هاشم امینی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه مجمع اقشار بسیج استان اصفهان اظهار کرد: امروز دوران مدیریت عرضه در دنیا گذر کرده و می‌توانیم در برخی نقاط جغرافیایی به نحوی که به سیستم اکولوژیکی ضربه نزند انتقال آب را داشته باشیم.

وی افزود: کل جمعیت تحت پوشش ما در بخش آب بیش از ۴ میلیون نفر و در بخش فاضلاب نیز بیش از ۲ میلیون نفر هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: امروز به فاضلاب به عنوان کالای بی‌ارزش نگاه نمی‌کنند بلکه آبی است که رنگ آن تغییر کرده و باید بتوان آن را مجدد استفاده کرد.

وی عنوان کرد: بیشترین مصرف آب در استان برای ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا از تصفیه‌خانه آب باباشیخ‌علی٬ چاه‌های فلمن٬ چاه‌های متفرقه و چاه‌های اجاره‌ای است البته چاه‌های متفرقه و اجاره‌ای در پیک مصرف استفاده می‌شود.

امینی بیان کرد: حجم آب سد زاینده‌رود به ۱۲۹ میلیون مترمکعب رسیده و میزان ورودی کمتر از خروجی است و در هیچ سالی میزان خروجی به اندازه فعلی نبوده است.

وی با بیان اینکه در ادبیات جمهوری اسلامی موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح شد٬ گفت: کارشناسانی را به توکیو فرستادیم؛ یکی از کارشناسان گفت می‌خواهم سیستمی را طراحی کنیم که بتوان فشار محلات و مناطق را داشته باشیم که این الآن در مناطق مختلف استان طراحی‌شده و در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: با مدیریت حوزه مصرف و تقاضا میزان پرت آب به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به شرایط ذخیره آبی استان گفت: با تغییر رفتارهای خیلی کوچک می‌توان میزان مصرف هر نفر را که الآن بیش از ۱۵۰ مترمکعب است را تعدیل کنیم.

امینی گفت: می‌توانیم از ظرفیت‌های بسیج در بحث آب بسیار کمک بگیریم، الآن نیز بسیاری از پروژه‌های آب را بسیج سازندگی اجرا کرده است.

همچنین در این جلسه مهرداد مرادمند قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: مساحت سطح زیر کشت اراضی کشاورزی استان ۵۶۸ هزار هکتار است.

وی افزود: استان اصفهان ۳ درصد مساحت کشور را دارد اما ۶ درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آب سعی کردیم مجموع تولیدات تابع شرایط آب نشود که در همین راستا استفاده از آب مجازی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: کشاورزان به تولید محصولات دائمی روی آوردند و عمده مسؤولیت و راهبردی بر عهده کشاورزان بوده است.

مرادمند با اشاره به اصلاح الگوی کشت عنوان کرد: معنی الگوی کشت آمایش سرزمین در بخش کشاورزی است و بسیار پیچیده است٬ مباحث اقتصادی٬ زمان کشت٬ ابزارهای کاشت و داشت و برداشت و ...باید لحاظ شود که طبیعتاً زمان‌بر است٬ طرح‌های زیربنایی از دیگر راهکارها برای غلبه بر کمبود آب بوده است.

وی الگوی کشت برنج با سایر کشت‌ها تغییر کند که در شهرستان‌های مختلف روی این موضوع کار شده است.

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید مصوبات طرح ۹ ماده‌ای اجرا شود تا بتوانیم شاهد احیای آب در حوضه زاینده‌رود باشیم،گفت: وضع فعلی پیامدهای اقتصادی اجتماعی و زیست‌محیطی دارد.

وی بیان کرد: اعمال مدیریت صحیح آب در حوضه٬ استفاده از آب نامتعارف٬ انتقال آب بین حوضه‌ای٬ اعمال سیاست آب مجازی٬ رعایت قوانین و دستورالعمل‌های موجود از جمله راهکارها برای مدیریت وضع موجود است.

مرادمند متذکر شد: حمایت جدی از بخش کشاورزی استان در مجامع عالی٬ نهادینه شدن استفاده از منابع پیش‌بینی‌شده برای مقابله و مدیریت بحران‌ها٬ فعال‌تر شدن بیمه٬ اختصاص حداقل ۵ درصد از اعتبارات استان برای مدیریت بحران از پیشنهاداتی است که در این زمینه وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.