آناتولی گزارش داد، آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره مساله فلسطین اعلام کرد، او و سازمان ملل از تلاش‌ها برای حل مناقشه فلسطین و تشکیل دو کشور دموکرات حمایت می‌کنند، دو کشوری که در صلح، در مرزهای امن و به رسمیت شناخته شده زندگی کنند.

نشست شورای امنیت با مشارکت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، جارد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و نمایندگان کشورهای عضو در این شورا در نیویورک برگزار شد.

مذاکرات بین فلسطین و اسرائیل به دنبال لجاجت‌های رژیم صهیونیستی و ادامه شهرک سازی‌ها متوقف شده است.

گوترش در این نشست گفت: سازمان ملل خواهان حل نهایی مساله فلسطین براساس قطعنامه‌های مربوطه ، قوانین بین‌المللی و توافق‌ها است و هیچ جایگزینی برای راهکار تشکیل دو کشور وجود ندارد.

ترامپ ششم دسامبر با اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل که از سال ۱۹۶۷ قدس شرقی را به اشغال خود درآورده خشم همگان را برانگیخت.

سازمان ملل هم ۲۱ ماه دسامبر در واکنش به اقدام بی‌سابقه ترامپ پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که از سوی ترکیه و یمن ارائه شده بود.طبق این پیش‌نویس حل درگیری میان فلسطین و اسرائیل باید از طریق مذاکره مستقیم و با استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت صورت می‌گیرد.

همچنین دبیرکل سازمان ملل نسبت به تضعیف توافق جهانی برای دستیابی به راه حلی برای برپایی دو کشور فلسطین و اسرائیل و موانع موجود هشدار داد.

عباس هم در این نشست اعلام کرد: فلسطین آماده ازسرگیری مذاکرات با اسرائیل شامل تبادل ناچیز اراضی بدون عقب‌نشینی از قدس شرقی یا هر یک از قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی است.

عباس خواهان ایجاد مکانیزم صلح بین‌المللی همه ‌جانبه، اجرای طرح صلح عربی و لغو تصمیم آمریکا درباره قدس شد.

گوترش هم نسبت به پیامدهای اوضاع فاجعه بار مردم غزه هشدار داد.

در پی محاصره بیش از ۱۰ ساله غزه توسط اسرائیل که به دنبال پیروزی حماس در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین اعمال شد، حدود دو میلیون تن در غزه اوضاع معیشتی و بهداشتی نابسامانی دارند.

گوترش بر کمبود بودجه آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) به عنوان یک نگرانی بین‌المللی تاکید کرد و از جامعه بین‌الملل خواست تمام تلاش خود را برای رفع خطر از پنج میلیون آواره فلسطینی به کار گیرد.

دولت ترامپ ماه ژانویه سال جاری میلادی ۶۵ میلیون دلار کمک مالی سالانه خود را به سازمان آنروا قطع کرد.

واشنگتن این اقدام خود را تمایلی برای بررسی فعالیت‌ها و منابع تامین بودجه آنروا اعلام کرد، اما فلسطینی‌ها می‌گویند واشنگتن از این اقدام ضمن طرح صلحی که به دنبال آن است به عنوان اهرم فشاری علیه تشکیلات خودگردان فلسطین استفاده می‌کند تا این دولت امتیازاتی را به طرف مقابل ارائه دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.