وی در این مصاحبه که بخش‌هایی از آن روز پنجشنبه در رسانه‌های انگلیسی منعکس شد ادعا کرده که پس از بیان روایت خود درباره واقعیت‌ها، «مردم، ازجمله رسانه‌های بین‌المللی خجل زده خواهند شد»

هوورمیرن، مدیر اسبق آکسفام در هائیتی، چاد و کنگو که به رابطه جنسی با زنان فقیر در این کشورها متهم است اظهار کرد که دروغ‌ها و مبالغه‌هایی زیادی علیه او مطرح‌شده که آزاردهنده هستند؛ به‌ویژه اینکه خانواده‌اش دیگر چشم دیدن او را ندارند.

رسوایی جنسی مسئولان آکسفام به سردستگی «رولان فان هوورمیرن» طی یک هفته گذشته در رسانه‌های انگلیسی خبرساز شده و در پی آن شماری از کارکنان این نهاد خیریه استعفا و یا اخراج شده‌اند. 

«رولان فان هوورمیرن» بلژیکی پس از پایان خدمت در ارتش این کشور به موسسه خیریه کاریتاس اینترنستال ایتالیا پیوست و متعاقباً در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به خدمت موسسه خیریه انگلیسی مریلین در لیبریا درآمد. 

یکی از همکاران پیشین او در مریلین اخیراً به پایگاه خبری «ای.آر.آی.ان» گفته است که هوورمیرن در زمان همکاری‌اش با این موسسه نیز سابقه روابط غیراخلاقی با زنان داشته است.

هوورمیرن متعاقباً به‌عنوان رئیس دفتر آکسفام در چاد، کنگو و هائیتی منصوب می شود. رسانه های انگلیسی می گویند که وی در زمانی تصدی دفاتر آکسفام در این کشورها، به ویژه در جریان امداد رسانی به زلزله‌زدگان هائیتی در سال ۲۰۱۰ ، با زنان فقیر رابطه غیراخلاقی داشته‌ است.

آکسفام تا هفته گذشته اتهام پنهان کاری رسوایی اخلاقی مسئولینش را تکذیب کرده بود اما «پنی لارنس» معاون موسسه خیریه آکسفام دوشنبه گذشته ضمن پذیرش مسئولیت این پنهان‌کاری، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

وی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این موسسه اقدامات لازم و به‌موقع را برای جلوگیری از گسترش رسوایی اخلاقی کارکنانش انجام نداده و افزود: به‌عنوان مدیر وقت برنامه، از اینکه این اتفاقات در زمان من رخ‌داده شرمسار هستم و مسئولیت کامل آن را بر عهده می‌گیرم.

آکسفام (Oxfam) چهارمین سازمان بزرگ خیریه در انگلیس از میان ۱۰۰موسسه خیریه در این کشور، سال ۱۹۴۲ به هدف کاهش فقر در جهان تأسیس شد و در سال ۱۹۴۸ نخستین فروشگاه‌های خود را در انگلیس افتتاح کرد. گفته می‌شود اکنون ۲۳هزار داوطلب بدون دریافت هرگونه حقوقی با جدیت در ۶۵۰ فروشگاه این سازمان انگلیسی فعالیت می‌کنند.

این سازمان سالانه مقادیر زیادی لباس‌های نو و مستعمل برای فروش به اهداف خیریه از مردم دریافت می‌کند و غذا و آب آشامیدنی سالم در اختیار نیازمندان قرار می‌دهد و درزمینهٔ آموزش‌وپرورش و ساخت مدارس نیز فعال است.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده از ۱۲۰ تن از کارکنان این سازمان ،۱۱ تا ۱۴درصد کارکنان می‌گویند شاهد آزار جنسی بوده یا خود در معرض آن قرارگرفته‌اند.

«جووینیل مویس» رئیس‌جمهوری هائیتی سه‌شنبه گذشته در واکنش به این اخبار گفته است، هیچ عملی شرم‌آورتر و توهین‌آمیزتر از این نیست که کارکنان یک موسسه فعال درزمینهٔ کمک‌های بشردوستانه، از افراد نیازمند، بهره‌برداری کنند.

آژانس همکاری توسعه بین‌الملل سوئد نیز موقتاً کمک‌هزینه مالی خود را به یک پروژه مشترک با آکسفام تا انجام تحقیقات درباره پرونده فساد اخلاقی هوورمیرن متوقف کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.