین کند. برق مصرفی از ۱۲ پست برق با ولتاژ ۲۰ کیلو ولت دریافت و از هفت نقطه توسط شبکه بالاسری به مترو تزریق می‌شود. 

باقری گفت: طراحی سامانه برق در این مترو به گونه‌ای است که در صورت قطع برق ورودی هر یک از پست‌ها، برق قطار قطع نخواهد شد و ایستگاه‌های دیگر، برق مورد نیاز را تامین خواهند کرد. البته در برخی از قطارهای شهری در دنیا تا سه هزار ولت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هزار و ۷۵۰ ولت برای مترو اصفهان بهینه است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.