فرج‌الله رجبی شنبه - ۱۸ فروردین - در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه "تفاوت اساسی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در نوع رسیدن آنان به قدرت و مسئولیت است"، گفت: اصولگرایان وقتی پای صندوق رای نمی‌آورند از طریق مناصب انتصابی به قدرت بازمی‌گردند اما اصلاح‌طلبان تنها از طریق صندوق‌های رای می‌توانند در عرصه مسئولیت باشند.

او این موضوع را یک امتیاز برای اصلاح‌طلبان دانست و در عین‌حال تصریح کرد که اگر اصلاح‌طلبان صندوق‌های رای را از دست بدهند، امکان حضورشان در عرصه‌های مختلف مسئولیتی وجود نخواهد داشت و این امر مستلزم آن است که این جریان بتواند مردم را متقاعد کند که پیگیر و بیان و دنبال‌کننده حقوق و مطالبات آنان هستند.

رجبی با یادآوری اینکه جریان اصولگرایی، اصلاح‌طلبی را معادل سکولاریزم می‌داند و این خط را تعمداً دنبال می‌کند، گفت: اصلاح‌طلبان، دین‌مدارانی هستند که شرایط زمانی و مکانی را در نوع حکومت‌داری خود لحاظ می‌کنند.

وی با تصریح اینکه مردم باید بدانند منویات آنان در ابعاد مختلف از زبان اصلاح‌طلبان مطرح شده و در رفتارهای آنان دنبال خواهد شد، گفت: این را باید بدانیم که عبور از اصلاح‌طلبی به اصولگرایی نمی‌انجامد؛ این موضوع ارزش سیاسی جریان اصلاح‌طلبی را بیشتر روشن می‌کند.

رجبی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان دریافتی نمایندگان مجلس، گفت: عددی که به عنوان حقوق دریافت می‌کنم بیش از ۵۴ میلیون ریال است؛ اما هر نماینده متناسب با حوزه انتخابیه و گستردگی آن، تعداد دفاتری که باید داشته باشد، مبالغی را دریافت می‌کند.

او با تصریح اینکه هر نماینده مجلس برای تردد بین تهران و حوزه انتخابیه هزینه سفر دریافت می‌کند، گفت: اینکه عدد این دریافتی‌ها چه میزان است، هیچ زمانی جمع نزده‌ام اما آنچه که به‌عنوان حقوق، حق شخصی من به‌عنوان نماینده محسوب می‌شود همان پایه حقوق محسوب می‌شود و سایر مبلغ‌ها، همیشه برای تمام نمایندگان وجود داشته و دارد و بدیهی است که به همه تعلق می‌گیرد.

رجبی گفت: همین امروز اگر جمعی حتی از میان خبرنگاران حاضر باشند به‌عنوان عوامل دفتر به شکل فی سبیل الله برای من کار کنند، از دریافت هزینه‌های مربوطه خودداری کرده و کمپینی هم در این راستا راه‌اندازی می‌کنم. آن نمایندگانی هم که فکر می‌کنند حقوق نمایندگی زیاد است، می‌توانند اعلام رسمی کرده و حقوق را دریافت نکنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با تصریح اینکه طرح برخی موضوعات برای دور کردن افراد از مسائل اصلی است، گفت: یکی از مسائل اساسی رسیدگی به وضعیت موسسه‌های اعتباری است؛ همانکه در سئوالی از رئیس‌جمهور محترم هم پرسیدم؛ اعتقاد دارم سرنخ بسیاری از مسائل در موسسه‌های اعتباری مشخص می‌شود، این موضوع باید در دستور کار دولت، قوه‌ی قضائیه، مجلس و ... قرار گیرد.

او ادامه داد: آنهایی که پیگیر مسائل مرتبط با فساد هستند، همین موضوع را به عنوان مسئله‌ای کلیدی حل کنند، بسیاری از افراد، روابط و ... مشخص خواهد شد.

رجبی با اشاره به امضا نکردن طرح بازگشت اموال نامشروع، گفت: اگر می دانیم اموال نامشروعی در جایی وجود دارد، قانون هم آن را نامشروع می‌داند، چرا عمل نکرده و آن را پیگیری نمی‌کنیم؛ برای انجام این امر نیاز به قانون جدید نیست، باید کار اجرایی را انجام داد.

او در پاسخ به پرسشی درباره استیضاح وزرای راه و شهرسازی و رفاه دولت دوازدهم، گفت: به نظر من در استیضاح وزیر تعاون نمایندگان مجلس نشان دادند که با آزادی عمل و استقلال عمل‌ کرده‌اند؛ اما در استیضاح وزیر راه موضع فراکسیون امید تاثیرگذار بود و عده‌ای که از امضاء کنندگان اصلی هم بودند طبق نظر فراکسیون عمل کردند؛ فکر می‌کنیم این آقایان باید قبل از امضای استیضاح ابتدا نظر فراکسیون را می‌گرفتند. شخصا اعتقاد دارم که استیضاح‌کنندگان باید خارج از قالب فراکسیون حرف خود را می‌زدند.

رجبی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت کم‌آبی استان فارس و سیاست‌هایی که باید اجرایی شود، گفت: به نظر می‌رسد باید طرح مطالعه انتقال آب از خلیج فارس به شکل جدی آغاز شود؛ باید به این پرسش مهم پاسخ دهیم که اصلا می‌توان آب را به فارس منتقل کرد؟

او در عین‌حال تاکید کرد که با توجه به مصرف بیش از ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و شیوه‌های آبیاری، اعمال حاکمیت در مدیریت آب و منابع آبی، استفاده از پساب‌های تصفیه‌ی فاضلاب و ... را باید به جد مد نظر داشت.

رجبی گفت: در جاهایی و با توجه به بحران آب باید اعمال حاکمیت کنیم؛ اینکه در بعضی نقاط نظیر کربال و زرقان کشت کشاورزان به دلیل بی‌آبی بسوزد و در نقطه‌ای نظیر کنار سدها برنج کاشت شود، نیازمند اعمال حاکمیت است؛ باید قاطعانه چاه‌های غیرمجاز را مسدود کرد؛ اینکه زمانی به دلیل انتخابات و وقتی به دلایل دیگر این موضوع با تاخیر و کندی مواجه شود، صحیح نیست؛ اگرچه سال گذشته بیش از ۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد اما باید جدی‌تر به این موضوع ورود کرد و این هماهنگی و همراهی دولت، مجلس، قوه‌ی قضائیه و ... را طلب می‌کند.

نماینده مردم شیراز تصریح کرد که اکنون و در زمان مواجهه با بحران آب باید در تخصیص‌ آب به بخش‌های مختلف علمی رفتار شود، گفت: اخیرا مطلع شده‌ام که از سرشاخه‌های استان فارس آب به استان‌های همجوار خلیج فارس منتقل می‌شود؛ می‌توان به‌جای این کار، آب خلیج فارس را به استان‌های ساحلی اختصاص داد، این موضوع هزینه‌های انتقال را هم کاهش می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد احیاء شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران، گفت: این موضوع یک مسأله تک‌پارامتری نیست، شیراز زمانی پایتخت مطلق فرهنگی ایران شناخته شد، این باید احیاء شود؛ اما این موضوع نیازمند همراهی شورای شهر، شهرداری، میراث فرهنگی، ارشاد و مدیریت ارشد استان و نمایندگان مجلس است.

رجبی با بیان اینکه تحقق شیراز پایتخت فرهنگی ایران، در زمان حضور او به عنوان شهردار شیراز انجام شد، گفت: آنروز همه‌ی ارکان تصمیم‌ساز بر سر این خواسته متفق‌القول بودند، البته با مخالفت‌هایی هم روبرو شدیم اما عملی شد؛ امروز هم هیچ شهری در ایران به لحاظ تاریخی، فرهنگی، هنری و ادبی و داشته‌های مختلف نظیر شیراز وجود ندارد؛ بسیاری از شهرهای ایران در ابعاد مختلف غنی هستند اما هر یک در دوره‌ای از تاریخ، باید توجه داشت که نمی‌توان تاریخ، فرهنگ، هنر و ادب ایران را بدون توجه به شیراز تحلیل و بررسی کرد!

او اضافه کرد: توجه داشته باشیم که پایتخت فرهنگی تنها به گذشته معطوف نیست بلکه به تولیدات فرهنگی در عرصه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم باز می‌گردد؛ تعداد عناوین کتاب تالیف و ترجمه شده، تعداد سالن‌ها و آمفی‌تئاترها، تعداد سینماها و ... کیفیت کار؛ این موضوع بارها به عنوان یک مطالبه جدی مطرح شده، اینکه شیراز نیازمند سند توسعه‌ی فرهنگی و متعاقب آن برنامه‌ی توسعه‌ی فرهنگی است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، گفت: اینکه شیراز مدعی پایتخت فرهنگی چند ماهی است مدیرکل فرهنگ و ارشاد ندارد جای تاسف دارد؛ اما همواره این اشکال در شیراز و فارس وجود داشته که برای تصدی پست‌های مدیریتی ده‌ها نسخه برای وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی پیچیده‌ایم.

رجبی در ادامه گفت: اینکه برای تصدی یک پست مدیریتی نمایندگان استان یک لیست بلند بدهند و مدیریت ارشد استان و صاحبان سلایق سیاسی مختلف و فعالان مرتبط با آن حوزه هم لیست‌ها و افرادی را معرفی کنند، در نهایت منجر به گزینه‌ای خواهد شد که در نهایت صدای همه درمی‌آید.

او همچنین در پاسخ به پرسسش دیگری درباره موضوع سانسور در رسانه ملی، گفت: مشکل آنجایی است که تکلیف خودمان را با بسیاری از مسائل روشن نمی‌کنیم تا جایی که خیلی از گویندها و مجریان تلویزیون علنا در بعضی مباحث می‌گویند منشوری شده‌ایم.

رجبی با ابراز تاسف از برخی سانسورها در برنامه‌های مختلف تلویزیونی، گفت: چنین عملکردی این‌گونه تحلیل می‌شود که یک عده منادی ارزش‌ها و مدافع اصول و پایبند به آنها هستند و عده‌ای اینگونه عمل نمی‌کنند؛ حال آنکه همه ما، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب، دیندار بوده و مدافع اصول و ارزش‌ها هستیم.

او اضافه کرد: ما تکلیف خود را با بسیاری از مسائل فرهنگی، هنری، سیاسی و ... روشن نکرده‌ایم، دائم آنچه را نباید انجام داد متذکر می‌شویم اما در مورد آنچه که باید انجام داد، چیزی بیان نمی‌شود؛ به عنوان مثال وجهی از موسیقی از نظر فقهی حرام اعلام می‌شود اما آن وجهی که حلال است را بیان نمی‌کنیم.

رجبی با بیان اینکه تفاوت اصلاح‌طلبان با اصولگرایان این است که اصلاح‌طلبان حکومت‌داری دین‌مدارانه را براساس شرایط زمانی و مکانی مطابقت می‌دهند، گفت: دوره‌ی اینکه به جوانان بگوئیم این کار را نکن گذشته است؛ من بارها به هم تیمی‌های خودم هم انتقاد کرده‌ام که در برخی مسائل بیش از حد محافظه‌کار بوده‌ایم، ما آمده‌ایم از مردم و مطالبات مردم دفاع کنیم و از مردم نمره قبولی بگیریم، بدون توجه به هزینه‌های سنگینی که امکان دارد این دفاع برای ما داشته باشد.

وی افزود: اگر منویات مردم در بسترهای قانونی اجرا شود، هیچ‌کس برای بیان آنها وسط خیابان نخواهد آمد، اما اگر مردم احساس کنند اصلاح‌طلب و اصولگرا خواسته‌هایشان را پیگیری و مطرح نمی‌کنند، خودشان آن را مطرح خواهند کرد. اگر ما نمایندگان به وظیفه‌ی خود در قبال مردم عمل نکنیم، مردم وسط خیابان خواهند آمد آنوقت هم آنان متضرر می‌شوند هم حاکمیت. باید مطالبات را مطرح کرد آنهم از تریبون‌های رسمی، این ممکن است هزینه‌ هم داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: امروز می‌بینیم که اصلاح‌طلبان مطالبی را نمی‌گویند تا کار به‌جایی برسد که یک نفر که خودش باید پاسخگو باشد ریال به مدعی تبدیل می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.