همزمان با تندشدن لحن کاندیداها و افزایش اتهام ها و حملات کاندیداها به یکدیگر برخی از بزرگان و سیاستمداران کهنه کار لبنان با ابراز نگرانی از این مساله نسبت به افزایش تنش ها هشدار و همه احزاب و گروه های سیاسی را به آرامش و برگزاری انتخابات به شکل وحدت آفرین دعوت کردند.

«نبیه بری» رئیس پارلمان و رهبر «جنبش امل» در اظهارنظری گفت: طوفان انتخابات هر چقدر هم شدت بگیرد، هیچ یک از کاندیداها و هیچ یک از گروه های سیاسی نباید از موقعیت ملی خارج شوند.

وی افزود: به هیچ کسی اجازه نمی دهیم و شما هم اجازه ندهید که به وحدت ملی و همزیستی مشترک خدشه وارد شود.

«ولید جنبلاط» نماینده پارلمان و رهبر حزب دروزی «سوسیالیست ترقی خواه» نیز در توئیتی نوشت: زمانی که سیاستمداران در میان مردم بذر کینه و اختلاف می کارند، در حق همه شهروندانی که طی قرن ها، حرمت نان و نمک آنها را گرد هم آورده است، جنایت می کنند.

این سیاستمدار کهنه کار لبنانی با اشاره به اینکه در مدت کمتر از دو هفته مانده به انتخابات باید سخنرانی های آرام و جو رسانه ای باوقاری وجود داشته باشد، افزود: چه زیبا بود سنت های گذشته در روستاها که حالا آنها را به اسم سیاست نوین به فراموشی سپرده ایم.

اشاره این مقام ها به رخدادهای روزهای گذشته در جریان رقابت های انتخابات است.

برای مثال هفته گذشته دفتر اصلی لیست انتخاباتی «بیروت الوطن» در منطقه «کاراکاس» بیروت، مورد حمله قرار گرفت و «صلاح سلام» از روزنامه نگاران باسابقه لبنانی که رئیس این لیست است، هواداران حزب المستقبل را متهم اصلی حمله و به سرقت بردن اطلاعات و اسناد موجود در دفترش و تخریب تجهیزات آن توصیف کرد و خواستار استعفای «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان شد که خود به عنوان کاندیدای این حزب در حوزه بیروت شرکت کرده است.

از سوی دیگر «علی الامین» روزنامه نگار شیعه مخالف حزب الله با انتشار عکسی از خود مدعی شد که هواداران این حزب به او حمله کردند و دندانش را شکستند.

«محمد الصفدی» یکی از سیاستمدارانی که سابقه نمایندگی مجلس و وزارت دارد، لیست انتخاباتی مقابل خود در شمال لبنان که متعلق به «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین این کشور است، به «لیست شیطان» توصیف کرد و همچنین به هوادارانش گفت: تنها راه جلوگیری از حمله حزب الله به اهل سنت حمایت و رای دادن با قدرت تمام به لیست های جریان آبی رنگ (المستقبل) است.

«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان و رهبر حزب «جریان المستقبل» نیز در کارناوال انتخاباتی حزبش در منطقه بقاع، با نامگذاری لیست انتخاباتی مخالفان خود به لیست «دوستان بشار الاسد» مدعی شد که آنها می خواهند شاخه های دستگاه اطلاعاتی نظام سوریه را در لبنان راه بیاندازند.

وی این ادعا را هم مطرح کرد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله می خواهد مردم لبنان به حامیان و مشارکت کنندگان در قتل کودکان سوری و کسانی که باعث آواره شدن مردم آن کشور شده اند، رای دهند.

یکی دیگر از اتهام زنی ها، میان دو سیاستمدار از جریان های مسیحی رخ داد. «میشل فرعون» وزیرپیشین و نماینده دوره های مختلف مجلس که در این انتخابات به عنوان سرلیست ائتلاف حزب «نیروهای لبنانی» و «الکتائب» شرکت کرده، «نقولا صحناوی» نایب رئیس حزب «جریان ملی آزاد» را به فساد و اختلاس ۱۰۰ میلیون دلاری از وزارت ارتباطات متهم کرد.

صحناوی این ادعاها را مضحک توصیف کرد و گفت مدارکی ارائه خواهد کرد که فرعون از خارج مبالغ هنگفتی در حدود یک و نیم میلیارد دریافت کرده است.

از سوی دیگر طی روزهای اخیر هراس افکنی علیه حزب الله در فضای مجازی با پخش ویدیوها و بخش های تقطیع شده از سخنان «سید حسن نصرالله» افزایش یافته و سعی شده تا در میان جامعه مسیحیت این شبهه ایجاد شود که شیعیان در پی تغییر بافت جمعیتی لبنان و تصاحب مناطق آنان به ویژه در «جبیل» و «کسروان» هستند.

دبیرکل حزب الله در سخنان دیروز (دوشنبه) خود اظهار داشت که همواره هراس افکنی علیه مقاومت وجود دارد و این امر در جبیل و کسروان بیشتر است. کسانی همواره در پی تحریک و بزرگنمایی مشکلات در جبیل و کسروان هستند که بخشی از آن بحث زمین ها و املاک است، با علم به اینکه چنین مشکلی در همه لبنان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کسانی برنامه هایشان همیشه استوار بر تفرقه و فتنه انگیزی مذهبی و طائفه ای است، تاکید کرد: شیعیان به دنبال تغییر ترکیب جمعیتی مناطق لبنان به نفع خود نیستند.

وی خواهان همبستگی و مشارکت حقیقی مسلمانان و مسیحیان شد و گفت: تفکر طائفه گرایانه در لبنان به پایان رسیده است و حزبی که بخواهد همه چیز را در اختیار داشته باشد، موفق نخواهد بود و باید تفکر مشارکت و همکاری داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.