این تارنما افزود: یک جنگ تجاری بین دو قدرت اقتصادی جهان در مجموع به ضرر هر دو طرف می شود و چنین جنگی به مثابه آن است که دو نفر اسلحه را به سمت خودشان هدف گرفته باشند. 

به نوشته نشریه آمریکایی نیوزویک، آمریکا در جنگ تجاری با چین اگر هوشمندانه عمل کند می تواند برنده باشد یا حداقل کاری کند که چین بیش از آمریکا ضرر کند. مایکل پتیس استاد دانشگاه اقتصادی پکینگ چین توضیح می دهد که &#۳۹;راز تجارت این است که برای اقتصادهای شکوفا با کسری های بودجه عظیم مانند آمریکا، یک جنگ تجاری در واقع می تواند برای رشد بهبود وضعیت اقتصادی چنین کشوری مزیت باشد&#۳۹;.

اوایل قرن ۲۰ آمریکا مازادهای تجاری انبوه، چیزی شبیه به وضعیت امروز چین داشت. اقتصاد داخلی آن نمی توانست تمام محصولات تولیدی خود را جذب کند و در نهایت آن را صادر می کرد. پتیس می گوید، آمریکا در آن زمان بالاترین مازاد تجاری تاریخ را داشت. 

آمریکا با گرفتن سهام بازار از شرکت های داخلی و دادن آن به تولید کنندگان خارجی، موجب افزایش بیکاری در داخل کشور می شود. اما این کار قطعا مشکلات سیاسی برای کشور ایجاد می کند. آمریکا می تواند هزینه های دولت را افزایش دهد تا مجموع تقاضا را بالا و میزان بیکاری را نسبتا پایین نگه دارد. 

اما در صورتی که آمریکا پیشنهاد تعرفه تجاری ترامپ را بپذیرد، در مقابل چین نیز دست به تلافی خواهد کرد. به هرحال رئیس جمهوری چین بهتر می داند که توانایی او برای مقابله با تعرفه های تجاری جدید آمریکا محدود است. 

دونالد ترامپ گفته است این تعرفه ها برای مجازات شرکت های چینی به خاطر سرقت فناوری های آمریکایی صورت می گیرد.

چین می گوید جنگ تجاری به نفع هیچ کس نیست ولی اگر مجبور شود، عقب نشینی نخواهد کرد.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند اقداماتی که واشنگتن برنامه ریزی کرده تاثیر محدودی بر اقتصاد چین خواهد گذاشت چرا که اقتصاد چین نسبت به یک دهه قبل کمتر به صادرات وابسته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.