وزیران امور خارجه سه کشور ضامن آتش بس در سوریه شامل ایران ، روسیه و ترکیه به همراه استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد ، روز جمعه در آستانه گردهم آمدند و در این نشست ، ضمن تجزیه و تحلیل و بررسی نتایج «مذاکرات صلح سوریه روند آستانه» در یک سال گذشته ، در مورد فعالیت های آتی مشترک این سه کشور در زمینه حل بحران سوریه تصمیم گیری کردند. 

یک روز قبل از دیدار وزیران امور خارجه ایران ، روسیه و ترکیه نشست مقامات ارشد ، کارگروه مشترک و نیز گروه های کاری مربوط به آزادی بازداشت شدگان و گروگان ها ، تحویل اجساد کشته شدگان و جست و جوی افراد ناپدید شده برگزار شد . 

دیدار وزیران امور خارجه کشورهای ضامن بدون حضور ناظران و نیز طرف های از سوریه برگزار شد . 

مذاکرات آستانه، از بهمن سال ۱۳۹۵ با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همراهی ترکیه، به منظور حل و فصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به شش سال کشتار، آوارگی و ویرانی در این کشور شروع شد و برای نخستین بار دو طرف اصلی جنگ یعنی نمایندگان دولت قانونی سوریه و نمایندگان گروه­های اصلی معارضان مسلح در آستانه پایتخت جمهوری قزاقستان بر سر یک میز نشستند تا از مسیر مذاکره سیاسی راهی برای خروج از جنگ بگشایند. 

مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ، در مدت یکسال اخیر ، هشت بار گردهم آمده اند ، این مذاکرات نتایج مثبتی در زمینه توقف آتش بس و کاهش تنش در مناطق پر جمعیت سوریه داشته است .دور هشتم مذاکرات صلح سوریه در روز های۲۱ و ۲۲ دسامبر (۳۰ آذرما ه و اول دی ماه ) به میزبانی قزاقستان در شهر آستانه برگزار شد، در این مذاکرات علاوه بر سه کشور ضامن آتش بس شامل ایران، روسیه و ترکیه ، نماینده دولت سوریه ، مخالفان دولت این کشور و نمایندگان سازمان ملل متحد ، آمریکا و اردن نیز به عنوان ناظر حضور داشتند. 

در هشتمین اجلاس روند صلح آستانه کشورهای ضامن ، با صدور بیانیه مشترک ،در مورد تاریخ برگزاری کنگره ملی گفت و گوی مردمی سوریه درروزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه - نهم و دهم بهمن ماه - در سوچی ،توافق کردند. 

در این بیانیه همچنین درباره تشکیل گروه کاری برای آزادسازی بازداشت شدگان و مبادله اجساد کشته شدگان و نیز جست و جوی افراد ناپدید شده تصمیم گرفته شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.