ناآگاهی و فریب باعث می‌شود که گاهی افراد با کاروان‌های غیرمجاز راهی عتبات مقدسه می‌شوند.

زائرانی که تفاوت این آزادبران و کاروان‌های مجاز را ندانسته و ناآگانه به صورت غیرمجاز وارد کشور عراق شده و مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‌کند.

افرادی که به صورت غیرمجاز و بدون داشتن مجوز از سازمان حج و زیارت، کاروان‌هایی را تشکیل داده و شیرینی زیارت را از زائرانی که شوق زیارت حرم اهل بیت(ع) را دارند می‌گیرند.

 فعالیت ۳۳ شرکت مجوزدار برای اعزام به اماکن زیارتی در خراسان‌جنوبی

علی اکبر غلامپور، مسئول حراست حج و زیارت خراسان‌جنوبی  در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: بر اساس قانون توسعه ایران گردی و جهان‌گردی مصوبه مجلس شورای اسلامی، افرادی که نسبت به اعزام افراد به اماکن زیارتی خارج از کشور اقدام می‌کنند، باید مجوز قانونی داشته باشند.

وی اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی ۳۳ شرکت مجوزدار در این زمینه داریم که سالیانه حدود ۲۰ هزار زائر را به عتبات عالیات می‌برند.

مسئول حراست حج و زیارت خراسان‌جنوبی  اظهار کرد: کاروان‌های مجوزدار برای هر کاروان ۳۸ نفره ۱۷ اتاق می‌گیرند که باید ۱۱ اتاق دو تخته و شش اتاق سه تخته باشد، این در حالی است که کاروان‌های غیر قانونی تنها پنج یا شش اتاق، آن هم در هتل‌های از رده خارج می‌گیرند .

غلامپور افزود: کاروان‌های غیر قانونی قرارداد امنیتی ندارند و از این حیث ۹۰ درصد کاروان‌هایی که در حوادث تروریستی آسیب می‌بینند، کاروان‌های غیر قانونی هستند .

 

تشکیل  ۶   پرونده در ارتباط با کاروان‌های غیرمجاز

وی با بیان اینکه اسامی کاروان‌های مجاز زیارت عتبات عالیات در خراسان‌جنوبی به راحتی قابل دسترسی است، بیان کرد: طبق قانون، سازمان حج و زیارت باید از افرادی که به صورت غیر قانونی اقدام به اعزام زائر می‌کنند، شکایت کند .

مسئول حراست حج و زیارت خراسان‌جنوبی   خاطرنشان کرد: در سال گذشته شش پرونده در زمینه کاروان‌های غیر قانونی عتبات عالیات در دادگستری خراسان‌جنوبی مطرح شده و احکام بسیار خوبی مانند جریمه نقدی، تعطیلی محل کسب و سایر احکامی که مانع کار فرد شود، صادر شده است .

اعزام ۱۱۶۰ نفر از خراسان‌جنوبی به عتبات عالیات

مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در ایام نوروز، حدود ۱۱۶۰ نفر از خراسان‌جنوبی به عتبات عالیات اعزام شدند.

وی با بیان اینکه اعزام به عتبات عالیات در ایام نوروز به صورت زمینی و هوایی انجام شد، افزود: در ایام نوروز، نزدیک ۴۶۰ نفر به صورت هوایی و حدود ۷۰۰ نفر به صورت زمینی به عتبات عالیات اعزام شدند.

مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اعزام‌ها از ۲۵ اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: در طی ایام نوروز ۹ کاروان زمینی به عتبات عالیات اعزام شده‌اند.

نوفرستی با بیان اینکه همچنین طی این ایام هر هفت روز، یک پرواز به سمت عتبات عالیات از استان انجام شده است، افزود:  آمار اعزامی به عتبات عالیات در ایام نوروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه گاه عده‌ای از افراد اعم از خانم و آقا بدون هیچگونه مجوزی برای اعزام زائران و علاقمندان به زیارت عتبات اقدام می‌کنند، تصریح کرد: این افراد از احساسات پاک مردم سوء استفاده کرده و به صورت غیر قانونی و بدون داشتن هیچگونه مجوزی اقدام به اعزام زائر می‌کنند که در بسیاری از موارد مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است .

مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در ایام نوروز امسال نیز فردی، ۲۰۰ نفر از خراسان‌جنوبی را برای زیارت عتبات ثبت‌نام کرد، اما زمانی که این افراد به مرز مهران رسیدند، دریافتند که ویزای آنان تقلبی است و فرد خاطی نیز هیچگونه مسئولیتی را نپذیرفت.

نوفرستی با بیان اینکه در خصوص فعالیت این آزادبران غیرمجاز پرونده‌هایی تشکیل شده است، افزود: هر چند از لحاظ حقوقی قضیه مورد بررسی قرار می‌گیرد اما آسیب روحی که به این زائران وارد شده است را چگونه می‌توان جبران کرد.

وی افزود: در برخی از مواردی که افراد را به صورت غیر قانونی به کشور عراق برای زیارت برده‌اند، زائران حتی مکان اسکان مشخصی نداشته و بسیاری از هزینه‌ها را نیز خود زائران پرداخت کرده‌اند.

هزینه هایی که بر زائران تحمیل می شود

مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی گفت: حج و زیارت در تمام شهرها و مراکز بخش‌ها دفتر دارد و به راحتی می‌توان ادعای افراد را مبنی بر داشتن مجوز از حج و زیارت بررسی کرد.

نوفرستی اظهار کرد: بسیاری از افراد با توجه به تفاوت قیمت کاروان‌های مجاز و غیر مجاز در کاروان‌های فاقد مجوز ثبت‌نام می‌کنند که این افراد به این مسئله توجه ندارند که در طول سفر مجبور خواهند شد خود در برخی موارد هزینه کنند که در نهایت هزینه سفر آنان را بالا می‌برد.

وی یادآور شد: می‌شود با انتخاب کاروان‌های مجازی که تحت نظارت سازمان حج و زیارت هستند برای زیارت عتبات عالیات اقدام کرد.

آنچه که واضح است این است که افرادی که به قصد زیارت عتبات عالیات از کشور خارج می‌شوند، شوقی وصف ناپذیر برای زیارت عتبات مقدسه دارند و نباید با ناآگاهی این شوق را تبدیل به سرگردانی کرد. سرگردانی که شیرینی زیارت را از عاشقان اهل بیت(ع) می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.