علی قادری در گفت‌وگو با  آناج با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و عربستان در وجهی مشترک اقمار آمریکا در منطقه محسوب می‌شدند، خاطرنشان ساخت: البته آن موقع ایران به‌عنوان ژاندارم خلیج فارس مطرح بود و عربستان در کنار ایران قرار داشت اما بعد از پیروزی انقلاب ماموریت راهبردی ایران در منطقه به عربستان سعودی واگذار گردید.

وی ادامه داد: تقابل این دو کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد، به‌طوریکه عربستان به عنوان پادوی آمریکا در منطقه ادعای ژاندارمی و صیانت از خلیج فارس را داشت و در جنگ ۸ ساله تحمیلی عراق علیه ایران کاملا از صدام حمایت و پشتیبان مالی رژیم بعث شد.

اختلافات ایران و عربستان همانند آتش زیرخاکستر است/ آل‌سعود ۴۰ سال است نقش واسطه‌ی استکبار را ایفا می‌کند

یادگار دوران دفاع مقدس با اشاره به عذرخواهی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران به‌جهت حمایت از رژیم بعث بعد از تجاوز نظامی صدام به کویت، عنوان کرد: با این وجود تقابل این دو کشور طی سال‌های اخیر به قوت خود باقی مانده و تا زمانیکه رژیم دست نشانده و تحت الحمایت آمریکا در عربستان حاکم است شاید در روابط‌مان تفاوت‌هایی ایجاد گردد اما اختلافات به‌مانند آتش زیر خاکستر نمایان می‌شود.

وی توضیح داد: آمریکا از بعد هستی شناسی و ماهیتی، رژیمی استکباری و ظالم می‌باشد و در آن‌ سو ایران نظامی مبتنی بر حمایت مردمی داراست که در نقطه مقابل آمریکایی‌ها قرار گرفته است؛ در این میان ماهیت عربستانی‌ها، واسطه‌گری برای آمریکایی‌هاست و این روند را ادامه خواهد دادند.

تشدید شکاف ایران و عربستان در عرصه فعلی طبیعی است

تحلیلگر مسایل امنیتی در پاسخ به این سوال که پیامدهای مواضع‌ ولیعهد جوان سعودی در منطقه چیست، تصریح کرد: وقتی در رأس حکومتی عربستان افراد خام، تندرو و جاهلی چون بن‌سلمان قرار می‌گیرند طبیعی است که تقابل بیشتر می‌شود و نیاز است ایران از ظرفیت‌های منطقه‌ای و دیدگاه‌های موجود مخالف با عربستان سعودی، نهایت بهره را ببرد.

وی به رویکردهای اخیر ولیعهد آل‌سعود در برابر مسئله فلسطین و چرخش او به سمت صهیونیست‌ها اشاره و یادآور شد: نزدیکی عربستان و کشورهایی همچون مصر به رژیم اشغالگر قدس تازگی ندارد، در زمان ریاست‌جمهوری انور سادات یک تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست‌های مصر رخ داد و کشوری که در خط مقدم مقابله با اسرائیل بود با پا درمیانی جیمی کارتر قرارداد صلح کمپ دیوید را امضاء کرد.

بن‌سلمان جای انور سادات نشسته است/ تاریخ تکرار خواهد شد

قادری با بیان اینکه در زمان به رسمیت شناخته شدن تل‌آویو به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط رئیس‌جمهور معدوم مصر افراد خوشبین می‌گفتند جهان عرب نمی‌تواند در برابر مصر کاری کنند و فلسطینی‌ها مجبور به تسلیم هستند، اعلام کرد: اکنون ۴۰ سال از آن رویداد می‌گذرد و مقاومت در برابر صهیونیست‌ها شدت یافته است، آن زمان نه حماسی به این شکل وجود داشت و نه جهاد اسلامی تشکیل یافته بود اما اکنون فلسطینی‌ها به قدرت موشکی بازدارنده با بردهای محدود دست یافته‌اند و بارها وارد جنگ مستقیم شده‌اند.

وی بیان داشت: به نظر ما امروز تاریخ تکرار می‌شود و بن سلمان جای انور سادات نشسته است و می‌خواهد حریم‌های موجود را از بین ببرد و کمپ دیوید دیگری را اجرا کند اما یقیناً همان تجربه تکرار خواهد شد؛ عربستان در میان کشورهای اسلامی و عربی و حتی در میان کشورهای خلیج فارس در تنهایی خواهد ماند.

اکثر کشورهای عربی با سیاست‌های عربستان در برابر صهیونیست‌ها مخالفند

تحلیلگر مسایل امنیتی با بیان اینکه علی‌رغم نزدیکی آل‌سعود به اسرائیل، سایر کشورهای عربی رویکرد بن‌سلمان را قبول ندارند، اظهار کرد: قطر از عربستان بریده است و عمان سیاست مستقلی را در مقابل صهیونیست دارد و با آل سعود موافق نیست، از آن سو کویت که نزدیک عربستان است در ماجرای بازگشت فلسطینان به مناطق اشغالی از آنان حمایت و از شورای امنیت درخواست برگزاری نشست کرد.

وی افزود: امروز شاهد هستیم تونس ورود صهیونیست‌ها و حتی ورزشکاران آنان را نیز به خاک خود ممنوع اعلام کرده و این نشان از شکست سیاست‌های آل‌سعود دارد؛ ما شاهد بودیم که در تظاهرات گسترده بازگشت فلسطینان به سرزمین‌های اشغالی در کنار تصاویر سران صهیونیست عکس بن سلمان را هم آتش می‌زدند.

ولیعهد سعودی برای مدیریت نزاع سلطنتی چاره‌ای جز ایجاد دشمن فرضی نداشت/ او با تکیه بر سیاست دشمن بزرگی به نام ایران، مخالفان داخلی را با خود همراه می‌کند

جانشین سابق فرماندهی سپاه عاشورا با اعلام اینکه ولیعهد سعودی فاقد تجربه مدیریتی در عرصه بین‌المللی است و اروپایی‌ها نیز به خامی بن سلمان در عرصه سیاست اذعان دارند، متذکر شد: بن سلمان شدیداً درگیر نزاع قدرت در میان خانواده سعودی است، او صدها نفر از ولیعهدها و وابستگان متمول را دستگیر و ثروت‌شان را مصادره کرده و مجبور به مدیریت آنان برای حفظ قدرت است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی بهترین ابزار برای بن‌سلمان این است که سیاست فرار رو به جلو را اتخاذ و یک دشمن فرضی قوی را ایجاد نماید تا اعضاء سلطنتی و نیروهای امنیتی را مجاب نماید که او را همراهی کنند؛ البته شاید در لفاظی‌ها عربستانی‌ها خودی نشان دهد اما می‌دانند که عرضه و توان تهاجم به ایران را ندارند.

اگر عربستان شروع جنگ با ایران باشد، پایان دهنده‌ی آن نخواهد بود

علی قادری خلیج فارس را به لحاظ ژئوپولوتیکی، منطقه‌ای استراتژیک نامید و با تشبیه آن به انبار باروت، ابراز داشت: خلیج فارس منتظر جرقه است و همه را به آتش می‌کشد، اگر شروع کننده هم سعودی‌ها باشند قطعاً پایان دهنده آنان نخواهند بود و با توانمندی‌ها و قابلیت‌های عظیمی که ایران در عرصه دفاعی و نظامی دارد خسران زده خواهند شد.

وی اضافه کرد: عربستانی‌ها بیشتر به آمریکا تکیه کرده‌اند و خود نیز می‌دانند در برابر نیروی قدرتمند ایران توانی ندارند؛ البته بیشتر تلاش بن سلمان بر این است که آمریکا را در برابر ایران قرار دهد، تحریک برای لغو برجام، قبول هزینه‌های حضور در سوریه و خریدهای چند ده میلیارد دلاری نیز بیانگر ترغیب آمریکا برای رویارویی مستقیم است.

آمریکا از ضعف و جهالت بن‌سلمان نهایت بهره را می‌برد/ رژیم آل‌سعود حرف زور را بهتر می‌فهمد

کارشناس حوزه امنیتی با بیان اینکه ترامپ علی‌رغم روحیات دیوانه مَآبانه‌اش، تاجر سیاست‌مدار مسلکی است که از ضعف عربستان نهایت استفاده را می‌برد و آنان را می‌دوشد، اذعان داشت: آمریکا سلاح‌هایی به سعودی‌ها می‌فروشد که در جایی قابلیت استفاده از آن‌ها را ندارد؛ عربستانی‌ها در برابر مسلمانان پابرهنه، بدون سلاح و فقیر یمن در طول سال‌های اخیر چه کردند که بتوانند در برابر ایران با یک قدرت فرامنطقه‌ای خودی نشان دهند؟

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط موجود جمهوری اسلامی ایران در برابر عربستان باید چه رویکردی را اتخاذ نماید، تاکید کرد: مواضع ما در برابر عربستان نباید محافظه کارانه باشد، آنان حرف زور را بهتر می‌فهمند و بایستی از موضع قدرت و انقلابی عمل کرد و با آنان سخن گفت.

در فاجعه منا دیدیم حرف دیپلماتیک کاربرد ندارد/ انتقاد از موضع یک سیاست‌مدار ایرانی!

قادری با اشاره به فاجعه منا و گستاخی سعودی‌ها در برخورد با درخواست‌های ایران، گفت: عربستان همان موقع نشان داد حرف دیپلماتیک حالی‌اش نمی‌شود اما وقتی در برابر اقتدار رهبری قرار گرفت، تسلیم شد و جنازه‌های ایرانی را تحویل داد.

وی با تاکید بر پرهیز از صحبت‌های مصداق ضعف در برابر عربستان، افزود: اینکه اخیرا یکی از مسئولان سیاست خارجه ایران گفته است اگر به عربستان حمله‌ای شود ما به کمک آنان می‌شتابیم شاید از بعد دیپلماتیک برای ایران نمادی باشد ولی برای سعودی‌ها پیام ضعف و عقب‌نشینی ایران را دارد؛ در حال حاضر عربستان و صهیونیست‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و طرح چنین موضعی جز حدوث ضعف برای ایران چیز دیگری نخواهد داشت.

تشکیل اتحاد علیه ایران با جدایی قطر از عربستان منتفی شد

یادگار دوران ۸ سال دفاع مقدس خواستار امتناع از پاشنه‌آشیل قرار دادن حج برای ایران شد و عنوان کرد: حج واجب است ولی اگر موجب ضعف جهان اسلام شود باید در این رابطه تجدیدنظر کرد؛ نمی‌شود در برابر اقدامات ضداسلامی عربستان و کشتار مسلمانان یمن ساکت نشست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از اختلافات مابین عربستان و قطر برای اعمال فشار بر آل‌سعود نهایت بهره را برده است یا خیر، اختلافات عربستان و قطر را یک لطف الهی دانست و خاطرنشان ساخت: عربستان و آمریکا می‌خواستند اتحاد بین المللی علیه ایران تشکیل دهند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه در میان‌شان تفرقه نیز ایجاد گردید.

قادری با بیان اینکه اختلافات عربستان و قطر از لحاظ مرزی و خانوادگی سابقه دارد، در پایان تصریح کرد: شاید این اختلافات با پادرمیانی کشورهای اسلامی حل شود و ما نباید جوری برخورد کنیم که در صورت حل اختلافات، مقصر اصلی ماجرا شناخته شویم، بنابراین نباید همه تخم مرغ‌ها را در سبد قطر قرار دهیم و رویکرد فعلی وزارت امور خارجه مناسب است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.