علی‌اکبر کریمی ظهر امروز در  جلسه بررسی مشکلات روستایی شهرستان‌های اراک، خنداب و کمیجان اظهار داشت: هدف از تشکیل این جلسه رسیدگی به مشکلات مربوط به طرح‌های هادی بود اما فرصت را مغتنم شمرده و اشاره جامع‌تری به مسائل روستایی داریم.

وی افزود: عمده مشکلاتی که در روستاها وجود داشته و ما با آنها درگیریم چند محور اصلی را دنبال می‌کند که به شکل مشترک در برخی روستاها وجود دارد که باید بررسی کارشناسی در این راستا انجام شود و سیاست گذاری خوبی انجام شود که هم برای مدیران دستگاه‌ها خوب است و هم برای مردم و اهالی و شوراهای روستا خوب است تا بدانند مسئولان در صدد پیگیری مشکلات آنها هستند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  در زمینه طرح‌های هادی به طور تقریبی همه روستاها طرح هادی دارند و البته تعدادی روستا وجود دارد که هنوز طرح هادی برای آن تعریف نشده که باید تسریع در امور انجام شود.

کریمی بیان کرد: روستاهایی که طرح هادی داشته و سالیان زیادی از تصویب این طرح گذشته در حال حاضر مشکل افزایش محدوده طرح هادی را دارند این در حالی است که در زمینه بازنگری در محدوده دو بعد مطرح است که یکی بازنگری کلی و دیگری الحاق به محدوده است که برای این دو موضوع باید دو سیاست پیش‌بینی شود و آنهایی که الحاق به محدوده دارند بنابر اصول کارشناسی خواسته آنها انجام شود.

وی ادامه داد: در زمینه اجرای طرح هادی احکامی از احکام کمیسیون ۹۹ وجود دارد که منطقی نیست و نباید برای خانه‌های دوم در روستاها سخت‌گیری بیش از اندازه داشت البته به شرطی که سبب تخریب اراصی ارزشمند روستا نشود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اجرای طرح‌های هادی سال‌ها طول می‌کشد و با توجه به فرآیند تخصیص‌ها به یک رقم قطره‌ای تبدیل می‌شود و از طرفی روستایی که جدول‌گذاری در آن انجام می‌گیرد به منطور آسفالت‌سازی مدت‌ها زمان می‌برد و مجدد زیرسازی و جدول گذاری از بین می‌رود که باید تمهیداتی فراهم شود که اگر اعتبار نداریم به جای هدف‌گذاری ۱۵ روستا و نتیجه نداشتن هدف را بر سه روستا گذاشته و آن را عملیاتی کنیم.

کریمی خاطرنشان کرد: ذات منابع با محدودیت مواجه بوده و ما در انجام کار اجرایی ملزم به اولویت‌بندی هستیم.

وی به اشاره به مشکلات راه‌های روستایی گفت: در بسیاری از روستاها مشکل راه و چالش‌های زمین مانده طولانی وجود دارد برای مثال در شهرستان کمیجان دعوای تاریخی بر سر مسیر عبور جاده یکی از روستاها دارند  این در حالی است گه اعتبار قابل توجهی برای این جاده تخصیص داده شده اما چون نتوانستیم از لحاظ اجتماعی اختلاف را برطرف کنیم این موصوع بلاتکلیف مانده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی تصریح کرد: بحث  آب شرب هم یک معضل جدی استکه البته در این رابطه در سطح ملی تسهیلات قابل توجهی در نظر گرفته شده اما با این وجود حجم اعتبارات با نیازها سازگار نیست.

کریمی بیان کرد: اختلاف روستاییان با اوقاف یکی دیگر از بحث‌های چالشی است که البته پیگیری‌هایی هم انجام شده که مهمترین معضل موقوفات حاج محسن اراکی است که ۷۰ روستا درگیر این موضوع هستند.

وی ادامه داد: در شهری مانند اراک باید آینده‌نگری را ببینیم و از امروز بنای شهرسازی در روستاها را در نظر داشته باشیم تا در آینده شاهد ایجاد یک بافت متناجس نباشیم این در حالی است که در حال حاضر نگاه ما به روستاها واحد بوده که باید نوع نگاه طبقه بندی شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر راه را زودتر از وقت برای مردم باز کنیم دیگر افراد تخلف نمی‌کنند و اگر هم تخلفی انجام شود در آینده می‌توان با آنها قاطع برخورد کرد.

کریمی خاطرنشان کرد: یک طرح کامل روستایی در مجلس تهیه شده که این طرح یک نگاه کامل به تمام روستاها داشته این در حالی است که به منظور بررسی این طرح در مجلس یک کمیسیون ویژه هم تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: در راستای طرح جامعه عمران توسعه روستایی امیدواریم با تبدیل این طرح به قانون جامع برای اداره امور روستاها شاهد تحول خوب و مثبت برای توسعه روستاهای کشور باشیم.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روستاها کانون تولید هستند و هرچه در کشور برای تقویت امور روستایی و عمران روستاها سرمایه‌گذاری شود به افزایش تولید و تقویت اقتصاد ملی ختم می‌شود.

کریمی بیان کرد: یکی از دیگر اقدامات مجلس شورای اسلامی تصویب قانون اشتغال روستایی با اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی بود که با توجه مقام معظم رهبری این مبلغ تخصیص پیدا کرد و با تبدیل این ۱.۵ میلیارد دلار به مبالغ ریالی و اختصاص معادل این مبلغ توسط بانک‌های عامل، منابعی بیش از ۱۲ هزار میلیارد  تومان برای این منظور اختصاص پیدا می‌کند که این منابع در استان‌ها توزیع می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.