&#۳۹;جود کلمنت&#۳۹; مدیر مرکز تحقیقات انرژی &#۳۹;جی تی سی&#۳۹; در گزارشی با عنوان &#۳۹;سه نمودار نفتی پیش از تصمیم ترامپ در مورد ایران&#۳۹; افزود: &#۳۹;&#۳۹;دوازدهم ماه می، روزی سخت برای ایران خواهد بود؛ روزی که در آن دونالد ترامپ تصمیم خواهد گرفت تحریم های اقتصادی علیه ایران را بازگرداند یا خیر. اما حال که بهای نفت به بالاترین میزان خود در سه سال گذشته رسیده، بازارهای جهانی نیز توجه ویژه ای به این موضوع پیدا کرده اند. ایران حدود ۵ درصد نفت جهان را تولید می کند و یکی از صادرکنندگان کلیدی نفت جهان به شمار می آید. 

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیارد بشکه نفت (خام و میعانات گازی) بوده و این در حالی است که در همین سال، اوپک و دیگر تولیدکنندگان عمده نفت جهان تصمیم گرفتند ۱.۸ میلیون بشکه نفت خود را در روز کاهش دهند تا بهای نفت به تعادل برسد. به طور قطع این طرح به تقویت قیمت ها کمک کرد؛ از ابتدا تا پایان سال ۲۰۱۷، بهای ماه فوریه نفت &#۳۹;برنت&#۳۹; ۲۱درصد افزایش یافت؛ در حالی که نفت &#۳۹;وست تگزاس اینترمیدیت&#۳۹; ۱۶ درصد افزایش نشان داد. 

از سوی دیگر، در پی مشکلات موجود، ایران به سومین تولید کننده اوپک تنزل کرده اما این کشور در تلاش است به روزهای اوج خود در دهه ۷۰ میلادی که بیش از ۶.۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد، برسد. در این میان باید بدانیم تولید نفت همسایگان ایران از جمله عراق از سال ۲۰۱۰ دو برابر شده و به نزدیک پنج میلیون بشکه در روز رسیده است. 

در دو هفته اخیر گزارش شده است ایران خواهان رسیدن بهای نفت به ۶۰ دلار است؛ در حالی که عربستان سعودی ظاهراً به دنبال قیمت ۱۰۰ دلار می باشد. در این میان ایران اعلام کرده است بالا رفتن قیمت نفت به این صورت می تواند در میان مدت به اوپک آسیب برساند و این امر به نوسانات بازار نفت منجر خواهد شد.

تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) نشان می دهد ذخایر نفتی کشورهای عضو &#۳۹;سازمان همکاری و توسعه اقتصادی&#۳۹; در ماه فوریه با کاهش ۲۶ میلیون بشکه ای به ۲.۸۴ میلیارد بشکه رسیده که این میزان از میانگین پنجساله آن یعنی ۳۰ میلیون بشکه بیشتر است.

این آژانس با اشاره به اینکه محصولات پالایش شده نفتی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به کمتر از سطح معمول رسیده، تصریح کرد: موجودی انبارهای نفت در ماه می باید به سطح میانگین پنجساله آن کاهش یابد.

از طرفی، موجودی ذخایر نفت خام آمریکا به عنوان بزرگترین ذخیره کننده نفت جهان (به استثنای ذخایر نفتی استراتژیک) از زمان کاهش تولید اوپک در ماه ژانویه ۲۰۱۷ با افت ۱۰۸ میلیون بشکه ای، روبرو شده اما اوپک می گوید با چنین اقدامی توانسته است منافع ۱۵۰ درصدی بدست آورد. 

آژانس بین المللی انرژی اما معتقد است تقاضای جهانی نفت در سال جاری ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و این افزایش با چشم انداز اقتصادی مثبت همراه است و تقاضا برای نفت متوقف نخواهد شد. در این خصوص گزارش جدیدی از مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد، مصرف نفت را به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت نفت در سال گذشته، حتی بیشتر از کاهش تولید اوپک، ارزیابی می کند. 

بنابر این افزایش قیمت نفت با پایین آوردن تولید آن، امری بلندمدت نخواهد بود. سالانه با افزایش جمعیت و پیشرفت فناوری نیاز به نفت افزایش پیدا می کند و تقاضا برای تولید نیز به دنبال آن بالا خواهد رفت. اما تحریم ایران به عنوان یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده نفت، سبب ایجاد چالش های تازه در تأمین نفت مورد نیاز جهان و برهم خوردن پیش بینی های تحلیلگران این عرصه می شود.&#۳۹;&#۳۹; 

نشریه فوربس در سال ۱۹۱۷ میلادی توسط یک مهاجر اسکاتلندی به نام &#۳۹;برتی چارلز فوربس&#۳۹; بنا نهاده شد. او یک مقاله‌ نویس برجسته در زمینهٔ مسائل اقتصادی بود و برای مجلهٔ &#۳۹;هرست&#۳۹; قلم می‌زد. بعد از مرگ وی در سال ۱۹۵۴ پسرش &#۳۹;بروس&#۳۹; جانشین وی شد. مجلهٔ فوربس هر دو هفته یک بار منتشر می‌شود و یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان به شمار می‌آید.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.