«امین حطیط» افسر بازنشسته و تحلیلگر سیاسی-نظامی لبنان تأکید کرد نیروهای مقاومت قادر و آماده پاسخ به هر تعرض اسرائیلی در هر جبهه‌ای هستند و محور مقاومت قادر به هدف قرار دادن عمق فلسطین اشغالی است.

تل‌آویو، بازنده بزرگ جنگ آینده

حطیط در گفت وگو با «فلسطین‌الیوم»، گفت: در صورت آغاز هر نبردی، دشمن اسرائیلی «بازنده بزرگ» آن خواهد بود و چه بسا جنگ آخر باشد. همانطور که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد جنگ پیش‌رو «چهره منطقه» را تغییر خواهد داد و اسرائیل به خوبی می‌داند این به چه معناست.

وی ادامه داد: مقاومت در حال حاضر از قدرت موشکی نقطه‌زن و نیز قابلیت‌های حرفه‌ای نبرد زمینی برخوردار و آماده هر جنگی است که بر آن تحمیل شود. بعید است اسرائیل (اکنون) جنگی را علیه لبنان آغاز کند زیرا از یک طرف لبنان کاملا آماده است از سوی دیگر اسرائیل نمی خواهد وارد جنگی با افق نامعلوم شود که مشخص نیست که تمام خواهد شد و هم‌چنین شدت درگیری‌ها نیز در آن مشخص نیست.

دلایل اظهارات تحریک‌آمیز اخیر رژیم صهیونیستی

حطیط اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره ساخت دیوار حائل در مرز با لبنان و نیز بلوک نفتی شماره 9 دو هدف را دنبال می‌کند: اول «بُعد منطقه‌ای» اسرائیل با این اظهارات می‌خواهد حضور خودش را در منطقه تثبیت کند پس از اینکه در سوریه از محور مقاومت متحمل شکست شده است. اسرائیل پس از این شکست می‌خواهد به منطقه و جهان بگوید که همچنان قوی است و از آینده نمی‌ترسد.

این کارشناس لبنانی ادامه داد: اما هدف دوم تلاش اسرائیل برای چپاول ثروت‌های لبنان است؛ تل‌آویو ابتدا ادعای مالکیت بلوک شماره 9 را مطرح اما لبنان آن را رد می‌کند؛ اسرائیل سپس خواستار یک داوری بین‌المللی در این زمینه می‌شود که آمریکا بخشی از آن است و در نهایت این پیشنهاد مطرح می‌شود که اسرائیل از بلوک نفتی شماره 9 در مقابل عقب‌نشینی لبنان از 860 کیلومتر مورد منازعه دو طرف، عقب بنشیند.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود 22 هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به حدود 860 هزار کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به 10 منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره 9 یکی از آنهاست.

اتحاد جبهه‌های مقاومت، عامل نگرانی تل‌آویو

حطیط درباره وحدت «جبهه‌های مقاومت» گفت: یکی از دلایلی که اسرائیل به فکر وارد شدن به جنگی جدید در منطقه نیست رشد تفکر و راهبرد وحدت جبهه‌های محور مقاومت است، اسرائیل در جنگ‌های خود بر استراتژی «تفرقه بینداز و حکومت کن» تکیه می‌کند اما با این شرایط امکان آن را کم‌رنگ می‌بیند. محور مقاومت به اسرائیل اجازه نخواهد داد که در یک جبهه عمل کند؛ زمانی که جنگی علیه شمال (مرز لبنان با فلسطین اشغالی) باز شود از جنوب هم (مرز نوار غزه با فلسطین اشغالی) به آن پاسخ داده خواهد شدو بالعکس.

این تحلیلگر لبنان درباره اظهارات «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران که گفته است محور مقاومت به رژیم صهیونیستی اجازه جنگ جدید در منطقه را نمی دهد؛ گفت: ایران در اینگونه اظهارات بر قدرت و همبستگی مقاومت در راستای دستاوردهای اخیر در سوریه، تکیه دارد. دستاورهای ایران و حزب الله در سوریه «قواعد درگیری و معادلات منطقه‌ای جدیدی» را بنا نهاد که کمترین آنها «تعادل بازدارندگی» بود. زمانی که تهران اینگونه سخن می‌گوید بدان معناست که برای گفته‌هایش و کاری که می‌خواهد انجام دهد، برگه‌ای قدرتمند در اختیار دارد.

حطیط تصریح کرد منطقه وارد عصری متفاوت از سال های قبل شده و شعارش این است: محور یکپارچه مقاومت قادر به باز کردن جبهه‌های متعدد علیه دشمن صهیونیستی در آن واحد و نیز تحقق دستاوردهای جدید در هر جنگی با این دشمن است.

انتفاضه قدس؛ بارقه امید برای شکست «معامله قرن»

این تحلیلگر لبنانی درباره انتفاضه  قدس گفت؛ کرانه باختری و انتفاضه بارقه امید برای شکست معامله قرن است زیرا هر چقدر هم که محور مقاومت قوی و متحد باشد نیاز به یک عنصر داخلی فلسطینی به ویژه در کرانه باختری دارد. انتفاضه قدس مانند یک گوی آتشین کوچک و غلتان است که شروع به بزرگ شدن کرده و دستاورهای بزرگ خواهد داشت.

معامله قرن پیشنهاد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی است. ترامپ نیمه آذرماه امسال (1396) قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و موج اعتراض‌ها علیه این تصمیم از آن زمان آغاز شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.