علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه گفتگوی ویژه خبری؛ مبنی بر اینکه «در بودجه سال آینده تعیین شده که حقوق کارمندان حداکثر تا ۲۰ درصد افزایش یابد. فکر می‌کنید توافق برای سال آینده روی چه رقمی باشد؟» گفت: سوالتان ساده است اما متاسفانه خیلی‌ها در زمینه اندازه‌گیری مزد و میزان آن و نقش آن در قیمت تمام شده کالا بحث علمی نمی‌کنند. موضوع حداقل مزد فقط مختص یک طبقه نیست. من معتقدم که مزد با قدرت خرید مردم و سیاست‌های عدالت‌جویانه‌ای که دنبال می‌کنیم، ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه «مزد شاخص رفاه یک جامعه است» ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که جامعه به‌صورت ملموس در زندگی یک ساله خود احساس می‌کند بحث مزد است و از این لحاظ برای ما پراهمیت است. بنابراین سیاست‌هایی که ما در مورد مزد اتخاذ می‌کنیم به نظرم نمی‌تواند خارج از سیاست‌های عادلانه کردن درآمدهای جامعه و رفع فقر باشد اما خیلی‌ها موضوع  را فارغ از این می‌بینند.

ربیعی خاطرنشان کرد: صادقانه بگوییم قدرت خرید مردم و کارگران خوب نیست. در یک دهه اخیر تقریبا قدرت خریدی را می‌بینیم که براساس آن وضع بهتر می‌شود. چهار سال ساکن است و قدرت خرید بهتر نمی‌شود و برای مردم ثابت می‌ماند، بعد می‌بینیم سقوط می‌کند و وضع خراب‌تر می‌شود و شکاف می‌افتد. مثلا امروز ۶۷ درصد بین آنچه یک بازنشسته گرفته و از دست داده؛ فاصله افتاده و آن را باید با سیاست مزدی جبران کنیم.

او ادامه داد: ما الان مزد را اضافه می‌کنیم و خیلی هم خوشحالیم. این سیاست ماست که مزد را بر تورم پیشی دادیم و سیاست درستی هم هست اما واقعیت این است که کسری زندگی کارگری، بازنشستگی و کارمندی را هنوز نمی‌توانیم کنترل کنیم.

ربیعی با بیان اینکه «دو کار انجام دادیم تا مزد بر تورم پیشی بگیرد»، گفت: من هنوز معتقدم که ما باید یک دهه این سیاست را دنبال کنیم که در این صورت تازه مردم را برمی‌گردانیم به قدرت خریدی که در سال‌های گذشته داشتند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۸۶ تا ۹۲ در بخش شهری ۲۲ درصد و در روستایی ۳۸ درصد از قدرت خرید مردم کاسته شده است. این افزایش دستمزد مساوی افزایش هزینه تولید است. اگر قرار باشد این سیکل را ادامه دهیم یعنی افزایش هزینه تولید می‌شود مساوی عدم رقابت‌پذیری تولید و ورشکستگی بنگاه‌ها و بیکار شدن عده‌ای» گفت: اولا افزایش دستمزد باعث می‌شود که قدرت خرید مردم بالا برود و این به تولید کمک می‌کند. بالاخره این سبد مصرف وجود دارد. معمولا بازنشسته‌ها، کارمندان و کارگران قدرت پس‌انداز ندارند و هرچه به دست می‌آورند باید خرید کنند و این به آنها کمک می‌کند. دوم اینکه من فکر می‌کنم اندازه مزد را در قیمت تمام شده کالا غیرواقعی محاسبه می‌کنیم. هزینه مبادله و بانک و تکنولوژی و بهره‌وری و مدیریت را اندازه نمی‌گیریم و روی شاخص مزد می‌ایستیم.

ربیعی ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر با سایر شاخص‌ها کنترل کنیم، وضع‌مان در نسبت مزدمان با قیمت تمام شده کالا از بعضی کشورها بهتر است و از بعضی نه. کماکان فکر می‌کنم باید مزد را افزایش دهیم. اگر بخواهم سال پایه را ۹۱ بگیریم باید ضرب در ۳.۲ کنیم تا به قدرت خرید قابل قبولی نسبت به آن سال‌ها برسیم.

او در پاسخ به این سوال که «نظرتان در این‌باره چیست» گفت: نمی‌خواهم پیش‌داوری کنم. من وزیر کار هستم و مراقب تولید هم هستم و این موضوع هم برایم مهم است. معتقدم بنگاه‌ها جاندار نیستند. نباید کاری کنیم که به بنگاه هم فشار بیاید اما قدرت خرید کارگر، وضع بازنشسته و مزد برای کارگر فقط به سیاست تولید مرتبط نیست بلکه به مسائل اجتماعی هم مربوط است. البته ممکن است تولیدکنندگان بگویند هزینه سیاست‌های اجتماعی‌تان را ما نباید بدهیم؛ این هم هست اما من فکر می‌کنم در مورد عدالت ما وضعیت نامناسبی داریم.

ربیعی درباره زمان نهایی شدن مزد نیز گفت: صبح خدمت آقای دکتر  روحانی بودم و در این زمینه صحبت کردیم. هم درباره کنترل تورم و هم پیشی گرفتن مزد. سیاست دولت همین است و روی آن توافق شده. باید بتوانیم این روند را بیشتر کرده و ادامه دهیم و اگر وضع مالی‌مان خوب شود با کارهای جانبی دنبال کنیم. اما مذاکرات معمولا آنقدر طولانی است و تنها جایی هست که به‌صورت حقیقی و واقعی در آن چانه‌زنی می‌شود، همین جلسات است. باور کنید تا لحظه آخر نمی‌دانم نتیجه چه خواهد شد. جلسات مزد معمولا تا شب عید طول می‌کشد اما سعی می‌کنیم امسال به شب عید نیفتد چون مسائل دیگری را می‌تواند تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.