اسماعیل رضوان، یکی از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین با اشاره به استقبال حماس از هیأت مصری در نوار غزه و آمادگی آن برای تسهیل ماموریت این هیأت، اظهار کرد: هیأت حماس در سفرش به قاهره بر لزوم مخالفت با «معامله قرن» (طرح آمریکا برای "صلح" در فلسطین) و انتقال سفارت آمریکا به قدس تأکید کرد.

به گفته رضوان، هیأت مصری در این سفر با نقض حقوق و اصول ملی فلسطین و یا تبادل اراضی میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی مخالفت کرد.

این رهبر حماس بر لزوم ادامه مقاومت در برابر تمامی طرح‌های رژیم صهیونیستی از جمله "معامله قرن" حتی با مقاومت نظامی تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه حماس آنچه از آن برای تحقق آشتی فلسطین انتظار می‌رفت را انجام داده اما متاسفانه طرف دیگر (جنبش فتح) هیچ گامی در این زمینه برنداشته، گفت: مشکل فتح با محمد دحلان، رهبر سابق این جنبش مساله‌ای داخلی است و ما با او درباره موضوعاتی انسانی در حال رایزنی هستیم.

رضوان با اشاره به تاکید جنبش حماس بر لزوم کنترل مرزهای مشترک فلسطین با مصر با توجه به سابقه عربی و اسلامی آن، مشکلات مردم فلسطین را بسیار بزرگ توصیف کرده و از پایان یافتن تحریم‌ها علیه نوار غزه استقبال کرد.

یک هیات امنیتی روز یک‌شنبه برای بررسی اجرای توافقنامه آشتی میان گروه‌های فلسطینی وارد نوار غزه شد.

موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس توافق‌هایی که تاکنون به دست آمده را برای آغاز دوباره روند آشتی فلسطین کافی دانست.

هیأتی از حماس به ریاست اسماعیل هنیه پیش‌تر برای رایزنی با مصر جهت کاهش مشکلات ساکنان غزه و حل بحران‌های مختلف آن و نیز تکمیل روند اجرای توافقنامه آشتی وارد قاهره شده بود. عزام الاحمد و صالح العاروری، نمایندگان دو جنبش فتح و حماس نیز در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ در قاهره توافقنامه اجرای آشتی میان دو جنبش را امضا کردند.

مهم‌ترین مساله‌ای که در طرح آمریکا آمده، مذاکره مستقیم میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی با نظارتی منطقه‌ای و همزمان با آن مذاکرات درباره عادی‌سازی کامل روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بود. همچنین از دیگر نکات این طرح حرکت تدریجی به سوی راه حل تشکیل دو کشور به نحوی است که ارتش رژیم صهیونیستی در طول غور اردن مستقر شده و مذاکرات درباره آینده قدس و جایگاه آن به زمانی دیگر موکول شوند. علاوه براین‌ها، در طرح یاد شده رژیم صهیونیستی بخش‌های دیگری از مناطق سی را به فلسطینی‌ها در کرانه باختری تحویل می‌دهد و در مقابل تشکیلات خودگردان کمک‌های اقتصادی بزرگی را از دولت آمریکا دریافت می‌کند.

با گذشت مدتی کمتر از یک ماه از تلاش آمریکا برای جلب نظرها به طرحش، ترامپ در دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که کشورش قدس را به عنوان "پایتخت اسرائیل" به رسمیت می‌شناسد و کار انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی آغاز شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.